BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Idén várhatóan nem csökken a teherkocsik értékesítése

A magyar teherautó-piac a 2009/2010-es mélykrízis után stabilizálódni látszik az évi 4100-4300 darabos szinten, de ez még mindig csak a válság előtti forgalom 70 százaléka – mondta Gyöngyössy István, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) elnökségi tagja.

Éppen egy éve 10 százalékos forgalomcsökkenést prognosztizált az importőrszövetség a 3,5 tonna össztömeg fölötti nagyhaszonjárművek piacán, de szerencsére csupán négy százalékkal mérséklődtek az eladások.

Erre az évre gyakorlatilag a tavalyival azonos forgalmat várunk, mert a jelentős teherautó-felvevő építőipari piaci szegmens továbbra is hibernált állapotban van – hangsúlyozta Gyöngyössy István, kiemelve ugyanakkor, hogy az elhúzódó recesszió miatt a közúti nyergesvontatók piacán sem számolnak növekedéssel az idei évben.

A 2008-as csúcsév 3445 darabos kamionvontató-forgalma jó időre elérhetetlennek tűnt azt követően, hogy 2009-ben csupán 1015, majd a következő évben 1610 talált gazdára Magyarországon. Azonban tavalyelőtt több mint megkétszereződött a mennyiség és az elmúlt évben is 3256 új nyergesvontató kapott rendszámot. Az idén mintegy 3200 darab eladásával számol a szakember. Az ennél kisebb teherautók, tehát a 3,51-15,59 tonnás szegmens forgalma továbbra is csökken, a teljes nagyhaszonjármű-piacnak mindössze a 9 százalékát át tette ki az elmúlt évben, noha tavalyelőtt még elérte a piac egytizedét. Ezen belül a 3,51-5 tonnás kategóriában a közbeszerzési pályázatok révén 3,3 százalékkal 138 darabra bővült, ám a többi csoportban nem változott a forgalom és az idei évben sem várható fejlődés.

Az előzetes adatok szerint a haszonjárműpiacon tavaly éppúgy 80 milliárd forint körül volt a hitelkihelyezés, mint egy évvel korábban – tájékoztatta lapunkat Lévai Gábor, a Magyar Lízingszövetség főtitkára, hozzáfűzve: tavaly a finanszírozás elsősorban pénzügyi lízingben történt. A tipikus futamidő továbbra is 2-5 év között van.

Ami a teljes gépjárműpiacot illeti, a lízingszövetség adatai szerint a magánemberek nem egészen 20 százaléka vásárol finaszírozással új személyautót, míg a válság előtt arányuk 70 százalék körül volt. A céges személykocsi-vásárlásokon belül a flottafinanszírozók részesedése megduplázódott. Az önrész a lakossági ügyfeleknél átlagosan 40 százalék, a flottavásárlóknál azonban finanszírozási formától függően 0-30 százalék között szóródik.

A flottafinanszírozás (elsősorban az operatív lízing) jelentősen bővült 2012-ben miután tavaly január elseje óta visszaigényelhető a személygépjármű bérleti díj és nyílt végű pénzügyi lízingdíj áfája, így az új finanszírozások összege már megközelíti a 2008-as év volumenét.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.