BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nem költöttünk kevesebbet karácsonyi ajándékokra

A 2011-es év hasonló időszakához képest átlagosan három és fél százalékkal több látogatója volt a karácsonyi időszakban a magyarországi bevásárlóközpontoknak. A forgalom terén nem tapasztalható változás; az eladások a 2011-es szinten maradtak. Az ünnepek alatt a vásárlási utalványok voltak a legnépszerűbbek; az egész éves utalványértékesítés ötven százaléka esett erre az időszakra – derül ki a Magyar Bevásárlóközpontok Szövetsége felmérésből, akik idén a legjobb esetben is stagnálásra számítanak a kiskereskedelmi forgalomban.

Az MBSZ felmérése alapján az elmúlt karácsonyi időszak összegségében pozitív egyenleget mutat; enyhe; 2-és 5 százalék közötti növekedést tapasztaltak a bevásárlóközpont látogatói között 2011 decemberéhez képest. Vidéken jellemzően azokban a házakban nőtt meg a látogatottság, ahol a közelmúltban fejlesztéseket hajtottak végre. A forgalmat illetően nem tapasztalható változás az elmúlt karácsonyhoz képest; a 2011-es szinten maradtak a költések.                                                                   

Ez a két adat összhangban van a GFK Hungária 2012 utolsó negyedéves adatával; amely szerint enyhén javult a fogyasztói hangulat: a háztartások jobbnak ítélik saját anyagi és az ország gazdasági helyzetének jövőbeli alakulását.

„A bevásárlóközpontok az ünnepek alatt akár 30-40 ezres napi látogatottságot is elérnek, egyes felmérések szerint ennek oka az lehet, hogy a vásárlók jobban megbíznak a bevásárlóközpontokban, mint a kisebb boltokban. A vásárlók döntő többsége megbízhatóbbnak tartja az itt megkapható termékeket és szolgáltatásokat, valamint úgy érzik, itt kiemelten kezelik jogaikat, ami karácsony környéken kiemelt fontossággal bír” – emelte ki Balatoni Judit, a Magyar Bevásárlóközpontok Szövetségének (MBSZ) főtitkára.

A számok alapján úgy tűnik, a magyarok továbbra is jobban hisznek a hagyományos vásárlásban, mint a virtuálisban: 24 ország összehasonlításában Magyarország a legkonzervatívabb az internetes vásárlás terén; a magyar vásárlók 70 százaléka inkább üzletekben szerzi be a kigondolt ajándékot, mely megvásárlását általában az utolsó hétre hagyja.

A vásárlói összetételben sincsen változás az elmúlt évekhez képest; a budapesti, tömegközlekedéssel jól elérhető bevásárlóközpontokban erősödött a fiatalok és családosok látogatottsága, illetve az idősebb, 55 év felettiek is nagyobb számban képviseltetik magukat a látogatók között.
A legkeresettebb árucikkek a számítástechnikai, illetve műszaki cikkek voltak, árértékben pedig jellemzően a kisebb összegű, maximum 10.000 Ft-os ajándékokat keresték a vásárlók.     

Továbbra is népszerűek a vásárlási utalványok; az év végén nőtt az eladásuk és arra is volt példa, hogy akár 20 %-al többet adtak el belőlük, mint 2011-ben; ez pedig akár forgalomnövekedést eredményezhet a jövőben a Szövetség szerint. A teljes vásárlási utalványértékesítés 50 %-a a karácsonyi időszakra esik, ennek egyik legfőbb oka az ünnepek alatti és utáni akciók, amely során a vásárlók jobban fel tudják használni az utalványokat.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.