Az FT által megkérdezett elemzők (IHS, LMC Auto, PwC, UBS, Crédit Suisse) úgy vélik, hogy 2013-ban Kínában 19,6 millió személyautót és kishaszon-járművet gyártanak, míg Európában (Törökországot és Oroszországot is beszámítva) a legyártott gépkocsik száma mindössze 18,3 millió lesz. Tavaly a kontinensen 18,9 millió autó készült el, míg a kommunista ország 17,8 millió darabos értéket produkált. Az említett elemzőházak úgy látják, hogy idén Európa a világ autótermelésének mindössze ötödét tudhatja magáénak.
"Idő kérdése, hogy Kína mikor körözi le az Egyesült Álamokat is a személyautók eladása terén" - hangoztatta Ferdinand Dudenhöffer, a Duisburg-Esseni Egyetem autókutatási központjának vezetője a Süddeutsche Zeitungnak nyilatkozva. Szerinte legkésőbb 2016-ban Kínában már több személyautót adnak el, mint az Egyesült Államokban. 2030 után pedig a személyautópiac Kínában akkora lesz, mint Európáé, az Egyesült Államoké és Japáné együttvéve.
You will find more statistics at Statista
A nagyobb európai autógyártók egytől egyig jelentős termelő kapacitással vannak jelen Kínában. A Volkswagen 2007-hez képest idén megháromszorozza az Ázsiában készült autói számát, 2013-ban háromból egy Volkswagen ázsiai gyárból kerül ki, míg 2007-ben az arány csak 15 százalék volt. A Ford ugyanezen az időtávon megkétszerezi ázsiai kitermelését. A német autógyártók tavaly 700 ezerrel több kocsit adtak el Kínában, mint a hazai piacon, részesedésük pedig elérte a 22 százalékot.
De Kína piacának felfutása sem lesz elég ahhoz, hogy fellélegezhessen a legtöbb cég. Martin Winterkorn, a Volkswagen vezére úgy fogalmazott: egy biztos: 2013 kemény év lesz az autóipar számára. A 2008-as és 2009-es durva esés után 2010-ben visszapattant a világ autótermelése, amelyet 2011-ben és 2012-ben 3,3, illetve 4,9 százalékos növekedés követett. Az idei év viszont gyászos lehet, főképp a nyugat-európai országok számára.
Az FT becslése szerint a régióban (Svájcot és Norvégiát is beleértve) mintegy 23 százalékkal eshet vissza az autók iránti kereslet. Az LMC Autó elemzője úgy látja: valószínűtlen, hogy az európai autókereslet helyrejöjjön a következő években. Így várhatóan folytatódik a tavaly látott kapacitáscsökkentési és gyárbezárási sorozat. 2012-ben a Ford két gyárát számolta fel, a PSA Peugeot Citroen és a General Motors pedig egy-egy üzemet állított le végleg.
A német autógyártók tavaly 700 ezerrel több kocsit adtak el Kínában, mint a hazai piacon, részesedésük pedig elérte a 22 százalékot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.