BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Történelmi fordulat az autópiacon

Trendfordító év lehet 2013 az autópiacon – a Financial Times által megkérdezett elemző cégek prognózisa szerint idén először Kínában több autót gyárthatnak, mint Európában.

Az FT által megkérdezett elemzők (IHS, LMC Auto, PwC, UBS, Crédit Suisse) úgy vélik, hogy 2013-ban Kínában 19,6 millió személyautót és kishaszon-járművet gyártanak, míg Európában (Törökországot és Oroszországot is beszámítva) a legyártott gépkocsik száma mindössze 18,3 millió lesz. Tavaly a kontinensen 18,9 millió autó készült el, míg a kommunista ország 17,8 millió darabos értéket produkált. Az említett elemzőházak úgy látják, hogy idén Európa a világ autótermelésének mindössze ötödét tudhatja magáénak.

"Idő kérdése, hogy Kína mikor körözi le az Egyesült Álamokat is a személyautók eladása terén" - hangoztatta Ferdinand Dudenhöffer, a Duisburg-Esseni Egyetem autókutatási központjának vezetője a Süddeutsche Zeitungnak nyilatkozva. Szerinte legkésőbb 2016-ban Kínában már több személyautót adnak el, mint az Egyesült Államokban. 2030 után pedig a személyautópiac Kínában akkora lesz, mint Európáé, az Egyesült Államoké és Japáné együttvéve.

Largest automobile markets in 2012 based on new car registrations
You will find more statistics at Statista

A nagyobb európai autógyártók egytől egyig jelentős termelő kapacitással vannak jelen Kínában. A Volkswagen 2007-hez képest idén megháromszorozza az Ázsiában készült autói számát, 2013-ban háromból egy Volkswagen ázsiai gyárból kerül ki, míg 2007-ben az arány csak 15 százalék volt. A Ford ugyanezen az időtávon megkétszerezi ázsiai kitermelését. A német autógyártók tavaly 700 ezerrel több kocsit adtak el Kínában, mint a hazai piacon, részesedésük pedig elérte a 22 százalékot.

De Kína piacának felfutása sem lesz elég ahhoz, hogy fellélegezhessen a legtöbb cég. Martin Winterkorn, a Volkswagen vezére úgy fogalmazott: egy biztos: 2013 kemény év lesz az autóipar számára. A 2008-as és 2009-es durva esés után 2010-ben visszapattant a világ autótermelése, amelyet 2011-ben és 2012-ben 3,3, illetve 4,9 százalékos növekedés követett. Az idei év viszont gyászos lehet, főképp a nyugat-európai országok számára.

Az FT becslése szerint a régióban (Svájcot és Norvégiát is beleértve) mintegy 23 százalékkal eshet vissza az autók iránti kereslet. Az LMC Autó elemzője úgy látja: valószínűtlen, hogy az európai autókereslet helyrejöjjön a következő években. Így várhatóan folytatódik a tavaly látott kapacitáscsökkentési és gyárbezárási sorozat. 2012-ben a Ford két gyárát számolta fel, a PSA Peugeot Citroen és a General Motors pedig egy-egy üzemet állított le végleg.

A német autógyártók tavaly 700 ezerrel több kocsit adtak el Kínában, mint a hazai piacon, részesedésük pedig elérte a 22 százalékot.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.