Lezárulóban a Magyar Posta Zrt.-nél a postahivatalok működésének észszerűsítése, ami a minőség fenntartása mellett a szolgáltatás hatékonyságának javítását célozza. Az intézkedés az 1500 főnél kisebb településeken működő hivatalokat érinti.
A köztudatban ezzel kapcsolatban egy november 4-i dátum él, azonban – mint Mikecz Péter, a társaság marketingkommunikációs főigazgatója a Világgazdaságnak elmondta – ez a dátum nincs kőbe vésve, inkább csak a belső munkaanyagokban szerepel. Pontosan nem is tartható, hiszen folyamatos az egyeztetés a kispostákat kiváltó leendő postapartnerekkel. A cél ugyanis a helyi igényeknek leginkább megfelelő és optimális szolgáltatásnyújtási mód kialakítása.
A lényeg azonban valóban az, hogy körülbelül száz településen a postahivatal működése átalakul, de fontos hangsúlyozni, hogy a postai szolgáltatás minden egyes esetben megmarad. A törvény nem kötelezi a Magyar Postát arra, hogy az 1500 főnél kisebb településeken is szolgáltasson, de mint a főigazgató hangsúlyozta, a társaság úgy döntött, hogy ami a postai alapszolgáltatásokat illeti (levél- és csomagfeladás, csekkbefizetés, készpénzfelvétel lehetősége), azt más eszközzel, de fenntartja.
Az elsődleges cél az, hogy ezt a munkát az érintett kistelepüléseken postapartnerek vegyék át. A partnerek jellemzően önkormányzatok és helyi vállalkozások. Általában a kisposta alkalmazottját foglalkoztatják tovább – ezzel Mikecz Péter már a várható elbocsátásokra vonatkozó kérdésre válaszolt. Az átalakulás nem jár elbocsátással, a postavállalat is munkalehetőséget keres a megszűnő hivatalok dolgozóinak, elsősorban közeli postahivatalokban. A postapartneri szolgáltatást – ahogyan a mobilposta rendszerét is – a Magyar Posta nyugati, például portugál és ausztriai példa alapján vette át, ahol a népsűrűség, a településszerkezet és az ország mérete közel hasonló hazánkéhoz. Ezekben az országokban mindkét szolgáltató megoldás sikeresen működik.
A mobilposta-szolgáltatás egyébként Magyarországon sem új keletű, húsz éve már, hogy legkisebb településeken menetrend szerinti járatokkal nyújtja a Posta a szolgáltatást. A mostani modell annyiban különbözik a korábbitól, hogy a járat
és szolgálja ki az ügyfeleket. Hogy meddig tartózkodik a mobilposta egy-egy településen, azt a Posta folyamatosan monitorozza és az aktuális ügyféligényekhez alakítja.
A mobilposta-rendszer azokon a kistelepüléseken működik, amelyeken egyelőre nem sikerült postapartneri megállapodást kötni. A Magyar Posta levél- és csomagfeladást, -átvételt, pénzbefizetést nyújtó furgonjai járják a vidéket.
Szolgáltatásuk kiszámítható, hiszen mindennap adott időben és adott helyen egy-másfél órán át várják az ügyfeleket.
Ebből a várakozási időből adódóan egy ilyen jármű naponta átlagosan négy-öt települést lát el.
Mikecz Péter elmondta, a lakosok egy része már egyébként is nagyobb településeken veszi igénybe a postai szolgáltatást, főként, ahol dolgoznak, tanulnak, nagybevásárlást végeznek. A postapartnerségek és a mobilposták tehát főleg azokat célozzák, akik nem ingáznak közeli nagyobb településre.
Az első tapasztalok biztatók, a 2023-ban meghirdetett postapartneri programban már több mint 650 postapartner kezdte meg működését országszerte. A Magyar Posta ezen törekvéseit ismerte el nemrégiben a világ összes országát magában foglaló Egyetemes Postaegyesület egy rangos nemzetközi díjjal, amelyet a leggyorsabban fejlődő postaként nyert el a vállalat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.