A Coop csoport húsz franchise bérlője összesen 66 Match, illetve Profi üzlet átvételére kötött szerződést, amelyek közül három van a fővárosban. Az üzletek összes bruttó alapterülete 57 ezer, eladóterük pedig 27 ezer négyzetméter. Az akvizíció során raktárakat, irodákat nem vettek meg, és persze olyanokat sem, amelyek nem feleltek meg az elvárásoknak, illetve amelyeket – alacsony forgalmuk miatt – már korábban bezárt a Profi menedzsmentje. Az ilyen módon elért hálózatbővülésnek köszönhetően a Coop csoport forgalma 20-25 milliárd forinttal is nőhet.
A dohánykereskedelemről szólva Murányi László elmondta, hogy a csoport árbevételének 12,5 százalékát teszi ki a dohánytermékekből származó bevétel, de egyes vidéki körzetekben eléri a 20 százalékot is. Így tehát nagy kiesést jelent, hogy ezek a termékek kikerülnek az élelmiszerüzletekből. Nem is beszélve arról, hogy a cigaretta árrése ugyan csak 4-4,5 százalék, de azért éri meg tartani, mert élénkíti a forgalmat: aki bejön a boltba cigarettáért, rendszerint mást is vásárol.
„A forgalomesés mértékét nem tudjuk kalkulálni, de számítunk rá, ugyanakkor a tagvállalatok jelentős hányada szeretne dohányboltot üzemeltetni. Kérdéses ugyanakkor, mekkora lesz az érdeklődés a nemzeti dohányboltok nyitása iránt, hiszen egy új bolt létrehozása és fenntartása elég költséges. Nem is beszélve arról, hogy egy dohányboltot meg lehet csinálni 20-30 négyzetméteren, de egy az alkoholos italok és egyéb termékek – energiaital, kávé, ásványvíz, üdítő és újság – tartásához nagyobb alapterület, több alkalmazott, más berendezés kell, tehát nagyobb a költség. Ezért arra tippelek, hogy egyes vidéki körzetekben nem lesz nagy érdeklődés a trafiknyitások iránt” – vélekedett a hálózat vezérigazgatója.
Az elmúlt évvel kacsolatban pedig elmondta, hogy a Delhaize csoporttól megvásárolt boltok teljes munkavállalói állományát tovább foglalkoztatják, így a csoport munkavállalói létszáma meghaladja a 32 ezer főt. Az átvett boltokban a Coop-standardok alapján teljes körű felújítások – külső és belső arculatváltás –, jelentős mértékű technológiai fejlesztések valósulnak meg, valamint egységesen csatlakoznak a Coop integrált informatikai rendszeréhez. A Coop üzletpolitikájának megfelelően a csatlakozó üzletek áruválasztékában a Magyarországon előállított termékek aránya meghaladja majd a 85 százalékot.
„Abból nem szabad semmiféle következtetést levonni, hogy tavaly ősszel, egy évvel az alapítás után megszűnt a Co-op Hungary Zrt. és a CBA Kereskedelmi Kft. közös cége, a C és C Partner Vagyonkezelő Kft. A projektcéget csupán a belga Delhaize csoport tulajdonában lévő Match és Profi bolthálózat megvásárlására hoztuk létre” – mondta Murányi László, hozzátéve, miután tavaly nyáron a tulajdonos megváltoztatta a szándékát, és már nem egyben akarta értékesíteni a hálózatokat, a C és C Kft. okafogyottá vált, ezért számolták fel az alapítók.
Másrészt viszont annak révén is bővült az ősszel a Coop hálózat, hogy a CBA-ból kivált Piliscsoport Kft. és a Pólus Coop Zrt. két nagykereskedelmi raktárat, valamint 39, illetve 72 üzletet hozott át. Így a Coophoz tartozó logisztikai központok száma nyolcra emelkedett.
A fenti csatlakozások ugyanakkor nem módosították számottevően a Coop csoport forgalmát, amely folyó áron némileg meghaladta a 2011-est, de az értékesített árumennyiség nem nőtt az országszerte tapasztalható fogyasztáscsökkenés miatt. Budapesten magasabb a vásárlóerő, így kisebb a forgalom mennyiségi visszaesése, ám vidéken csak a sajátmárkás termékek forgalma erősödik, az összes többi stagnál, vagy csökken.
Tavaly folytatódott az informatikai beruházás, így már a teljes hálózat forgalmának 60 százalékát adják a rendszerbe bekötött üzletek. A számítások szerint az informatikai rendszer beruházási költsége 2,5 év alatt megtérül a franchise partnerek számára, ugyanakkor a tapasztalatok azt mutatják, hogy a felújított üzleteknek is forgalomélénkítő hatása van. Idén ugyanis lezárul a három éve elkezdett boltrekonstrukciós program.
A Coop szakmai elismerései
A Magyar Franchise Szövetség a múlt hónapban a Coop Gazdasági Csoport által működtetett Coop élelmiszerláncot választotta meg az Év Hazai Franchise Hálózatának. Magyarország legrégebbi üzletlánca ugyanakkor néhány napon belül két szakmai elismerésben is részesült decemberben. Felelős társadalmi szerepvállalásáért CSR Hungary Díjat kapott, továbbá a legjobb márkáknak járó, Superbrands 2012 védjegyet is kiérdemelte. Az üzleti szektor Business Superbrands díját már korábban elnyerte az élelmiszer-kereskedelmi hálózat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.