BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Magyar ásványvíz az arab sivatagban

Az ACNielsen adatai alapján 2012-ben a hazai kiskereskedelmi ásványvízpiac az összesített vízpiaci mozgások szerint mennyiségben 2 százalékot, értékben 6,2 százalékot növekedett az előző évhez képest. A szénsavmentes, az enyhén szénsavas és az ízesített ásványvizek összes piaci aránya növekedett, azonban a szénsavas csökkent 2011-hez viszonyítva. A Szentkirályi Ásványvíz Kft. pedig összesen 6,9 milliárd forint árbevételt realizálva 14,5 százalékos növekedést tudott elérni 2011-hez képest. A cég idén a tavalyi árbevételét 15 százalékkal tervezi növelni.

Március első felében indul az első Szentkirályi ásványvízszállítmány Szaúd-Arábiába. Az első szaúdi megrendelés 10 konténer szénsavmentes ásványvízre szól. „A Közel-Keletre idén 1 millió liter ásványvíz értékesítését tervezzük. A márka az arab országok közül eddig is jelen volt Kuvaitban, az Egyesült Arab Emirátusokban és Bahrainben” – fogalmazott Tóth Tamás, a Szentkirályi Ásványvíz Kft. export-import igazgatója. Szerinte az arab országok lakói döntően tengervízből kinyert, sótlanított vizet fogyaszt, de egyre nagyobb teret hódítanak az Európából érkező prémium kategóriás ásványvizek. Hyatt Ettaghy, a befektetői csoport képviseletében elmondta: a magyar terméket elsősorban ötcsillagos szállodákban és repülők fedélzetén árulják majd. A Szentkirályi termékek exportja a teljes árbevétel 12, 5 százalékát tette ki tavaly.

A magyar piacra jellemző, hogy nincs nagy kereslet a prémiumkategóriás, tehát drágább palackok iránt, ellenben évről évre egyre népszerűbbek az olcsó és márkátlan ásványvizek. A Magyar Ásványvíz Szövetség tájékoztatása szerint tavaly összesen 1164 millió liter ásvány-, forrás- és egyéb vizet palackoztak hazánkban. Az első és különösen a harmadik negyedév termelése jelentősen több volt, mint 2011. hasonló időszakában, a második és negyedik negyedévé viszont kevesebb, így nőtt összességében 2 százalékkal a termelés. Az egyes vízfajták mennyiségi megoszlása tekintetében nőtt a természetes ásványvizek aránya 93 százalékról 97,5 százalékra, viszont a forrásvizeké 5 százalékról 0,6 százalékra csökkent. A fennmaradó részen osztozkodnak a gyógyvizek és az egyre népszerűbb ízesített vizek. „A hazai fogyasztók még mindig jobban szeretik a szénsavval dúsított ásványvizet, mint a szénsavmentest, de tavaly is nőtt a szénsavmentes vizek aránya, és meghaladta a 40 százalékot” – közölte a szövetség. Főképp a céges vásárlások révén egyre emelkedik a ballonos vizek eladása is, a tavalyi harmadik negyedévben hatmillió liternyi víz fogyott el ebben a formában. Magyarország a palackozott vizek terén egyébként a nagyhatalmak közé tartozik. Jelenleg 159 minősített ásvány- és forrásvizet tartanak számon az országban, amelynél többet Európán belül csak Németország és Olaszország tud felmutatni.

Az alkoholmentes italok hazai piaca – az ásványvizek kivételével – évek óta zsugorodik. A kedvezőtlen folyamat 2008-tól drasztikusan felgyorsult. A magyar élelmiszeripar egyik legfiatalabb és korábban lendületesen növekvő ágazata a csökkenő kereslet és az emelkedő költségek miatt 2004 és 2011 között összességében 11 milliárd forintos veszteséget halmozott fel.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.