Az OBI Győrben megnyitotta 25. áruházát, amely 30 ezer féle árucikkel várja a vásárlókat. A 8300 négyzetméteres barkácsáruház 30 százalékát teszi ki a kertészeti osztály.
A kérdésre, hogy ilyen piaci helyzetben jó stratégia-e többezer négyzetméteres áruházakkal bővíteni a hálózatot, azt a választ kaptuk, hogy az OBI stratégiája a széles termékválaszték biztosítása. A cég úgy gondolja, hogy a 6000-10 000 négyzetméter közti áruházméret a jó megoldás arra, hogy megfelelő eredményeket érjen el. Az OBI Hungary Retail Kft. ugyanakkor arra készül, hogy átvegye a magyar piacról kivonult Bricostore fóti, budakalászi és a soroksári – szintén több ezer négyzetméteres – áruházainak üzemeltetését, azonban a tárgyalások jelenlegi szakaszában az átvétel időpontjáról még nem szolgálhat bővebb információval.
A másik nagy német barkácslánc, a Praktiker Kft. vezetője, Karl-Heinz Keth viszont sosem tervezte a Bricostore üzletek átvételét, hanem az új "kisáruházas" koncepcióra összpontosít. A társaság 21-re növelte értékesítési pontjait azáltal, hogy decemberben és januárban Sátoraljaújhelyen és Komáromban nyitott egy-egy alig több mint ezer négyzetméteres "kényelmi", vagyis belterületi mini-Praktikert.
Az anyacégnél ugyanakkor sokáig kellett harcolnia a két mini-Praktiker megnyitásáért, bár az azóta eltelt idő alatt bebizonyosodott a koncepció létjogosultsága. Igaz, a komáromi egység forgalma sokkal nagyobb, mint a sátoraljaújhelyié és amíg az utóbbi vevőinek tíz százaléka jött a határon túlról, a komáromi esetében a határon túli vevők aránya eléri a 30 százalékot. Mindenesetre a tervek szerint három éven belül nyíló további tíz mini-praktiker többsége a Dunától nyugatra lesz.
"Meglepően jó forgalmat értek el a mini áruházak. Az eddigi tapasztalatok alapján úgy véljük, hogy éves forgalmuk 400 millió forint lesz, míg az ötezer négyeztméteres, közepes méretű egységek átlagos ártbevétele 900 millió forint" – hangsúlyozta a cégvezető hozzá téve, ha beválik a mini áruház koncepció, a későbbiekben franchise rendszerben is bővülhet a hálózat.
A piacról szólva elmondta, hogy a hálózat januári forgalma elmaradt az egy évvel korábbitól, a február már jobb volt, a márciusi pedig hullámzik, ám abban bízik, hogy a választásokra készülve a kormány ezúttal is tesz bizonyos könnyítő intézkedéseket, így élénkülhet a kereskedelem forgalma.
"Ha nem lesz gazdasági fordulat Magyarországon, újabb versenytárs tűnik el" – jósolta Karl-Heinz Keth, sejtetve ugyanakkor, hogy ez az eltűnés akár azt is jelentheti, hogy valamelyik hipermarket lánc hagy fel a barkácsprofilba tartozó termékek forgalmazásával. Miután a hipermarketek egyre nagyobb számban árusítanak tipikusan barkácspiaci termékeket – igaz, a legolcsóbb fajtákat –, a cég a közepes árfekvésre, ugyanakkor a legjobb ár/érték arány elérésre koncentrált.
Az elmúlt évben a teljes 130 ezer négyzetméternyi értékesítési terület megújult több mint 300 ezer eurórs beruházás eredményeként. Emellett optimalizálták a szortimentet és a legnagyobb, több mint 8 ezer négyzetméteres áruházakban 40 ezer alá csökkentették a korábbi 55 ezer féle termékből álló választékot. Az 5 ezer négyzetméter körüli közepesekben 30 ezer, a minikben pedig 4800 a polcokra kirakott cikkelemek száma.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.