BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

OBI-Praktiker: Koncepcióharc a halódó barkácspiacon

Két koncepció csap össze a magyar barkácspiacon. Az OBI a több ezer négyzetméteres áruházakban bízik, míg a Praktiker belterületi üzletek létesítésére készül.

Az OBI Győrben megnyitotta 25. áruházát, amely 30 ezer féle árucikkel várja a vásárlókat. A 8300 négyzetméteres barkácsáruház 30 százalékát teszi ki a kertészeti osztály.

A kérdésre, hogy ilyen piaci helyzetben jó stratégia-e többezer négyzetméteres áruházakkal bővíteni a hálózatot, azt a választ kaptuk, hogy az OBI stratégiája a széles termékválaszték biztosítása. A cég úgy gondolja, hogy a 6000-10 000 négyzetméter közti áruházméret a jó megoldás arra, hogy megfelelő eredményeket érjen el. Az OBI Hungary Retail Kft. ugyanakkor arra készül, hogy átvegye a magyar piacról kivonult Bricostore fóti, budakalászi és a soroksári – szintén több ezer négyzetméteres – áruházainak üzemeltetését, azonban a tárgyalások jelenlegi szakaszában az átvétel időpontjáról még nem szolgálhat bővebb információval.

A másik nagy német barkácslánc, a Praktiker Kft. vezetője, Karl-Heinz Keth viszont sosem tervezte a Bricostore üzletek átvételét, hanem az új "kisáruházas" koncepcióra összpontosít. A társaság 21-re növelte értékesítési pontjait azáltal, hogy decemberben és januárban Sátoraljaújhelyen és Komáromban nyitott egy-egy alig több mint ezer négyzetméteres "kényelmi", vagyis belterületi mini-Praktikert.

Az anyacégnél ugyanakkor sokáig kellett harcolnia a két mini-Praktiker megnyitásáért, bár az azóta eltelt idő alatt bebizonyosodott a koncepció létjogosultsága. Igaz, a komáromi egység forgalma sokkal nagyobb, mint a sátoraljaújhelyié és amíg az utóbbi vevőinek tíz százaléka jött a határon túlról, a komáromi esetében a határon túli vevők aránya eléri a 30 százalékot. Mindenesetre a tervek szerint három éven belül nyíló további tíz mini-praktiker többsége a Dunától nyugatra lesz.

"Meglepően jó forgalmat értek el a mini áruházak. Az eddigi tapasztalatok alapján úgy véljük, hogy éves forgalmuk 400 millió forint lesz, míg az ötezer négyeztméteres, közepes méretű egységek átlagos ártbevétele 900 millió forint" – hangsúlyozta a cégvezető hozzá  téve, ha beválik a mini áruház koncepció, a későbbiekben franchise rendszerben is bővülhet a hálózat.

A piacról szólva elmondta, hogy a hálózat januári forgalma elmaradt az egy évvel korábbitól, a február már jobb volt, a márciusi pedig hullámzik, ám abban bízik, hogy a választásokra készülve a kormány ezúttal is tesz bizonyos könnyítő intézkedéseket, így élénkülhet a kereskedelem forgalma.

"Ha nem lesz gazdasági fordulat Magyarországon, újabb versenytárs tűnik el" – jósolta Karl-Heinz Keth, sejtetve ugyanakkor, hogy ez az eltűnés akár azt is jelentheti, hogy valamelyik hipermarket lánc hagy fel a barkácsprofilba tartozó termékek forgalmazásával. Miután a hipermarketek egyre nagyobb számban árusítanak tipikusan barkácspiaci termékeket – igaz, a legolcsóbb fajtákat –, a cég a közepes árfekvésre, ugyanakkor a legjobb ár/érték arány elérésre koncentrált.

Az elmúlt évben a teljes 130 ezer négyzetméternyi értékesítési terület megújult több mint 300 ezer eurórs beruházás eredményeként. Emellett optimalizálták a szortimentet és a legnagyobb, több mint 8 ezer négyzetméteres áruházakban 40 ezer alá csökkentették a korábbi 55 ezer féle termékből álló választékot. Az 5 ezer négyzetméter körüli közepesekben 30 ezer, a minikben pedig 4800 a polcokra kirakott cikkelemek száma.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.