Rendkívül dinamikusan nőtt a múlt évben a Bónusz Brigád forgalma és bevétele egyaránt – közölte érdeklődésünkre Kaprinay Zoltán, a legnagyobb hazai közösségi vásárlói oldal társalapítója és ügyvezetői igazgatója. Bár pontos adatokat egyelőre nem árulhatott el, annyit elmondott, hogy a forgalom – vagyis az eladott bónuszok értéke – közel 80 százalékkal bővült 2012-ben az előző évhez képest, míg a cég bevétele még ennél is nagyobb mértékben nőtt. A fejlődés ráadásul a jelek szerint nem torpant meg idén sem, a tavaly decemberi rekord után februárban története második legjobb hónapját zárta a Bónusz Brigád.
A cég idei növekedése függ attól is, hogy milyen változások lesznek a hazai bónuszos-kuponos piacon, változtatnak-e stratégiájukon a versenytársak. Ráadásul a Bónusz Brigád speciális helyzetben van, hiszen már a múlt év második felében elindult az a folyamat, amelynek eredményeként túlléptek a közösségi vásárlási piacon. Ennek része volt az offline Brigád Bolt nyitása, illetve az, hogy saját maguk is importálnak és forgalmaznak termékeket. Ebből adódóan a hazai e-kereskedelmi piac alakulása is befolyásolhatja a társaság növekedését. Bár részleteket egyelőre nem árulhatott el, Kaprinay Zoltán jelezte, hogy az idén is több olyan újítással jelennek majd meg a piacon, amelyek nagy mértékben befolyásolhatják a 2013-as teljesítményt. A Bónusz Brigád vezetője arra számít, hogy az idén is sikerül közel akkora növekedést produkálni, mint a múlt évben.
Tavaly 57 százalékkal, 1,4 milliárd forintra nőtt a Kupon Világ forgalma, az idén ennél visszafogottabb, 25-30 százalékos bővüléssel számol a cég ügyvezető igazgatója, Shehryar Piracha. A cégvezető szerint az utazási ajánlatok egyre nagyobb szerepet játszanak majd a kuponpiacon, de termékekre vonatkozó akciókkal is sűrűbben lehet majd találkozni. A Kupon Világ forgalmán belül az utazási ajánlatok részesedése mintegy 50 százalék volt tavaly, míg a szolgáltatásoké 40, a termékeké pedig 10 százalék. Az idén ez utóbbi kategória akár 15-20 százalékot is kihasíthat magának a teljes forgalomból.
Komoly erőfeszítéseket igényel a Kupon Világ részéről, hogy formálják a magyar fogyasztók fizetési szokásait – mondta el Shehryar Piracha. Itthon ugyanis még főként az átutalást, illetve a készpénzes fizetést választják a kupont vásárlók, és csak nagyon kevesen élnek az online hitelkártyás megoldással. Mivel a Kupon Világ egy nemzetközi hálózat, a Rebate Networks CEE tagja, így van összehasonlítási alap a nyugat-európai piacokkal is, amelyeken Shehryar Piracha közlése szerint már elsősorban hitelkártyával és PayPal-al fizetnek.
De nem csak a fogyasztókat, a hazai vállalkozásokat is oktatni kell, mivel többségük nincs tisztában azzal, hogy miért jó nekik a kuponos oldalakon történő megjelenés, hogyan tudják hatékonyan használni ezt az online marketing eszközt. Pedig közép és hosszú távon komoly eredményeket hozhat egy-egy kuponos akció a szakember elmondása szerint, de a teljes sikerhez érdemes további online eszközöket is igénybe kell venni, mint a közösségi oldalak, vagy a keresőhirdetések.
Csak az erősek élik túl
Az első bónuszos-kuponos szolgáltatók 2010 őszén jelentek meg Magyarországon, és bár eleinte gyorsan nőtt a számuk, a múlt év komoly konszolidációt hozott a piacon. Míg 2012 elején még 30 általános kínálatú szereplő volt az eNET adatai szerint, addig a múlt év végére ez a szám 19-re esett vissza. Új belépőre pedig már nem nagyon lehet számítani a hazai piacon. Kaprinay Zoltán, a Bónusz Brigád vezetőjének elmondása szerint ahhoz, hogy egy új szereplő érezhető hatással legyen a szegmensre milliárd forintos nagyságrendű beruházásra lenne szükség, ami csak hosszútávon térülne meg. A piacot a három legnagyobb szereplő uralja, ugyanakkor az erőviszonyokat jól mutatja, hogy a Bónusz Brigád tavaly 415 ezer bónuszt értékesített, ami 55 ezerrel több, mint a másik két legnagyobb szereplő egyesített teljesítménye.
Míg a fogyasztóknak egyértelműen a hatalmas árelőny miatt vonzó a közösségi vásárlás, a vállalkozások számára egy igazán hatékony marketingeszközt jelent. A Bónusz Brigádnál megjelenő ajánlatok például 2,5 millió emberhez jutnak el, amire egy a szolgáltatóiparban tevékenykedő hazai kis- és középvállalkozásnak más módon nem nagyon van lehetősége. Ennek megfelelően egyre több a visszatérő cég, a Bónusz Brigád 2751 partnere közül 1227 tartozik ebbe a körbe.
Az egyértelmű, hogy az idén tovább nő majd a bónuszos-kuponos piac, azonban a bővülés ütemes várhatóan lassul majd – közölte Kis Gergely, az eNET Kft. partnere. Közlése szerint az utazási ajánlatok képviselik a legnagyobb mennyiséget, de jól érezhető folyamat, hogy egyre több termék is megjelenik a kuponos cégek oldalain. A Groupon sikertelensége kapcsán gyakran felmerül a kérdés, hogy üzletileg mennyire lehet sikeres ez a modell. Kis Gergely megítélése szerint a konstrukció önmagában jó, a kérdés inkább az, hogy a kuponos szolgáltatók jutaléka mennyire elegendő ahhoz, hogy biztosítsa a szolgáltató eredményes működését. Az elmúlt években kibontakozó intenzív verseny arra ösztönözte az ezen a területen tevékenykedő vállalkozásokat, hogy minél alacsonyabb jutalékkal dolgozzanak, azonban a piaci konszolidáció változtathat ezen a helyzeten is.
Az eNET adatai szerint 2012-ben 6,5 milliárd forintos volt a hazai bónuszos-kuponos piac forgalma, ami 45 százalékos növekedést jelentett 2011-hez képest. A vásárlók összesen 12 ezer ajánlat közül válogathattak, egy átlagos bónuszra/kuponra 12600 forintot költöttek, ami több mint duplája a 2011 végén mért értéknek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.