BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Csökkentsék a trafikok termékkörét - javasolják a kereskedők

Az Országos Kereskedelmi Szövetség azt javasolja, hogy trafikok a jelenleg engedélyezett széles termékkör helyett egy időben legfeljebb 3 cikkcsoportot árusíthassanak a dohányáru mellett, és azt a hármat a trafikos választhassa ki.

Az Országgyűlés szakbizottságai hétfőn kezdték a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló 2012. évi CXXXIV. számú törvény módosításának tárgyalását. Mint emlékezetes, Lázár János által csütörtökön benyújtott törvénymódosító javaslat indoklásában az áll, hogy " a javaslat egyik célja egy megfelelő – tíz százalékos – kereskedelmi árrés biztosításával azok a dohánytermék-kiskereskedők is biztosíthassák a dohánybolt szerény jövedelmezőségét, akik elsősorban (vagy kizárólag) a dohánytermékek forgalmazásából kívánják bevételeiket biztosítani".

A dohánytermék-forgalmazás árrése ugyanis nem több 3-5 százaléknál, és az árrés emelését a termékkört bővítése helyett javasolta az OKSZ. A kérdésre, hogy miért "helyett", Vámos György elmondta: helytelen döntés volt a trafikok termékkör bővítése, mert az új dohányboltok súlyosan veszélyeztetni fogják a környékbeli élelmiszerboltokat. Az élvezeti cikkek – köztük az alkoholos italok, üdítők, kávé, energiaital – értéke ugyanis a vásárlások 40 százalékát teszi ki, és ez a termékkör jelenik meg a trafikokban is. Ráadásul az élelmiszerek és élvezeti cikkek együttes forgalma – mennyiségben mérve – tavaly nyár óta hónapról hónapra csökken.

A kereskedelmi szövetség támogatja a dohánytermékek árrésének szabályozását. Az OKSZ ezt korábban azért is kezdeményezte, mert elfogadhatatlannak tarja, hogy a dohányárusítás költségeit – más termékkel szemben – nem tartalmazza a fogyasztói ár. Mivel a fogyasztói árat a gyártó határozza meg, azt jól le is szorítja – áll az OKSZ közleményében, amely hozzá teszi: az árrés tíz százalékra való emelése természetesen a fogyasztói ár emelkedését is maga után vonja. Azonban a gyártók az új rendszer révén takarékoskodhatnak is: egyrészt tizedannyi helyre kell kiszállítaniuk a dohánytermékeket, másrészt tilos lesz az eladóhelyek külön javadalmazása, például reklámköltség révén, így ráfordításaik eleve kisebbek lesznek.

Az úgynevezett Dohánytörvény szerint a trafikok termékköre

a) dohánytermék,

b) dohányterméket kiegészítÕ termék,

c) sorsolásos szerencsejáték és fogadás bonyolításával kapcsolatos termék,

d) szeszes ital,

e) energiaital,

f) kávé

g) ásványvíz és üdítőital,

h) újság, napilap, folyóirat, periodikus kiadvány,

i) jogszabály által meghatározott más termék

Murányi László, a  Co-op Hungary Zrt. vezérigazgatója két hónapja lapunknak azt mondta: "az új kereskedelmi formára átállás utáni forgalomesés mértékét nem tudjuk kalkulálni, de számítunk rá, ugyanakkor a tagvállalatok jelentős hányada szeretne dohányboltot üzemeltetni."

Komoróczki István szóvivő a fentiekkel kapcsolatban pénteken úgy tájékoztatott, hogy a Coop csoportot alkotó 1100 vállalkozó mintegy 800 koncessziós jog megszerzését tűzte ki célul, de ennek csak körülbelül egyharmadát nyerték el. A csoporthoz tartozó vállalkozások körülbelül 200 üzlethelyiséget is felajánlottak a koncessziót elnyerő, külsős magánszemélyeknek és vállalkozásoknak, és az egyeztetések során dől el, hogy ebből mennyire tartanak igényt a koncessziót elnyerők.

"A kisebb településeken alig, vagy egyáltalán nem pályáztak meg a koncessziós jogot. Jórészt olyan településekről van szó, ahol csak Coop-bolt működik. Annak fényében, hogy Lázár államtitkár úr javaslatot nyújtott be a dohánytermékek árrésének 10 százalékra való emeléséről, a Coop megfontolja az ismételten kiírt pályázaton való indulást" – tette hozzá Komoróczki István.

b) dohányterméket kiegészítÕ termék,

c) sorsolásos szerencsejáték és fogadás bonyolításával kapcsolatos termék,

d) szeszes ital,

e) energiaital,

f) kávé

g) ásványvíz és üdítőital,

h) újság, napilap, folyóirat, periodikus kiadvány,

i) jogszabály által meghatározott más termék -->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.