BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Folytatódik az iPhone gyártójának vesszőfutása – Nagy dobásra van szükség

Hét hónap alatt 280 milliárd dollárral csökkent az Apple piaci értéke, a társaság papírjainak árfolyama a tavaly szeptember közepi 700 dolláros értékről 400 dollárra zuhant. Az elemzők a korábban jelzettnél gyengébb adatokra számítanak a második üzleti negyedévben és egyelőre kérdéses, hogy az idén megjelenő új Apple-termékek megfordíthatják-e a trendet.

Egy James Bond film címe is eszünkbe juthat, amikor az Apple részvények utóbbi hónapokban tapasztalható mélyrepülésére gondolunk: A világ nem elég. Hiába számít a világ egyik legismertebb márkájának, hiába meghatározó szereplője az okostelefon és táblagép piacnak, a befektetők – legalábbis a cég papírjainak értékét vizsgálva – egyre szkeptikusabbak az Apple jövőjét illetően.

A cég részvényeinek árfolyama tegnap a 400 dolláros szintre csökkent, ami annak tükrében megdöbbentő, hogy 2012 szeptemberének közepén még 700 dolláron kereskedtek a papírokkal, és azt találgatták az elemzők és a befektetők, hogy mikor éri el az árfolyam az 1000 dollárt. Nos, a trend azóta jócskán megfordult, és most már inkább arról szólnak a tippek, hogy milyen mélységbe zuhanhat még az Apple-részvények árfolyama. A zuhanás mértékét jól szemlélteti, hogy a tavalyi csúcs óta 280 milliárd dollárt (62395,2 milliárd forint) veszített a cég piaci értékéből, amely tegnap 379 milliárd dollár volt.

A tegnapi mélypont több egyszeri hatásnak volt „köszönhető”, így elemzői bejelentések érkeztek arról, hogy a várttól elmaradhatnak a márciusban zárult második üzleti negyedév számai, illetve az Apple egyik beszállítója is csökkentette bevételi előrejelzését. A Wall Street eredeti várakozásai szerint március 23-án 42,5 milliárd dollár körüli forgalmat kellett volna jelenteni a társaságnak, ez azonban – legalábbis az elemzők szerint – nem lesz meg, a Bernstein Research-nél például csak 41,1 milliárd dolláros árbevételt várnak most a második üzleti negyedévre.

De a júniusban záruló három hónap is elmaradhat a várakozásoktól. Jelenleg 39,6 milliárd dolláros bevételt prognosztizálnak a Wall Street-i elemzők, azonban a Piper Jeffrey szakértője, Gene Munster ennél lényegesen alacsonyabb, 34-36 milliárd dollár körül forgalmat jósol. Az elemző várakozásai szerint az év második felében – feltehetően szeptemberben – megjelenhet egy olcsó, mobil előfizetés nélkül 300 dollárba kerülő iPhone, ami alaposan lecsökkentheti az Apple okostelefonokon realizált profitját. Főleg, hogy igen komoly „kannibalizációs” hatást jósol Gene Munster, aki szerint 3 eladott olcsó iPhone eggyel csökkenti a drágább készülékek értékesítését.

Talán az igazán rossz hír a befektetők és az Apple-részvényesek számára az, hogy a társaság papírjainak hónapok óta tartó értékvesztését úgy tűnik, még a kiváló eredmények sem tudják megállítani. Elég csak arra gondolni, hogy az első negyedéves adatok bejelentését követően – amikor rekordszintű iPhone eladásokról, megugró profitról és bevételről számolt be a cég – is süllyedni kezdett a részvények árfolyama.

A megcsappant bizalomban nyilván szerepet játszik, hogy míg néhány éve a cég egyértelműen a legnagyobb szereplője volt az okostelefon piacnak, addig napjainkra a Samsung jócskán megelőzte. Ráadásul szinte minden jelentős gyártó próbálkozik ebben a szegmensben, ami óriási árversenyt generál, és bár az Apple termékei továbbra is trendiek, úgy tűnik újabb nagy dobások nélkül tovább eshet a részesedése.

A piac arra számít, hogy az idén – feltehetően a nyár elején – piacra kerül a legutóbbi modell új verziója, az iPhone 5S, kérdés azonban, hogy ez mennyire mozgatja majd meg a fogyasztókat. A már említett olcsó iPhone érkezése arra utalhat, hogy a társaság igyekszik piacot szerezni, vagyis olyan felhasználókhoz is eljutni, akik eddig nem engedhették meg maguknak a cég készülékeit. Kérdéses, hogy ez a taktika mennyire válik be, hiszen az Apple-márkát eddig ezen a piacon egyértelműen a prémium kategóriába sorolták, és ez tudatos törekvés volt a cég részéről.

Komoly fordulatot hozhat a vállalat megítélésében és a befektetői hangulatban az egyelőre inkább csak pletyka-szinten jelzett új eszközök érkezése. Míg korábban egy Apple-tévéről szóltak a hírek, addig mostanában egyre gyakrabban hallani egy almáslogójú különleges digitális óráról, az iWatch-ról. De az is elképzelhető, hogy valamilyen más készülékkel lép piacra a cég, és hasonlóan forradalmi változásokat indít, mint az iPhone vagy az iPad bevezetésével. Az azonban biztos, hogy lépéskényszerben van a társaság, túl sokáig már nem várathatja a befektetőket és a fogyasztókat az új nagy dobással.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.