Egy James Bond film címe is eszünkbe juthat, amikor az Apple részvények utóbbi hónapokban tapasztalható mélyrepülésére gondolunk: A világ nem elég. Hiába számít a világ egyik legismertebb márkájának, hiába meghatározó szereplője az okostelefon és táblagép piacnak, a befektetők – legalábbis a cég papírjainak értékét vizsgálva – egyre szkeptikusabbak az Apple jövőjét illetően.
A cég részvényeinek árfolyama tegnap a 400 dolláros szintre csökkent, ami annak tükrében megdöbbentő, hogy 2012 szeptemberének közepén még 700 dolláron kereskedtek a papírokkal, és azt találgatták az elemzők és a befektetők, hogy mikor éri el az árfolyam az 1000 dollárt. Nos, a trend azóta jócskán megfordult, és most már inkább arról szólnak a tippek, hogy milyen mélységbe zuhanhat még az Apple-részvények árfolyama. A zuhanás mértékét jól szemlélteti, hogy a tavalyi csúcs óta 280 milliárd dollárt (62395,2 milliárd forint) veszített a cég piaci értékéből, amely tegnap 379 milliárd dollár volt.
A tegnapi mélypont több egyszeri hatásnak volt „köszönhető”, így elemzői bejelentések érkeztek arról, hogy a várttól elmaradhatnak a márciusban zárult második üzleti negyedév számai, illetve az Apple egyik beszállítója is csökkentette bevételi előrejelzését. A Wall Street eredeti várakozásai szerint március 23-án 42,5 milliárd dollár körüli forgalmat kellett volna jelenteni a társaságnak, ez azonban – legalábbis az elemzők szerint – nem lesz meg, a Bernstein Research-nél például csak 41,1 milliárd dolláros árbevételt várnak most a második üzleti negyedévre.
De a júniusban záruló három hónap is elmaradhat a várakozásoktól. Jelenleg 39,6 milliárd dolláros bevételt prognosztizálnak a Wall Street-i elemzők, azonban a Piper Jeffrey szakértője, Gene Munster ennél lényegesen alacsonyabb, 34-36 milliárd dollár körül forgalmat jósol. Az elemző várakozásai szerint az év második felében – feltehetően szeptemberben – megjelenhet egy olcsó, mobil előfizetés nélkül 300 dollárba kerülő iPhone, ami alaposan lecsökkentheti az Apple okostelefonokon realizált profitját. Főleg, hogy igen komoly „kannibalizációs” hatást jósol Gene Munster, aki szerint 3 eladott olcsó iPhone eggyel csökkenti a drágább készülékek értékesítését.
Talán az igazán rossz hír a befektetők és az Apple-részvényesek számára az, hogy a társaság papírjainak hónapok óta tartó értékvesztését úgy tűnik, még a kiváló eredmények sem tudják megállítani. Elég csak arra gondolni, hogy az első negyedéves adatok bejelentését követően – amikor rekordszintű iPhone eladásokról, megugró profitról és bevételről számolt be a cég – is süllyedni kezdett a részvények árfolyama.
A megcsappant bizalomban nyilván szerepet játszik, hogy míg néhány éve a cég egyértelműen a legnagyobb szereplője volt az okostelefon piacnak, addig napjainkra a Samsung jócskán megelőzte. Ráadásul szinte minden jelentős gyártó próbálkozik ebben a szegmensben, ami óriási árversenyt generál, és bár az Apple termékei továbbra is trendiek, úgy tűnik újabb nagy dobások nélkül tovább eshet a részesedése.
A piac arra számít, hogy az idén – feltehetően a nyár elején – piacra kerül a legutóbbi modell új verziója, az iPhone 5S, kérdés azonban, hogy ez mennyire mozgatja majd meg a fogyasztókat. A már említett olcsó iPhone érkezése arra utalhat, hogy a társaság igyekszik piacot szerezni, vagyis olyan felhasználókhoz is eljutni, akik eddig nem engedhették meg maguknak a cég készülékeit. Kérdéses, hogy ez a taktika mennyire válik be, hiszen az Apple-márkát eddig ezen a piacon egyértelműen a prémium kategóriába sorolták, és ez tudatos törekvés volt a cég részéről.
Komoly fordulatot hozhat a vállalat megítélésében és a befektetői hangulatban az egyelőre inkább csak pletyka-szinten jelzett új eszközök érkezése. Míg korábban egy Apple-tévéről szóltak a hírek, addig mostanában egyre gyakrabban hallani egy almáslogójú különleges digitális óráról, az iWatch-ról. De az is elképzelhető, hogy valamilyen más készülékkel lép piacra a cég, és hasonlóan forradalmi változásokat indít, mint az iPhone vagy az iPad bevezetésével. Az azonban biztos, hogy lépéskényszerben van a társaság, túl sokáig már nem várathatja a befektetőket és a fogyasztókat az új nagy dobással.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.