A felmérés négyéves történetében rekordszintre (71,5 százalékra) emelkedett 2013 tavaszán azon cégek aránya, amelyek a megelőző 12 hónapban fejlesztéseket végeztek. A vállalatok a beruházásokon belül továbbra is alapvetően technológiai korszerűsítéseket hajtottak végre, míg második helyre az amortizálódott eszközök pótlása került. A defenzívebb típusú beruházások felértékelődését jelzi, hogy 2012. tavasz óta folyamatosan nő a költséglefaragásra irányuló, s csökken a profilváltást, ill. profilszélesítést célzó, azaz a kockázatosabb, de nagyobb megtérülés lehetőségét is magában rejtő fejlesztési pályát választó cégek aránya.
A beruházási szándék erősödése 2011 ősze óta tart, s 2013 tavaszán a megkérdezettek 50 százaléka biztosan, s további 18,4 százaléka valószínűleg tervez fejlesztéseket a következő 12 hónapban, ami új rekordot jelent a felmérés történetében. Az élénkülő beruházási kedv strukturális oka, hogy a nagyvállalatok között tavaly őszhöz képest nem változott, míg a többi méretkategóriában emelkedett a fejlesztésekben gondolkodók hányada, sőt a mikro- és a kisvállalati szegmensben, valamint az agrárium és a szolgáltató szektor esetében is az MFB-INDIKÁTOR történetében új csúcsot ért el a beruházási hajlandóság. A vállalati tervek és megvalósult fejlesztések között tapasztalt kapcsolat alapján 2013. első negyedévben éves szinten várhatóan 0-4 százalék között bővülhetett a bruttó állóeszköz felhalmozás a magyar gazdaságban.
Továbbra is a piaci verseny és az amortizálódott termelőeszközök pótlása fűti leginkább a jövőbeli termelésbővítési és korszerűsítési terveket, újdonság azonban, hogy a felmérés történetében rekordszintre emelkedett a növekvő vállalati bevételek beruházásösztönző hatása.
Míg a beruházási kedv 2011 tavaszán bekövetkezett átmeneti felerősödése időben egybeesett a fejlesztések technológiai, piaci ösztönzőinek felértékelődésével, addig 2013 tavaszán nem tapasztalható hasonló együttmozgás. A magyar gazdaságban a növekedési kilátások törékenységét mutatja, hogy a kis- és nagykereskedelmi cégek körében 2012. őszhöz képest jelentősen erősödött (és fékezi a fejlesztési terveket) a belföldi fogyasztással kapcsolatos vállalati pesszimizmus.
A vállalatok jelenlegi, ill. jövőbeli értékesítései alapján elmondható, hogy a kínai, valamint az amerikai piacokra exportáló vagy piacszerzést tervező cégek körében egyrészt átlag feletti a beruházási hajlandóság, másrészt utóbbi desztináció tekintetében fél év alatt jelentősen megugrott a fejlesztést, bővítést tervező vállalatok aránya, ami a magyar export relációs szerkezetének Európa irányából való fokozatos elmozdulását jelzi.
Kétéves mélypontra zuhanva a vállalatok kevesebb mint fele jelzett kapacitásfelesleget 2013 tavaszán. A kihasználatlan termelési erőforrások leépülésével a kapacitások alakulása a korábbiaknál jobban befolyásolja a vállalati fejlesztéseket a magyar gazdaságban az MFB-INDIKÁTOR felmérések során nyert tapasztalatok alapján.
A vállalati beruházási kedv 2011 tavaszán tapasztalt átmeneti erősödése egybeesett a fejlesztések financiális hátterének javulásával (növekvő bevételek, olcsóbb források), azonban a 2013. tavaszi beruházási lendület ezen tényezők közül egyenlőre csak a bevételek kedvezőbb alakulására tud támaszkodni. Bár a hitelkamatok csökkenését érzékeli a vállalatok többsége, annak eddigi mértéke egyenlőre nem segíti a fejlesztéseket. A következő 12 hónapra vonatkozó külső forrás iránti kereslettől függetlenül folyamatosan nő a beruházási hajlandóság 2012. tavasz óta, ami azt is jelzi, hogy nem elsősorban forrásoldali problémákból fakad az alacsony mértékű makroszintű beruházás. A hitelkínálat és a hitelkamatok várható alakulásával kapcsolatos várakozások egyébként elsősorban a mikro- és kisvállalatok fejlesztési terveit befolyásolják, a nagyobb cégek jobban tudják függetleníteni magukat ezektől a hatásoktól.
Fél év alatt jelentősen enyhültek a beruházási korlátok Magyarországon a vállalati válaszok szerint, s ez is hozzájárult a beruházási kedv élénküléséhez. A vizsgált fejlesztési akadályok közül a felmérések eddigi adatai alapján elsősorban a kereslet alakulásával van szinkronban a vállalatok beruházási kedve.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.