A Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (GÉMOSZ) becslése szerint az autójavítás 70 százaléka illegálisan történik.
– Nem tűnik irreálisnak ez az arány – mondja Benedeczki Lajos, a keceli Benedeczki Diesel Center tulajdonosa, aki 35 éve dolgozik az autójavító szakmában. A megrendelőink között szinte minden héten van két három olyan ügyfél, akinek a sufni-tuning műhelyben szakszerűtlenül javították meg a járműveik alkatrészeit, és emiatt nem működik megfelelően.
A probléma többrétű, hangsúlyozza a szakember: azok a műhelyek, amelyek nem hivatalosan dolgoznak, nem fizetnek adót, illetve nem kell megfelelniük a hatóságok követelményeinek, ezáltal jelentős versenyelőnybe kerülnek a tisztességes műhelyekkel szemben. A mi területünkön a dízeles szakmában az is probléma, hogy szakszerűtlenül, illetve után gyártott alkatrészekkel javítják meg a dízel injektorokat, ezáltal ezek elromlanak, illetve további jelentős károkat okoznak. Ezek közé tartozik a dugattyú elolvadása, egyéb motorkárosodások és a túlfogyasztás miatt a többletkiadás terhe is jelentős.
– Az adóhatóságnak a fogyasztóvédelemnek, a polgármesteri hivataloknak, a környezetvédőknek kellene lépniük azért, hogy felderítsék, kik azok, akik feketén dolgoznak. A hatóságok ugyanis csak ott kopogtatnak, ahol a szerelő hivatalos adószámmal rendelkezik – hangsúlyozza a cégvezető, akinek a vállalkozása tizenhat munkatársnak biztosít megélhetést.
A cég alkalmazottjai a legkorszerűbb javító- és diagnosztikai berendezésekkel dolgoznak. A dízeladagolás technikához tartozó szinte minden részegység ellenőrzését a gyári előírt technológiával végzik. Ez utóbbi azt jelenti, hogy a keceli vállalkozás szinte az összes dízel rendszereket gyártó cégek számítógép-vezérelt próbapadjaival, műszereivel és a célszerszámaival rendelkezik, melyek igen jelentős beruházást igényeltek.
– Csak a programok frissítése évi négy millió forintba kerül – mondja Benedeczki Lajos. Viszont a javítás minősége csak ilyen befektetések mellet lehet a gyári minőséggel azonos színvonalú – teszi hozzá a szakma mestere. A cégvezető szerint a NAV-nak nem kellene mást tennie, csak az alkatrészterítő autókat végigkövetni, majd ezt követően a kibocsátott szállítóleveleket, számlákat összevetni a címlistával.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.