Az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt.-nél regisztrált kis- és középvállalkozások az általuk üzemeltett, útdíjfizetésre kötelezett gépjárművenként maximum egymillió forintos, rulírozó jellegű forgóeszközhitelt igényelhetnek az Útdíj Hitelprogram keretében. A hitelkonstrukcióhoz az állam 4 százalékos kamattámogatást biztosít, így a vállalkozások által fizetendő nettó kamat egyhavi Bubor plusz 1,5 százalék, vagyis jelenleg csupán 5,5 százalék. Ezzel szemben a fenti járulékos költségek miatt a teljes hiteldíjmutató 5,5 százalék helyett eléri a 10,4 százalékot. Így legalábbis kétséges, hogy a deklarált célnak megfelelően beszélhetünk-e kedvezményes hitelkonstrukcióról és versenyképesség javításról – foglalta össze Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) ügyvezető főtitkára.
A Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége (Fuvosz) részéről Peredi Péter mindezeket kiegészítette azzal is, hogy külföldön a teherautók mozgását regisztráló úgynevezett fedélzeti egységet a szolgáltató biztosítja, nálunk viszont azt is meg kell venni, ami tovább növeli a vállalkozások terheit. Annak azért örülnek a Fuvosz tagjai, hogy végre van lehetőség arra a hitelre, aminek – a korábbi többoldalú stratégiai megállapodások alapján – már július elsején, az útdíj bevezetésekor rendelkezésre kellett volna állnia. Az is nagy segítség azoknak, akik likviditási gondokkal küzdenek, hogy a hitel 20 százalékát kitevő óvadékkal sem kell rendelkezniük a vállalkozásoknak, hiszen lehetőség nyílik arra, hogy az óvadék összegét visszatartsák a hitelből, így nyolcvan százalékot még mindig fölhasználhatnak az útdíj fizetésére.
„Függetlenül attól, hogy ez egy célzott felhasználású, a KAVOSZ Zrt. számára teljesen kockázatmentes hitel, mégis a hitelképességi vizsgálat olyan mélységű és mennyiségű adatot kér be, mint a szokványos piaci hitelelbírálás esetén” – írta az MKFE és a NiT Hungary a KAVOSZ-nak.
A két szakmai szövetség a fentiek alapján nem érti milyen céllal gyűjt olyan, a hitelbírálathoz nem kellő adatokat a KAVOSZ, mint a vállalkozó tulajdonosok iskolai végzettsége, milyen mobil előfizetése van a cégnek, a vállalkozó (vállalkozás) más vállalkozásban fennálló tulajdona illetve a foglalkoztatotti létszám. Ez utóbbi úgyis csökken.
Ezen azonban nem segít, hogy a THM állami kamattámogatással együtt is közel 10 százalékra rúg a Széche-nyi Útdíj Hitelprogram esetében.
Az eladott kamionok nagy része ugyanakkor külföldre került, ami azt jelenti, hogy ezáltal itthon csökkent a foglalkoztatottság. Egy teherjármű eladása ugyanis átlagosan 1,2 - 1,5 állás megszűntét jelenti.
Ezen azonban nem segít, hogy a THM állami kamattámogatással együtt is közel 10 százalékra rúg a Széche-nyi Útdíj Hitelprogram esetében.
Az eladott kamionok nagy része ugyanakkor külföldre került, ami azt jelenti, hogy ezáltal itthon csökkent a foglalkoztatottság. Egy teherjármű eladása ugyanis átlagosan 1,2 - 1,5 állás megszűntét jelenti. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.