A gyártási költségek tekintetében továbbra is a világ és Európa egyik legversenyképesebb autóipari piaca a magyar, és az iparági szereplők szerint a költséghatékonyság jelentősen javult hazánkban az elmúlt években.
Jobb lett a hazai autóipar termelékenysége is, így az európai listán Magyarország a nyolcadik helyen szerepel. Hazánk számára pozitívum, hogy a szektor további átrendeződés előtt áll Európában: a gyártókapacitás nyugatról keletre történő vándorlására lehet számítani.
Egyébként a járműipar a magyar gazdaság húzóágazata, s hozzájárulása a nemzeti össztermékhez (GDP) már 2011-ben elérte a nyolc százalékot, amelyet a termelést 2012-ben kezdő nagyberuházások további két százalékkal növeltek. A 2013-as gazdasági növekedés motorja is az autóipar lesz: újabb kétszázalékos GDP-növekedést eredményeznek a beinduló és felfutó nagyberuházások.
A közvélemény előtt leginkább a gigaprojektek ismertek. Ám az Audi, a Mercedes-Benz és az Opel összességében 2,2 milliárd eurós nagyberuházásain kívül számos első és második körös alkatrész-beszállító tagvállalat indított 2011-ben és 2012-ben is fejlesztéseket. A gépjárműipari szövetség összesítése szerint az együttesen kilencvenmillió eurót meghaladó beruházások során a vállalatok új gépeket, gyártástechnológiákat telepítve számos új munkahelyet hoztak létre. A gépjárműipar a magyar ipari export körülbelül 25 százalékát adja.
Annak érdekében, hogy hosszú távra is biztosítsa életképességét a magyar járműipar, szakmai összefogásra készülnek az érintett nagy „gyártórégiók”: Győr térsége, amelyet az Audi fémjelez, a kecskeméti régió, ahol a Mercedes-üzem a zászlóshajó, valamint a Nyugat-Pannon Járműipari és Mechatronikai Központ révén hazánk legnyugatibb része kapcsolódik be az együttműködésbe. Úgy tudjuk, akcióterv is lesz az őszre, amelyben kiemelt szerepet kapnak a beszállítói lehetőségek, valamint a szakképzés szélesítése, minőségibbé tétele. Gondot jelent ugyanis a szektorban, hogy hiány van képzett munkaerőből: mérnökből és képzett szakmunkásból sincs elegendő, illetőleg a megszerzett képesítések jelentős része nem piacképes.
Gond az is, hogy a beszállítói lehetőségek sincsenek kiaknázva: a hazánkba települő multik kénytelenek magukkal hozni beszállítóikat, mivel a hazai cégek nincsenek felkészülve a minőségi alkatrészek gyártására. A fentiek mellett a magyar járműiparban a kutatás-fejlesztés területe sem jelentős, ezen is javítani kívánnak az érintett járműgyártó régiók.
Kormányzati forrásokból a lap megtudta, nem pusztán az illetékes gazdasági tárca, maga Orbán Viktor miniszterelnök is szorgalmazza a „közös gondolkodást”, miután Magyarországot régiós autóipari központtá szeretné tenni a kabinet.
Orientpress-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.