A szakember emlékeztetett, hogy először 170 ezer forintos nettó áron kezdték hirdetni az elsőként forgalmazási engedélyt kapott lengyel kasszákat, ám az áruk azonnal lezuhant, amikor egy koreai modell is megkapta az engedélyt, és 30 ezerrel kevesebbért kínálták. Ezért tarja helyesnek az OKSZ, hogy az NGM egy hónap türelmi időt adott a kasszák megrendelésére.
– A pénztárgép-csere rendelet úgy szól, hogy 50 ezer forintos támogatás adható a kisebb vállalkozásoknak, pontosabban ennyivel kevesebbet kell fizetnie a kasszákért a támogatottaknak. De az sehol sem szerepel, hogy a bruttó vagy a nettó árból kell levonni a támogatás összegét. Számomra az a természetes, hogy a nettó árból, hiszen az nagyon furcsa lenne, ha az áfával növelt árból kellene levonni a pénzt, mert akkor végül is a meghirdetett 50 ezer forintnál kevesebb támogatást kapna a kereskedő – foglalta össze Vámos György.
Az online kasszára átállás nagy ütemben megindulhat az idei évben, de a gyártók és alkatrész beszállítóik valamint a beüzemelő szervizek kapacitása véges. És mivel még egyetlen kasszát sem adták át a megrendelőknek, kérdéses, hogy év végéig lehetséges-e több mint 200 ezer egység munkába állítása.
A kereskedelmi szövetség főtitkára szerint 2013 egy különleges esztendő, hiszen érte néhány meglepetés a kereskedőket. Az egyik a trafikrendszer átalakításának nem várt kanyarai, a másik a kasszacsere elhúzódása amiatt, hogy az előírásokat kielégítő gépek kifejlesztése időbe kerül. A harmadik pedig az e-útdíj, ami ugyan nagyobb vihart kavart, mint a súlya, de sok beszállító mondja, hogy emiatt a fogyasztói árak emelkedhetnek.
Mindezek befolyásolják a kereskedők üzletmenetét. Külön kérdés, ha egy kereskedő költségei emelkednek, tud-e árat emelni, hiszen ha valaminek emelkedik az ára, az emberek legalább átmeneti időre visszafogják a termék vásárlását.
Az OKSZ a trafikrendszer hibájának tartja, hogy kibővítették a termékkört az olyan élvezeti cikkekkel, mint az üdítő és az alkoholos italok, vagy a jégkrémek. Vámos György ugyanakkor arra is rámutat, hogy az sosem fogadták el, hogy a gyártók korábban rákényszerítették a kereskedőket arra, hogy 3-5 százalékos árréssel – veszteségesen – forgalmazzák a dohányipari termékeket. Mivel a dohányáruk veszteséget okoztak a kereskedőknek, a veszteséget más termékek – egyébként nem túl magas – árréséből fedezték
Az OKSZ ugyan az év elején javasolta az árrés emelését, ám a termékkör bővítése helyett. A szövetség szerint azért volt helytelen döntés a bővítés, mert így az új dohányboltok veszélyeztetik a környékbeli élelmiszerboltokat. Az élvezeti cikkek – köztük az alkoholos italok, üdítők, kávé, energiaital – értéke ugyanis az első fél évben vásárlások mintegy 40 százalékát tették ki, és ez a termékkör jelent meg a trafikokban is. Ráadásul az élelmiszerek és élvezeti cikkek együttes forgalma – mennyiségben mérve – tavaly nyár óta csökken.
– Az idei első fél év csalódást keltett. Mert ugyan minimálbérek és a nyugdíjak több mint 5 százalékkal emelkedtek és az infláció 2 százalék alá szorult, ami azt jelenti hogy a reáljövedelem 2-3 százalékkal erősödött, ám a fogyasztás nem bővült – jelentette ki a szövetség főtitkára rámutatva, hogy ugyanakkor a forint gyengülése miatt a devizahitelesek terhei folyamatosan nőttek, az élelmiszer árak pedig 3-4 százalékkal növekedtek a tavalyi takarmányhiány és az idei aszály miatt. Ezt pedig megérzik az iparcikk kereskedők is, hiszen ha kevesebb élelmiszert vesz a lakosság, nyilván kevesebbet fordít egyéb fogyasztási cikkekre is.
A termékkörök
A kiskereskedelmi volumen az üzemanyagok nélkül körülbelül egy százalékkal csökkent az első fél évben. Amíg benzinből 2,9 százalékkal kevesebb fogyott, Vámos György szerint a gázolaj forgalom talán azért nőhetett 1,4 százalékkal, mert az építőipari termelés növekedésnek indult. Igen jelentős volt a bútor-műszaki cikkek visszaesése és a KSH szerint még a számítástechnika és egyéb iparcikk termékkörben is csak 96,6 illetve 98,5 százalékos lett az utolsó két negyedév volumen indexe. A csomagküldő és internet kereskedelem 135,7 illetve a 146,3 százalékos indexe azt mutatja, a világ ebbe az irányba megy. De a webáruházi forgalom súlya csekély, becslések szerint 2 százalék lehet a részesedése a teljes kiskereskedelmi forgalomból.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.