BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nagyon zárt a japán autópiac

Az idén harmadszor maradt el a Chrysler, a General Motors és a Ford az ezen a héten zajló – kétévente megrendezett – Tokiói Autószalonról. Igaz, nem valami nagy rendezvényt szalasztottak el, hiszen a vasárnapi 111 500-ról szerdára 77 600-ra esett a látogatók száma.

Az idei évben október végéig a külföldi személyautó márkák jelentősen, 16 százalékkal több kocsit adtak el Japánban, mint az elmúlt év első tíz hónapjában. A tízhavi eredmény 14 darabbal haladta meg a 223 ezret. Erre azonban egyáltalán nem lehetnek büszkék a tengerentúli gyártók, hiszen a japán statisztika szerint csak szeptemberben 446 ezer hazai gyártmányú kocsit vettek a szigeteken, 18 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. Európából a három francia márkán és a Volkswagenen kívül csak prémiummárkák jelentkeztek az Auditól a Volvóig, összesen tízen. Az Egyesült Államokból a Tesla, Koreából pedig a Hyundai képviseltette magát. Elemzők szerint a nem-japán márkák marginális keresettsége nem készteti őket az erőteljesebb jelenlétre a világ harmadik legnagyobb piacán.

A Japan Today szerint amíg például a Nissan és a Toyota hatalmas sikereket ért el a két legnagyobb piacon, Kínában és az Egyesült Államokban, addig tavaly a külföldi személy és haszonjármű gyártók a 5,37 millió darabos piac mindössze 4,5 százalékát tudták megszerezni. Igaz, nem tudnak versenyezni azokkal az adóelőnyökkel, amelyeket a helyi gyártású úgynevezett kei-autók élveznek. Tokió a hazai, legfeljebb 660 köbcentis és 3,4 méternél nem hosszabb mini autók vásárlóit komoly adókedvezményekkel támogatja. Mivel Európában nem készülnek ilyen, a „kei” kategóriába tartozó modellek, a japán piac 35 százalékáról automatikusan kiszorulnak az uniós gyártók.

A külföldi gyártók hosszú ideje panaszolják, hogy a japán hatóságok különféle akadályokkal védik ezt a jövedelmező piacot. Így például különleges és költséges elektronikai berendezést követelnek meg – írja a Japan Today, majd a Peugeot-Citroen helyi kereskedelmi főnökét, Tomohiko Yosiokát idézi, aki szerint „gyakran kell kiegészítő berendezéseket beépítenünk, hogy megkapjuk a forgalomba hozatali engedélyt”.

Az ilyenek komoly akadályt jelentenek az Európai Unió és Japán, valamint Washington és Tokió közt lebegő szabadkereskedelmi tárgyalások során. Pedig a tervezett kereskedelmi paktum tagjai kezében van a világgazdaság 40 százaléka. Alan Mulally Ford vezér ugyanakkor azzal vádolta Tokiót, hogy az elmúlt évben úgy manipulálta a jen árfolyamát, hogy újabb kereskedelmi előnyhöz jusson.

A Volkswagen – amely 60 ezer kocsi eladásával számol idén – ugyanakkor tudván, a vevők zsebéhez a bizalom és az ismertség megszerzésén át vezet az út, jól ismert japán celebritások segítségével alakítja imázsát. De ez sokba kerül. Amint a Japan Today a német márka egy meg nem nevezett európai versenytársát idézi, a VW veszteséggel értékesít Japánban.

A Renault-nak sem könnyű

Frederic Bourene – aki a Renault marketingfőnöke Japánban – rámutatott, hogy sok évtizedes elmaradásban vannak a külföldi gyártók, hiszen a Japán piacot uraló nyolc márkának nemcsak gyárai, hanem alkatrész beszállítói kapcsolatai és autókereskedői hálózatai is vannak országszerte.

És amíg a japánok már évtizedekkel ezelőtt felépítették európai gyáraikat, kontinensünk márkáinak egy sufnijuk sincs a szigetországban. Így nem csoda, hogy jószerével csak az exkluzív modellek iránt van kereslet, mert az európai kocsik 20 százalékkal drágábbak, mint az azonos kategóriájú helyiek.

És amíg a japánok már évtizedekkel ezelőtt felépítették európai gyáraikat, kontinensünk márkáinak egy sufnijuk sincs a szigetországban. Így nem csoda, hogy jószerével csak az exkluzív modellek iránt van kereslet, mert az európai kocsik 20 százalékkal drágábbak, mint az azonos kategóriájú helyiek. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.