A patikai forgalomban mindkét készítmény 30 ezer forint körüli adagonkénti áron szerezhető be. A nagy mennyiség miatt, valamint, mert a tenderkiírás szerint is az elbírálás fő szempontja az ár, várhatóan ennél lényegesen olcsóbban jut majd hozzá az állam a vakcinához. Az Egészségügyi Államtitkárság tavalyi közlése szerint idén mintegy egymilliárd forintot szánnak az oltóanyag beszerzésére, igaz, idén csak az első, illetve legfeljebb az első két adagot adják majd be, miután a kampány majd csak ősszel kezdődik.
Beneda Attila egészségügyi kabinetfőnök múlt év végén jelentette be, hogy a 12-13 éves lányok számára 2014-től költségvetési forrásból biztosítja az állam az úgynevezett HPV vakcinát. Azért ez a kedvezményezett korosztály, mert az oltás akkor a leginkább hatékony, ha a védettség még a szexuális élet megkezdése előtt kialakul.
A vakcina nem lesz kötelező, csupán „kötelezően felajánlandó”. Az oltás elterjesztését több tényező is indokolja. Az egyik, hogy a nők körében második leggyakoribb daganatos megbetegedés a méhnyakrák, amelynek kialakulásában tudományosan igazoltan szerepet játszanak a HPV (humán papillomavírus) egyes típusai. A méhnyakrákot okozó HPV vírusfertőzésen a nők körülbelül 80 százaléka esik át élete során, illetve a méhnyakrákos elváltozást minden esetben HPV-fertőzés előzi meg. A másik ok - amint azt Mészáros György, a szegedi klinika professzora egy tanulmányban aláhúzta -, hogy a vírus elleni hatékony védekezéshez legalább 75-80 százalékos átoltottság kell, ez pedig csak közfinanszírozott szűrőprogrammal sikerülhet.
Jelenleg Európa 19 országában biztosítanak a kormányok részleges vagy teljes finanszírozást a HPV-oltáshoz az Európai Betegségmegelőzési és Járványügyi Központ 2012-es ajánlása alapján.
Egy, a Magyar Tudományos Akadémián publikált adatsorra hivatkozva a Pharmaonline szakportál a HPV-oltás gazdasági hasznára is felhívja a figyelmet. Eszerint a méhnyakrák miatti éves kezelési költségek 1-1,2 milliárd forintot tesznek ki, míg az azt megelőző állapotok ellátására 650-800 millió forintot költ az egészségbiztosító évente.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.