Várhatóan csak 2014 első vagy második negyedévének végére felelhet meg a hazai szállodaipar a pénztárgépekre vonatkozó törvényi elvárásoknak. „Nem a recepciókon működő nagykasszákról van szó, hanem a hoteleken belül, integrált hálózatba kötött, többnyire az éttermi vagy wellness részlegben lévő pénztárgépekről. A szállodák által leggyakrabban használt online típusok közül háromból még csak kettő kapott engedélyt az adóhatóságtól, de az engedélyezett típusok is csak 2013 novemberében, decemberében” – mondta lapunknak Kovács István.
A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének főtitkára hozzátette: a szállodák néhány ezer darabot rendeltek a forgalmazóktól. A szervezet korábbi helyzetértékelőjében úgy fogalmazott: a nagyobb szállodák és szállodavállalatok részére hátrányos az a megkülönböztetés, hogy a pénztárgépek cseréjéhez nem kapnak támogatást. „Egyik tagszálloda vállalatunk esetében a teljes költség 2013-ban meghaladja a 30 millió forintot. A követelményeknek megfelelő korszerű pénztárgépek a szállodák esetében várhatóan 300-400 ezer forintba kerülnek” – olvasható az értékelőben. Emellett minden szállodát terhelni fog a pénztárgépek és a NAV szervere közötti adatforgalmazás költsége.
Az online pénztárgépekre való átállás komoly nehézséget okoz az egész ágazatban, így a Danubius számára is. „A pénztárgépek egy integrált rendszer részeként üzemelnek, így egy bizonyos speciális pénztárgép típushoz kötve vagyunk. Ki vagyunk szolgáltatva annak, hogy a pénztárgép és szoftverének gyártója mikor tud engedélyt kapni a forgalmazáshoz és a gyártáshoz. Szállodáink valamennyi értékesítőhelyére mintegy 150 darab online pénztárgép beszerzése szükséges” – mondta lapunknak Tóbiás János vezérigazgató-helyettes.
Szerinte további nehézséget okoz, hogy a vállalat évek óta végzi az üzemeltetési rendszereinek fejlesztését, cseréjét, és jelenleg két olyan rendszer is működik párhuzamosan, amelynek engedéllyel kellene rendelkeznie. Tóbiás János úgy fogalmazott: a beruházás értéke közel 100 millió forint nagyságrendű egyszeri befektetést igényel, de nem elhanyagolhatók a rendszeres, éves support díjak (9 millió forint), valamint az adatforgalmi díjak (5 millió forint) sem. „A társaságunknál lévő integrált rendszerhez kapcsolható online pénztárgépek még nem állnak rendelkezésre, engedélyezési eljárásuk folyamatban van. Információink szerint már van ugyan integrált rendszerben működő PC alapú pénztárgépre engedély szám, de sajnos nem ugyanarra a típusra, amelyet mi használunk” – mondta a vezérigazgató-helyettes. Ráadásul az, hogy engedély lesz napokon, heteken belül azonban még nem jelenti azt, hogy a gyártók szállítani is tudnak, hiszen a gyártást az engedély birtokában tudják megkezdeni és 10-12 hét elteltével számíthatnak csak a szállításra.
A kereskedelmi szálláshelyek összes folyó áron számított árbevétele novemberben 12 százalékkal magasabb volt, mint az előző év azonos időszakában. Összesen 22 milliárd forint bruttó árbevételt értek el, ezen belül a szállásdíjbevétel 11 milliárd forint, a vendéglátásból 5,3 milliárd forint folyt be, 470 millióval több, mint 2012. novemberben.
NGM: Van elég gép a piacon
Több mint 20 ezer online pénztárgépet helyeztek már január 13-ig üzembe, és ez a szám napról napra nő – közölte a NGM. Az adóhatóság január 13-ig több mint 234 ezer üzembe helyezési kódot adott ki. Ez azonban biztosan magasabb, mint a bekötésre váró gépek száma, mert a kódok egy részét feleslegesen, vagy tévesen igényelték. Az NGM szerint a gyártói kapacitás, illetve a piacon elérhető pénztárgépek száma jóval meghaladja az üzembe helyezett pénztárgépek számát. Ezért elsősorban a kereskedőkön, vendéglátósokon múlik, hogy mikor cserélik le hagyományos kasszájukat az adóhivatali adattovábbításra alkalmas online pénztárgépre.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.