BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egyre több televízió osztozik egyre kevesebb pénzen

Hat százalékkal csökkent tavaly a televíziók reklámbevétele. Öt év alatt mintegy 15 milliárd forint tűnt el a piacról.

Egyre több televízió osztozik egyre kevesebb pénzen. Tovább csökkent a televíziós hirdetési piac 2013-ban Magyarországon, a visszaesés meghaladta a hat százalékot – derült ki az Ernst & Young és a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete (MEME) közös reklámpiaci felméréséből.

A tévés reklámpiac mindössze 45,6 milliárd forintra rúgott 2013-ban 56 csatorna adatai alapján. Ez 2012-ben még 48,7 milliárd forint, 2011-ben pedig 54,9 milliárd forint volt. Tavalyhoz képest egy új csatorna (M3) csatlakozott a felméréshez, egy csatorna pedig (Hír TV) kikerült az adatszolgáltatók közöl. Az országos földfelszíni csatornák még mindig a bevételek kétharmadát, 31,6 milliárd forintot birtokolják, de a 2012-es 35,2 milliárd forinthoz képest ez 10 százalékos csökkenést jelent. Míg a kábelesek 13,9 milliárd forinton osztozkodtak, de ez már 4 százalékos növekedést mutat. Ennek megfelelően nőtt a kábeltelevíziók részaránya a teljes reklámtortán belül, a szektor összbevételének 31 százalékát ezek az adók adták. „Ha a tendenciát nézzük, akkor összességében ez már zsinórban az ötödik év, amikor csökkentek a bevételek. Ugyanakkor minden jel arra mutat, hogy idén már kicsi növekedés lehet” – hangsúlyozat Kovács Krisztián, a MEME elnöke.

Hozzátette: az összes reklámbevételen belül a klasszikus reklámszpotokból származó bevételek minimálisan, kevesebb mint 4 százalékkal estek. A non-szpot típusú bevételek csökkenése pedig elsősorban egy módszertani változásból ered, a szponzorfinanszírozott műsorok esetében most először egységesen a nettó (vagyis a gyártási költséget nem tartalmazó) bevételekkel számoltak. A kutatás kilencedik alkalommal készült el, ezúttal is net-net reklám árbevételt számítottak, vagyis kedvezményekkel csökkentett, ügynökségi jutalékok levonása utáni, tiszta árbevételt, amely nem tartalmaz barter tevékenységből származó bevételt.

A teljes reklámpiac adataira még várni kell, ez 2012-ben 174 milliárd forint volt a Magyar Reklámszövetség adatai alapján. Nagy valószínűséggel az online szegmenst leszámítva a teljes hirdetési piacon belül a többi szereplőhöz képest – sajtó, rádió, közterület, mozi – mégis a televíziók érték el a legjobb eredményt tavaly, ennek köszönhetően az összement teljes reklámtortából arányaiban nagyobb szeletet hasíthatott ki magának a tévés piac. Erről akkor bizonyosodhatunk meg, ha a többi szegmens is publikálja reklámadatait, ez az elkövetkező hónapokban várható. A tévés reklámpiac 2012-ben 27,8 százalékos részesedést ért a 48,7 milliárd forintos bevételével. A tavalyi 45,6 milliárd forint így vélhetően már csak a piac negyedét fedi majd le. Az online és mobilhirdetések 2012-ben 33,6 milliárdos, 18 százalékos növekedést mutattak, ez a tendencia vélhetően 2013-ban is folytatódott. Kérdés, hogy mennyire tudták megközelíteni a televíziókat. Az online szegmenst minden bizonnyal a közterületisek követik majd, akik 2012-ben rossz évet zártak: a 6,2 százalékos csökkenés 14,3 milliárd forintot hozott, és nem valószínű, hogy tavaly lényegesen növekedtek volna. A rádió, mint reklámeszköz pedig még mindig alulértékelt a teljesítményéhez képest: naponta mintegy 6 millió embert meghaladó hallgatósággal a rádió ugyanis óriási tömegeket informál, ellenben bevételeik 6-7 milliárd forint körül mozognak.

Napi 78 tévéreklám
Tavaly átlagosan 4 óra 46 percet tévéztek az emberek Magyarországon. Ebből 23 percen át reklámokat néztek, vagyis átlagosan naponta 78 hirdetést láttak – derült ki a Nielsen Közönségmérés adataiból. Egyre több reklámot sugároznak a televíziók, számuk negyvenhét csatornát mérve tavaly megközelítette a 4,5 milliót, vagyis naponta átlagosan több mint 12 ezer hirdetés került adásba. Tavaly a két országos kereskedelmi csatorna közönségaránya megközelítette a 30 százalékot, míg a közszolgálati csatornáké csaknem 15 százalékos. Emelkedőben van a digitális kábel és az IPTV részaránya.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.