A fenntarthatóság, ezen belül a víz megóvása a holland Heineken sörgyár prioritásai között szerepel, de a több mint 70 országban aktív csoport társadalmi felelősségvállalási igazgatója, Jan-Willem Vosmeer más, szűkebb szakmai okból is fontosnak tartotta, hogy részt vegyen a múlt évben Budapesten megrendezett Víz Világtalálkozón.
„A sör 95 százalékban vízből készül, tehát nagyban befolyásolja a minőségét, hogy milyen vizet használunk az előállításához. A víz ráadásul nem korlátlanul elérhető alapanyag. Sok országban szűkösen férünk hozzá, így még fontosabb, hogy takarékosan bánjunk vele. Ezért a 2010-ben indított, A zöldebb jövőért nevű fenntarthatósági programunkban arra is összpontosítunk, hogy a vízkészlet védelmére tett intézkedéseinket kiterjesszük a sörkészítés teljes folyamatára, sőt, működési környezetünkre is” – fejtette ki Jan-Willem Vosmeer a Világgazdaságnak.
A víz megóvására két szempontból is hathatunk. Az egyik fő irány a sörfőzés során felhasznált víz mennyiségének csökkentése. Egy liter sör gyártása során átlagosan 4,2 liter vizet használ fel a Heineken csoport, de ez persze országonként eltérő, a magyar leányvállalat például a vállalatcsoport átlagánál jobban teljesít. A Heineken célkitűzése, hogy a fajlagos vízfelhasználást tovább csökkentse, 2015-re mindössze 3,5 literre.
A felelősségteljes vízfelhasználás második pillére a szennyvíztisztítás. Magyarországon mindkét, a soproni és a martfűi sörgyár is saját szennyvíztisztító üzemmel rendelkezik. Itt a kivont szerves anyagból származó biogázt elégetik, és ezzel a hőenergia-fogyasztás 4 százalékát is fedezni tudják.
Hollandiában – ahol a társaság legnagyobb európai sörfőzdéje működik – algák bevetésével állítanak elő a szennyvízből biomasszát, majd abból biogázt. A hulladék vízből kinyert foszfátot a mezőgazdaság hasznosítja újra.
Fenntarthatósági programjába a Heineken be kívánja vonni üzleti partnereit, például árpa- és almabeszállítóit is. Mint Jan-Willem Vosmeer emlékeztetett, a sörgyártás teljes folyamatán belül a víz 70-80 százalékát a mezőgazdaság használja fel.
A fenntarthatósági program fontos eleme a felelős vízgazdálkodáson kívül a szén-dioxid kibocsátás csökkentése és a vásárlók pontos tájékoztatása is. A fogyasztók az igazgató tapasztalatai szerint egyre jobban előnyben részesítik a fenntartható módon előállított árucikkeket. „Megértik, hogy ezt értük tesszük, vagyis a még szorosan vett üzleti szempontok szerint is jó irány a Heineken számára, ha a fenntarthatóságra költ” – jelentette ki Jan-Willem Vosmeer.
A fenntarthatóság terén az igazgató szerint nem verseny, inkább együttműködés van a vállalatok között, erre szükség is van. A rivalizálás inkább egyes új megoldások bevezetése terén jelenik meg.
Egy ország, egy bizottság
A csoporton belül minden országban van külön fenntarthatósági bizottság, ezek tevékenysége a helyi környezeti és szabályozási adottságokhoz igazodik. Például Mexikóban és Hollandiában is szempont a vízzel való takarékoskodás, de Mexikóban értelemszerűen nagyobb hangsúllyal. Ugyanakkor például a holland és a német kormány támogatja a megújuló forrásokból származó energiatermelést, a zöldgazdaság kiszélesítéséhez pedig a vállalati szférából keres partnereket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.