BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Jól fialtak a szaporodó vendégéjszakák

Budapesten közel 3 milliárd forint, Hévízen mintegy félmilliárd forint idegenforgalmi adó bevételt könyvelhettek el tavaly.

Mivel 2013-ban 4,6 százalékos növekedéssel 22,8 millió vendégéjszakát töltöttek el a kereskedelmi szálláshelyeken, ezért természetesen az idegenforgalmi adó (ifa) bevételek is gyarapodtak. Településenként változó az adó mértéke, ezért csak becsülni lehet, hogy például 300 forintos mérték mellett tavaly mintegy 7 milliárd forintot köszönhettek az önkormányzatok a turizmusnak.

A KSH tavalyi előzetes statisztikai adatai alapján a legnépszerűbb tíz település köre kismértékben változott: míg 2012-ben Győr szerepelt a 10. helyen, 2013-ban Eger. Az első három helyen változatlanul Budapest, Hévíz és Hajdúszoboszló áll. A fővárosban a 7,8 millió vendégéjszaka 5,4 százalékos bővülést jelent, ami számításaink szerint közel 3 milliárd forint ifa-bevételt eredményezett. A top 10 leglátogatottabb városban mintegy 5,2 milliárd forint maradhatott. Hévíz 450 millió forinttal, Hajdúszoboszló 328 millió forinttal gyarapodhatott, mindkét fürdővárosban 450 forint volt az ifa mértéke éjszakánként. A tizedik legnépszerűbb Eger költségvetésébe is mintegy 150 millió forint folyhatott be a kereskedelmi szálláshelyekről.

Mivel az új ágazati törvény nem született meg, ezért még mindig nem dőlt el, hogyan oszlik a bevétel a helyi turisztikai szervezetek (TDM) és az önkormányzatok között. „Kölcsönös előnyökön alapuló megegyezés szükséges a településen eltöltött vendégéjszakák után fizetendő idegenforgalmi adó turisztikai célú felhasználásának növeléséről” – áll a turizmusfejlesztési koncepcióban. Az ifa felhasználásának jogcímeit továbbra is az önkormányzatok határoznák meg, bár az adósságuk állami átvállalása miatt sok olyan tehertől megszabadultak, amelyek a turizmustól vontak el forrásokat.

A törvényben elvileg szabályozni kívánták volna az adó és a hozzákapcsolódó állami normatív kiegészítés felhasználását. Továbbra sincs meghatározva, hogy mire lehet elkölteni ezt a forrást a turizmus fejlődése érdekében. A bevétel felhasználásának még mindig számos eltérő gyakorlata van, egyre több önkormányzat ugyan az adót a turizmusba forgatja vissza, viszont jó néhány nem, helyette működési és egyéb költségre költik az idegenforgalomból származó forrást. Számos településen nem születtek meg az egyezségek az érintettek – a város, a szállodák, a vendéglősök – között, amelyek a turizmust szolgálnák. Eleve a törvényben rögzítették volna konkrétan a turisztikai desztináció menedzsment (TDM) jogi szabályozását. Az ország főbb turisztikai régióiban már jól működik a TDM-rendszer, de azért még bőven vannak olyan térségek, ahol még szinte nem is hallottak róla.

A 3200 önkormányzatból mintegy hatszáz szed idegenforgalmi adót, a bevétel döntő többsége a leglátogatottabb ötven-száz településen folyik be. „Olyan módosítást javasolunk, amely biztosítaná, hogy az önkormányzatok által beszedett ifa minimum 25 százalékát marketingcélra különítsék el, és ezt az összeget a turizmus fejlesztésére használják fel. Budapest esetében kívánatos lenne, hogy az adó minden kerületben egységesen – a szobaár 4 százalékában – kerüljön kivetésre” – közölte a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége.

Fejlesztések: mínusz 100 milliárd

Az új uniós fejlesztési ciklus hétezer milliárd forintos támogatásából pályázatok útján 200 milliárd forint juthat a turizmus fejlesztésére – mondta nemrég Komoróczki István, a Nemzetgazdasági Minisztérium tervezéskoordinációjáért felelős államtitkára. Mindez azért érdekes, mert tavaly még több fórumon is 300 milliárd forintról nyilatkoztak kormányzati szereplők. „2014-2020 közötti uniós költségvetési időszakban 300 milliárd forintot fordíthat turisztikai fejlesztésekre Magyarország. A turizmus törvényt az Országgyűlés 2013 novemberében fogadhatja el” – mondta tavaly szeptemberben Horváth Viktória, az NGM turizmusért felelős helyettes államtitkára.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.