BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nissan Qashqai: Túlszárnyalták a tervet

Az eredeti célkitűzések szerint 2007-től kezdődően évi 100 000 darabot szerettek volna eladni az első generációs Qashqaiból, ami azért sem tűnt kevésnek, mert nem egy hagyományos kompaktról, hanem egy akkoriban újszerű koncepció szerint készülő, crossoverről volt szó

Túlszárnyalták a tervet: mostanáig 700 000 helyett kétmillió darab talált gazdára a Qashqaiból, s gyorsan a Nissan legnépszerűbb európai modellje lett – nem véletlen, hogy azóta számos gyártó piacra dobott hasonló méretű, a kompakt kombikkal szemben alternatívát nyújtó szabadidő-autót.

Szerintem a kifutó Qashqai külseje még sok éves gyártás után sem hat „porosnak”, de amikor egy parkolóban az új típussal beálltam a kifutó modell mellé, azért nyilvánvalóvá vált, mennyivel vagányabb az újdonság. Egészen hosszú a motorháztetője, illetve itt vannak az autót „vállassá” tevő, széles kerékjárati ívek és a Tekna csúcskivitelhez járó, kékesen világító full-LED-es fényszórók (50 százalékkal kisebb a fogyasztása, mint a xenonnak).

A markánsabb forma eredményeként nagyobbnak mutatja magát a Qashqai, pedig tulajdonképpen a méreteket illetően minimálisak az eltérések: az új generáció hossza 49, tengelytávja 16, míg szélessége 20 mm-rel múlja felül az elődöt, egyedül a magasság csökkent 15 mm-rel. Így teljesen egyértelmű, hogy sokkal inkább a költségoptimalizálás és a súlycsökkentés érdekében vetette be a Nissan a Qashqainál a vadonatúj CMF (Common Module Family) moduláris platformot, mely a VW MQB-architektúrájához hasonlóan számos új modell egységes alapját képezi majd. Bár a súlycsökkentés eredetileg egy mázsa környékén lett volna, a számos új kényelmi és biztonsági felszereltség alkalmazásával 40 kg-ra apadt az új generáció tömegelőnye.

Ezek az új rendszerek két csomagban érhetők el: a Biztonsági Csomagba (Visia és Acenta szinten 200 000 forint, Tekna esetében széria) tartozik a táblafelismerő, a sávelhagyás-figyelő, a parkolóradar, az automata távfénykapcsolás és az automata vészfékező, míg a Biztonsági Pajzs megrendelése esetén (Tekna szinten alapfelszereltség, a másik kettőhöz nem rendelhető) parkolóautomatika, fáradtság- és holttérfigyelő, valamint mozgó tárgyak észlelése jár a modellhez. Utóbbi lényege, hogy álló helyzetben négy kamera figyeli az autó melletti területet, és ha valamilyen mozgó tárgyat észlel, a rendszer hangjelzéssel és a mozgó tárgy területének „kiemelésével” figyelmezteti a vezetőt. Erre nagy szükség is van, mert az új Qashqaiból bizony hátrafelé nehézkes a kilátás, tehát nem csak kényelmi, hanem biztonsági funkciót is betölt.

A beltér ugyan továbbra sem igazán fantáziadús, annyi szent, hogy a korábbi nemzedékhez képest hatalmas az előrelépés. Főleg az anyaghasználatban érhető tetten minőségbeli ugrás, a kormányon lévő, olcsónak ható kályhaezüst betéteket leszámítva igényes felületekkel találkozunk. A helykínálatban ugyanez a pozitív változás már nem érhető tetten, a hátsó sorban jól jönne még egy kis láb-és fejtér, ami azért is bosszantó, mert az elődnél jóval komfortosabbak az ülések. A csomagtartót illetően is vegyes az összkép: a sokat kritizált alacsonyra nyíló csomagtérajtó ugyan már a múlté és a 401 literes befogadóképesség is remek, de a raktérperem továbbra is magas. Mindemellett a padlót megemelő, a variálhatóság miatt alkalmazott elemeket nem lehet a felső szint alá süllyeszteni, tehát ha szükségünk van a teljes kapacitásra, otthon kell hagyni ezeket.

Az új Qashqai motorpalettáját a konszerntárs Renault-tól érkező egységek alkotják, az 1,2-es 115 lóerős benzines turbómotor mellett a jól ismert 1,5-ös (110 LE) és 1,6-os (130 LE) dízelek választhatók. Utóbbi verzióhoz összkerékhajtás is rendelhető, ám a 750 000 forintos felár szerintem sokakat elijeszthet, de az sem mellékes, hogy az 1,6-os egységhez párosítható CVT-automatával (+600 000 Ft) nem lehet kombinálni az All mode rendszert. A 130 lóerős dízel egyébként kiváló darab, csendessége és karaktere a legjobbak közé emeli: pörgetve is csendesen végzi a dolgát és gyakorlatilag az alapjárat felett kevéssel már terhelhető. Különösen tetszett, hogy nem nyújtották el nagyon a fokozatokat, a hatodik nem csak autóúton vagy sztrádán kapcsolható, a motor már 70-től „elbírja”.

A fogyasztásra sem szólhatunk egy rossz szót se: vegyes üzemben 6,2 liter volt. Érdekes, az összkerékhajtású modellnek nemcsak hogy 22 mm-rel nagyobb a hasmagassága (182 mm), hanem 10 literrel nagyobb, 65 literes az üzemanyagtartálya. Sőt, csak az összkerekes verzió kap multilink futóművet, a fronthajtásúak csatolt lengőkarosak. A futómű egyébként feszesebbnek tűnt a korábbinál, ami ugyan kisebb karosszériadőlést eredményez, ám az úthibákra érzékenyebb. A Qashqai gazdag felszereltséget kínál már alapáron is, hiszen a Visia szinten többek között hat légzsákot, LED-es nappali fényt, manuális klímát és tempomatot kapunk. A modell akciós áron 4 999 000 forinttól vihető haza az 1,2-es benzines motorral (listaáron 5,49 millió), ám a dízelek felára (1.5-ös 6 280 000 forint, 1,6-os 6 690 000) több, mint borsos.

Összegzés

A Nissan csak a koncepcióhoz maradt hű, hiszen gyakorlatilag minden új, vagy erősen átdolgozott a második nemzedéken. Bár az 1,6-os dízel remek motor, a felára az 1,2-es benzineshez viszonyítva egyértelműen túlzó.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.