BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Esküvő, temetés stadionban

A modern stadionokban már nem elegendő, hogy kéthetente tartsanak mérkőzéseket, alkalmazkodniuk kell az üzleti valósághoz, minél több bevételt kell generálniuk.

A labdarúgó stadionok kihasználtságát nemcsak meccsnapokon kell biztosítani, hanem a létesítményt az egész héten a helyi közösség számára elérhetővé kell tenni – írja a Európai Labdarúgó-szövetség (UEFA) nemrég megjelent stadionépítési ajánlásában. Az UEFA tanulmánya szerint a létesítmények minél nagyobb kihasználtsága és fenntarthatósága érdekében többek között érdemes a helyi üzleti körök számára VIP területet biztosítani prémium ülőhelyekkel, magas szintű ellátással (például az étkezésben), ami jelentős pénzeket hozhat.

Magyarországon a nemrég átadott, végül 14,735 milliárdért megépített Groupama Aréna (a Ferencváros értékesítette a nevet) üzemeltetője, a Lagardére Unlimited Stadium Solutions Kft. lapunknak az átadás előtti bejáráskor elmondta, hogy a 34 sky boxból 32-őt fognak értékesíteni, 16-ra már akkor eladtak. Az áruk évi 56-80 ezer euró plusz áfa. A kiemelt box ára évi 156 ezer euró plusz áfa. Ezeket a 13-16 fős helyeket 3 évre kell megvásárolni. A VIP Gold ülőhelyek évi 2400 euró plusz áfába kerülnek.

A stadionban különböző vendéglátóhelyeket, bárokat is érdemes nyitni egészen gyorsbüféktől a magasabb szintű ellátást is biztosító, a la carte éttermekig több célcsoportot is figyelembe véve az árképzésnél.
Igen jelentős jövedelem származhat az klub ajándéktárgyainak értékesítéséből, a mezeken kívül, posztereket, bögréket, fotókat, tollakat, órákat is lehet vásárolni a klub címerével ellátva. A világon a legmagasabb kereskedelmi bevétele a Bayern Münchennek volt tavaly, évi 237,1 millió euróval.

Az UEFA szerint még az átlagos nézők és a VIP vendégek számára fenntartott parkolók díjai is szépen hozhatnak a klub konyhájára, nemcsak a mérkőzések napjain.

A magas átlagnézőszámú kluboknál igen jelentős bevételt jelent jegyértékesítés, amit a legegyszerűbb módon kell elérhetővé tenni a szurkolóknak. Meg lehessen vásárolni interneten, mobiltelefonon és automatákon is. Magyarországon jelenleg élénk tiltakozás van egyes szurkolók körében a bevezetett szurkolói kártya miatt, ami szerintük feleslegesen bonyolítja a stadionokba való bejutást. Az FTC stadionjában a világon elsőként vénaszkenner azonosítja a látogatókat.

A labdarúgáson túl több más sporteseményt is stadionokba kell vinni. Így például rugbyt, amerikaifutballt, jégkorongot, motor- és gokartversenyeket és egyéb extrémsportokat. Ajánlják koncertek és fesztiválok megrendezését is, ahol a nézők megfelelő ellátását is biztosítani kell. Közösségi rendezvényeket is érdemes szervezni, konferenciákat, szemináriumokat, amelyekre a médiának kiépített helyek is alkalmasak.

Az éttermeket, konyhákat igen drága üzemeltetni. Üzleti találkozókat, esküvőket is érdemes szervezni ezekre a létesítményekre. Hamburgban temetéseket is rendeznek a stadionban.

A szurkolóknak érdemes klubot is fenntartani, valamint elérhetővé kell tenni számukra a stadion szabadidős létesítményeit és az éttermeket a meccsnapokon kívül is.

A jelentősebb kluboknak múzeumuk és trófea termük is van (mint a Ferencvárosnak is). Sok helyen stadiontúrákat is szerveznek a látogatóknak. A gyermekes családokat gyermekmegőrzőkkel is lehet vonzani a stadionokba, sok helyen ezeket nemcsak a mérkőzések napján üzemeltetik.


Ajánlás: aréna négy és fél év alatt
Az UEFA ajánlása stadionokról mindre kiterjed, hol érdemes megépíteni a stadiont, milyen legyen a nézőtér, milyen tervet érdemes erre készíteni, vagy, hogy hány WC-re van szükség. Ezek szerint például a stadionoknál a vizes blokkoknál az érdemes figyelembe venni, hogy 80 százaléka a látogatóknak férfi. 125 hölgy, illetve 250 férfi után kell egy alkalmatosság, míg a toloszékeseknél 15 személyenként kell létrehozni egy toilettet. Az építési terveknél fél évet érdemes szánni a koncepció kidolgozására, ugyanennyit ennek meghatározására. A tervezésre egy évet ajánlanak, a tender előkészítésére három hónapot. Az építkezésre két évet (a 22 ezres FTC-stadion egy év alatt elkészült), míg az átadási előkészületekre 3 hónapot. Így összesen 4,5 fél évet érdemes szánni egy stadion létrehozására.

Éber Sándor-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.