„Don''t be evil”, vagyis nagyjából „ne légy gonosz”, többek között ezek a szavak is olvashatók abban a dokumentumban, amit a Google 2004-es tőzsdére lépése előtt az alapítók Sergey Brin és Larry Page állítottak össze a cég stratégiájáról és jövőképéről. Bár talán ez a néhány szó maradt meg leginkább az emberek emlékezetében, azért számos más gondolat is szerepelt az írásban, így többek között az elkötelezettség az újszerű, úttörő technológiák, megoldások iránt, még akár a bevétel növekedése, vagy a profit kárára is. Egy hosszú távon is jól működő, fenntartható, a technológiai szektor élmezőnyébe tartozó vállalatot vizionáltak tíz évvel ezelőtt az alapítók, és ma már elmondható, hogy jól működött a varázsgömbjük.
2004. augusztus 19-én indult a Google-nál az új időszámítás, az elsődleges részvénykibocsátással tőzsdei céggél vált a vállalat, igaz az alapítók megőrizték meghatározó befolyásukat. Eredetileg valamivel 80 dollár fölött nyitottak, de az első időszak nem hozott kimagasló sikereket, 2004 nyarát például alig valamivel 50 dollár fölött zárta a Google-részvény. Azóta elképesztő növekedést ért meg, és járt már 600 dollár felett is – nem is olyan régen, idén februárban -, jelenleg pedig a kezdeti időszak több mint tízszeresét, 580 dollárnál is többet adnak a társaság egy papírjáért.
Nem csak az árfolyam, hanem maga a cég is elképesztő fejlődést élt meg. Míg a tőzsdére lépés évében még valamivel 3,2 milliárd dollár volt a vállalat bevétele, addig tavaly már 65 milliárd dollár fölött. Ehhez jön még a 20 százalék körüli nyereségességi mutató, ami szintén a világ legsikeresebb társaságai közé emeli a Google-t, és a piaci értékét vizsgálva sem sok cég tudja felülmúlni, közel 400 milliárd dollárt ér a vállalkozás.
Persze míg 2004-ben még elsődlegesen egy keresőcégről volt szó, addig napjainkra egy számos szegmensben érdekelt technológiai óriássá vált. Érdekesség, hogy a tőzsdére lépés előtt megfogalmazott stratégiában például még idézőjelek között szerepelt a mobil web kifejezés, és maga a mobil szó is csak hatszor jelent meg az egyébként közel 80 ezer szavas dokumentumban. Ehhez képest ma az Android operációs rendszernek köszönhetően a Google uralja a mobilpiacot legalábbis szoftver oldalról, de természetesen a szolgáltatásai is elérhetők már ezen a platformon. A YouTube-nak köszönhetően forradalmasítottak az online videózást és egy nagyon erős közösségi platformot hoztak létre, a Gmail levelezőmegoldást pedig valószínűleg senkinek sem kell bemutatni.
A klasszikus webes történetek mellett persze izgalmas új területek felfedezését is megkezdte a cég. Így például dolgoznak az önmagát vezetni képes autón, a Nest Labs 3,2 milliárd dollárért történő megvásárlása pedig nem csak az okos termosztátok piacát nyitja meg számukra, de valószínűleg az intelligens otthon koncepció kialakításában is megvalósításában is lehetőséget kínál számukra.
Persze a sikerek ellenére vannak veszélyek is, hiszen több komoly rivális is megjelent az elmúlt években a színpadon – például a Facebook, vagy éppen az Apple -, illetve a cég méretéből adódóan egyre nehezebb rugalmasan reagálni a változó piaci környezetre, igényekre, egyre hosszabb időt vehet igénybe a döntések meghozatala.
A pénzügyi mutatók alapján egyelőre megy a szekér, a Google a második negyedévben 15,9 milliárd dolláros bevételt ért el, ami közel negyedével múlta felül az egy évvel korábbit. A vállalat jóval kisebb fejlődést tudott felmutatni a profit vonatkozásában, a 3,4 milliárd dolláros adózott eredmény alig 6 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. Tény ugyanakkor, hogy a társaságnál rengeteg fejlesztést indítottak el, és folyamatosan bővítik a portfóliót akvizíciókkal is. Ezek a hatások egyébként érződnek a létszámban is, míg 2013. második negyedévében 1400-al nőtt a munkatársak száma, addig az idén ebben az időszakban 2400-al.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.