BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Vasúti bypass Ukrajnának?

Meghosszabbíthatja és megdrágíthatja az Oroszországból Magyarországra, illetve rajtunk keresztül az EU-ba küldött áru útját, ha megépül az Ukrajnát elkerülő vasútvonal, ahogyan az a közelmúltban felmerült. Mindazonáltal a Magyarországon át folyó tranzitnak már az orosz-fehérorosz vámunió is érvágás volt

Oroszország dollármilliárdokat akar arra költeni, hogy új, Ukrajnát elkerülő vasúti síneket fektessen le Európa felé. A Vedomosztyi (amelyet a Reuters idézett) emlékeztetett, hogy Kijev Moszkvát vádolja az ukrajnai szeparatisták harának támogatása miatt, e harcokban már mintegy háromezer ember halt meg. A vasúti beruházás a jövő évi költségterv része lesz. Anton Sziluanov orosz pénzügyminiszter közölte, hogy a bypass körülbelül 500 milliárd rubelt, vagy 13 milliárd dollárt visz majd el. (Kicsit többet, mint a tervezett paksi bővítés.)

A miniszter a vasútvonalról további részletek nem ismertetett, a költségvetés 2017-ig várható bevételei kapcsán elmondta, hogy az alacsonyabb olajárak miatt várhatóan az energiaszektornak kevesebb pénze folyik majd be exportból, a kormány pedig még nem jelezte, hogy ezt a kiesést mivel kívánja pótolni.

E tervek egyébként már ismertek a magyar vasúti szakma előtt. „Oroszország európai tranzitjának a 60 százaléka már most is Fehéroroszországon és Lengyelországon keresztül zajlik, részben az orosz-fehérorosz vámunió miatti előnyök miatt. Már most is több olyan vasúti szállítmányt továbbítanak ezen útvonalon, amelyet Magyarországon keresztül is lehetne” – tájékoztatták a Világgazdaságot szakmai forrásokból. Eszerint az érintett orosz tranzit maradék 40 százalékán Szlovákia és Magyarország nagyjából fele-fele arányban osztozik. Bár érvényesülhetnek egyéb szempontok is, a vevő maga dönti el, hogy milyen szállítási útvonalat akar igénybe venni.

Akárhogyan is alakul az Ukrajnát elkerülő vasút terve, Magyarország behozatalának az a része, amely közvetlenül Ukrajnából érkezik, mindenképpen megmarad. Ezen belül pedig jelentős tétel a Dunaferrnek útnak indított vasérc, mellesleg a Dunaferr többségi orosz tulajdonban van. A szakmából kapott jelzések szerint egyébként jelenleg zavartalanul érkezik az áru vasúton Oroszországból Ukrajnán át.

A hónap elején Jekatyerinburgban tartott magyar-orosz vasúti csúcstalálkozóról kiadott MÁV-közlemény nem említi, hogy a megbeszéléseken felmerült volna Ukrajna majdani vasúti elkerülése. Vlagyimir Jakunyin, az Orosz Vasutak elnöke Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója a hír szerint éppen fejlesztési tervekről, a forgalom vasútra tereléséről, és a záhonyi logisztikai szolgáltatások kibővítéséről szólt, ide értve egy ro-la terminál esetleges építését is.

A tárgyalásra azon a rendezvényen került sor, amelyen a Transzszibériai Szállítások Koordinációs Tanácsa (TSZKT) európai vasúti árufuvarozási korridorok tanácsadó testületeivel való kapcsolatfelvételéről tárgyalt Vlagyimir Jakunyin. Előadásában Dávid Ilona kiemelte, hogy Magyarország eddig is aktív szerepet vállalt az uniós árufuvarozási korridorok létrehozásában.

Logisztikában erősít a vámunió

Integrált Szállítási és Logisztikai Vállalat (OTLK) néven jön létre óriástársaság. A vállalkozásba egy minapi kormányrendelet alapján az orosz Vasutak beviszi a Transzkonténter cégben lévő 50 százalékét és két részvényét, valamint az Orosz Vasúti Logisztikában lévő, egy részvény híján 100 százalékát. Az OTLK létrehozását Oroszország mellett a vele vámuniót alkotó Kazahsztán és Fehéroroszország kezdeményezte azzal a céllal, hogy egyesítsék vasút-logisztikai eszközeiket. Az egyesítés révén gyorsabb, hatékonyabb és olcsóbb lehet a három ország közötti vasúti teherszállítás.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.