BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Minden azonnal kell - ebbe bukhat bele az Amazon

Az Amazon eredményei még mindig szépen javulnak, de az Uberhez és a Spotifyhoz hasonló új üzleti modellek elsöprő sikere arra utalhat, hogy a világ első számú online raktáráruházának változtatnia kell a megközelítésén, ha az élen akar maradni.

Az Amazon negyedik negyedéves eredményei várhatóan elmaradnak az előzetes várakozásoktól, a cég már közölte: nem érte el profitcélját ebben a hónapban. nem is csoda, hiszen a Forbes tudósítása szerint a cég harmadik negyedéves vesztesége 437 millió dollárra emelkedett a tavalyi 41 millióról

Ettől függetlenül a cég még mindig hasít: mintegy 20 százalékos növekedést produkál éves szinten, az intő jelek azonban egyértelműek. A kapkodva bejelentett, majd elfelejtett ötletek (csomagszállító drónok, a Fire telefon bevezetése) biztosan kárt okoznak a vállalat megítélésében, de az igazi bajt nem az Amazon menedzsment jelenti, hanem a változó üzleti környezet.

A felhő alapú, mobileszközökre épülő internetgazdaság kialakulásával az igények azonnali kielégítése számtalan területen válik valósággá. Az Amazonhoz hasonló hagyományos kereskedők igyekeznek aznapi kiszállítással felvenni a versenyt a riválisokkal, csakhogy azoknál maga az üzleti modell épül az instant megoldásokra. A Drizly például annak köszönheti sikerét, hogy az adott területen található italboltokat hálózatba kapcsolja, így az applikációt megnyitó felhasználó egy pillantással felmérheti, honnan rendeljen Bourbont úgy, hogy negyven percen belül a kezében legyen a palack.

Ugyanerre épül az Uber, amely autóvásárlás nélkül hozott létre taxiszolgáltatást. Az utazni vágyók a mobiljukon megnézhetik, mely sofőrök vannak hozzájuk a legközelebb és egyúttal kiszűrhetik azokat, akiket a többi felhasználó negatívan értékelt. Az alkalmazással percek alatt kaphatunk minősített taxit. A kereskedők és szolgáltatók földrajzi alapú összekapcsolására alapozó start-upok nem akarnak az italkereskedelemhez vagy a taxizáshoz érteni; elég, ha egy könnyen használható hálózatba kötik a szolgáltatókat. A piaci rést a nagyobb vállalatok is kihasználják, a Google Express például a nagy áruházláncokkal szövetkezve irányítja az online vásárlókat azokhoz a közeli üzletekhez, amelyek még aznap teljesíteni tudják a rendeléseket.

Az Amazonnak azonban nem csak az a gondja, hogy elég gyors drónokat építsen a kiszállításhoz. Az említett cégek ugyanis egy új, a megosztáson és bérlésen alapuló gazdaságot példáznak. Miközben az Amazon a hagyományos médiahordozók eladásával építette fel magát, addig újabban a Spotifyhoz és a Netflixhez hasonló, a tartalmakat mindössze bérbe adó cégek törnek előre. Az Amazon elkezdte már a "virtuális könyvtárjegyekkel" való kísérletezést, de nagy kérdés, hogyan boldogul majd egy számára teljesen idegen üzleti modellel.​

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.