A gyenge forintnak is köszönhetően remekül alakult eddig idén az utasforgalmi egyenleg: az első negyedévben 148 milliárd forint, a második negyedévben 221 milliárd forint, a harmadik negyedévben pedig 290 milliárd forint volt a többlet. Ez összességében már mintegy 660 milliárd forint többletet jelent, míg tavaly 762 milliárd forint többlettel zárt az egyenleg. Mivel idén az utolsó negyedévben is mintegy 150-200 milliárd forintos többlet várható, ezért szinte biztos, hogy 800 milliárd forintot is meghaladhatja majd az utasforgalmi egyenleg többlete. A külföldre látogató magyarok a KSH adatai szerint idén eddig 451 milliárd forintot költöttek el, a hozzánk látogató külföldiek viszont 1111 milliárd forintot hagytak nálunk.
Mivel a német a legfontosabb küldőpiacunk, ezért ők is költenek nálunk a legtöbbet a többnapos utak során: szeptember végéig 152 milliárd forintot, ennek felét a július-szeptember időszakban. Ebben az időszakban a németek után az amerikai turisták költöttek: 163 ezer vendég 31 milliárd forintot hagyott nálunk. Hogy az USA-ból meglehetősen fizetőképes turisták érkeznek azt jól mutatja, hogy 286 ezer cseh 22 milliárd forintot, míg 350 ezer osztrák látogató mindössze 19 milliárd forintot szórt el Magyarországon. Míg egy amerikai közel 32 ezer forintot költ egy nap alatt, addig egy német 11 ezer forintot, míg az osztrákok csak 9 ezer forintot engedhetnek meg maguknak naponta. Ebben a mutatóban némileg érdekes módon a finnek követik az amerikaiakat, hiszen a 26 ezer forintot is meghaladja a napi büdzséjük, még a költekezőnek ismert angolok is csak napi 19 ezer forinttól szabadulnak meg. A lista alján pedig a román, a szerb és a bolgár vendégek vannak, utóbbiak mintegy 4 ezer forintot költenek egy nap alatt. Ugyanakkor fontos tudni, hogy 2002 és 2013 között a Magyarországra irányuló német szabadidős utazások száma 46,5 százalékkal, az osztrák pedig 26,4 százalékkal esett vissza.
Utasforgalmi egyenleg alapján az USA még így is pozitívban van, hiszen 2013-ban az UNWTO adatai szerint a 104 milliárd dolláros kiadások mellett az országnak 173 milliárd dollár bevétele volt a turizmusból. A nemzetközi turizmus szempontjából fontos országok közül Spanyolország, Olaszország, Franciaország, Törökország és Thaiföld is jelentős többletet köszönhet a turizmusnak, főleg a spanyolok nem szeretnek mostanában külföldre utazni, ellenben 60 milliárd dollár bevételt könyvelhettek el. Németország, az Egyesült Királyság, Kína és Oroszország viszont inkább befizetője a turizmusnak, hiszen állampolgáraik sokkal többet költenek külföldön, mint amennyi bevételük van a turistáktól. Főleg az oroszok gyengék ebben a mutatóban, ugyanis a 2013-ban regisztrált 12 milliárd dolláros bevétel csak negyede a költéseknek, de a németeknek és a kínaiak is kétszer többet költenek külföldön, mint amennyit náluk hagynak a turisták.
„A 33 európai ország 15 éves és annál idősebb lakossága körében végzett, turisztikai célú és szabadidős turisztikai célú utazásokat vizsgáló felmérés adatai szerint Magyarország 2013-ban a vizsgált európai népesség 21. legkedveltebb európai úti célja volt, ami 2013-ban 5,7 millió utazást jelentett, 1,5 százalékos részesedést biztosítva hazánk számára” – közölte a Magyar Turizmus Zrt. Ezzel Egyiptom és Dánia között foglalunk helyet.
Sokan jöttek novemberben
A budapesti repülőtér termináljain közel 700 ezer utas fordult meg novemberben, ami abszolút rekordnak számít. A Budapest Airport éves forgalma decemberben várhatóan eléri és meghaladja a 9 millió utast. „Előző év novemberéhez képest ez 7,9 százalékos növekedést jelent, az egész évet tekintve pedig 7,2 százalék a bővülés. Nemzetközi összehasonlításban a Budapest Airport forgalma idén jóval az európai átlag felett növekszik, messze megelőzve a régió többi repülőterét (Bécs, Prága, Varsó), ahol a bővülés mértéke 1-3 százalék közötti, vagy éppen csökken” – közölte a reptéri cég. A városok rangsorát toronymagasan London vezeti, Párizs feljött a második helyre.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.