Szokványostól eltérő koncepciójával és stílusával igazi vagány kis különcnek számított a 2008-as Párizsi Autószalonon debütált Soul (lélek). Egy ideje azonban a kisautók, egyterűek és szabadidőautók jellemzőit vegyítő crossover más szempontból is kilógott a Kia soraiból, hiszen még a koreai márka látványos minőségjavulása előtt született. Éppen ezért a második nemzedéket az alapoktól kezdve áttervezték – mégpedig szó szerint, ugyanis a Cee’d módosított padlólemezére épül!
Mindezek jóvoltából pedig a továbbfejlesztett futómű is hatékonyabban képes ellátni a feladatát: a régi és az új Soul vezethetőségét és gördülési komfortját nem lehet egy lapon említeni. Nyoma sincs már a korábbi botladozásnak, a feszes hangolás dacára magabiztosabban lépi át az úthibákat és egyenetlenségeket a Kia. Ugyanakkor kanyarban kevésbé dől meg a magasépítésű kasztni, jóindulatú alulkormányzottsággal, stabilan fordul az autó. Kormányzása ugyan pontosabb, de továbbra is elég szintetikus érzést nyújt, viszszajelzésből sajnos szemernyivel sem kapunk többet. Pedig szériában jár hozzá a FlexSteer funkció, a gombnyomásra azonban csak a szervorásegítés erőssége (Komfort, Normál, Sport) változik.
Az utastérben kellemesebbek a formák és igényesebbek a felhasznált anyagok, így sokat javult a minőségérzet. Ez főképp a gazdagon felszerelt EX kivitelre igaz, melynél egyebek mellett Supervision műszeregység (4,3 colos TFT-kijelző), bőrkormány és sebességváltó-szoknya, automata légkondi, sebességtartó/határoló automatika, elöl és hátul is fűthető ülések, középső könyöklők, valamint tolatókamera emelik a nívót. A navigációs rendszer a 8 colos, színes érintoképernyővel 450 000 forintba kerül, míg további extrákat kétféle csomagban lehet kérni – kényelem csomag és techno csomag.
A méretnövekedés (hosszúság és tengelytáv +20 mm, szélesség +15 mm) hozományaként valamivel szellősebb az utastér helykínálata, de azért tágasnak nem mondanám. A csomagtartó 340-ről 354 literre nőtt, a padló alatt jókora pakolórekeszeket találni, szükség esetén pedig a 60:40 osztású támlákkal a befogadóképesség 1367 literig (+127 l) bővíthető.
Az 1,6-os benzinest és dízelt felvonultató motorpalettáról mi utóbbit próbáltuk. Gond nélkül tarthatjuk a forgalom ritmusát akkor is, ha korán felkapcsolgatunk, de azért számítsunk rá, hogy a változó geometriájú turbóval lélegeztetett CRDi alul kissé bágyadt. Olyan 1800-as fordulatig tart a hatásszünet, ezután élénkebben pörög fel és derekasan húz a négyhengeres: a 128 lóerő és a 260 Nm kellő dinamikával mozgatja a Soult, és az előzési rugalmasság is rendben van. A 11,2 másodperces gyorsuláson és a 180 km/órás csúcssebességen nem is annyira, meredek emelkedőn viszont érezni, hogy a motor küzd az 1,4 tonnás tömeggel. Nagy sebességnél pedig ehhez jön még a csinos homlokfelület által gerjesztett légellenállás, úgyhogy sztrádatempóról komótosan lépked tovább a Soul.
Részterhelésnél csendesen és simán jár a dízel, egyedül hidegindításkor és erőteljes gyorsításnál nyersebb egy picit a kelleténél, de a hangja nem válik tolakodóvá. A hatfokozatú sebességváltó kissé hosszú utakon és átlagosan kapcsolható, az áttételezése viszont jól eltalált – 130 km/óránál hatodikban laza 2500-at forog a főtengely. 300 ezer forint ellenében automata váltó rendelhető az autóhoz,a 100 000 forintos Eco Dynamic csomagot (start-stop rendszer és alacsony gördülési ellenállású abroncsok) viszont csak a manuálishoz lehet konfigurálni. Tesztautónk utóbbi híján is elfogadható, 6,3 literes átlagfogyasztást produkált – többnyire városi használat mellett.
Csakhogy a tetemes felár a dízel ellen szól: az 1.6 GDI benzinmotorral és LX alapfelszereltséggel a Soul indulóára akciósan 3 899 000 forint, ennél az 1.6 CRDi 1 145 000 forinttal drágább, az LX felszereltségért pedig további 485 ezret kérnek.
Összegzés
Stílusosabb megjelenése, igényesebb berendezése és jobb minősége mellett a 7 év, vagy 150 ezer kilométeres Kia garancia is vonzóvá teszi a Soult. A dízelmotor felára viszont túlzás.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.