BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

KIA: Ránézésre maradt a régi, pedig egy kategóriával feljebb lépett

Eredetiségét megőrizte, s „lélekvándorlása során” minden szempontból tökéletesebbé vált a második generációs Soul.

Szokványostól eltérő koncepciójával és stílusával igazi vagány kis különcnek számított a 2008-as Párizsi Autószalonon debütált Soul (lélek). Egy ideje azonban a kisautók, egyterűek és szabadidőautók jellemzőit vegyítő crossover más szempontból is kilógott a Kia soraiból, hiszen még a koreai márka látványos minőségjavulása előtt született. Éppen ezért a második nemzedéket az alapoktól kezdve áttervezték – mégpedig szó szerint, ugyanis a Cee’d módosított padlólemezére épül!

Mindezek jóvoltából pedig a továbbfejlesztett futómű is hatékonyabban képes ellátni a feladatát: a régi és az új Soul vezethetőségét és gördülési komfortját nem lehet egy lapon említeni. Nyoma sincs már a korábbi botladozásnak, a feszes hangolás dacára magabiztosabban lépi át az úthibákat és egyenetlenségeket a Kia. Ugyanakkor kanyarban kevésbé dől meg a magasépítésű kasztni, jóindulatú alulkormányzottsággal, stabilan fordul az autó. Kormányzása ugyan pontosabb, de továbbra is elég szintetikus érzést nyújt, viszszajelzésből sajnos szemernyivel sem kapunk többet. Pedig szériában jár hozzá a FlexSteer funkció, a gombnyomásra azonban csak a szervorásegítés erőssége (Komfort, Normál, Sport) változik.

Az utastérben kellemesebbek a formák és igényesebbek a felhasznált anyagok, így sokat javult a minőségérzet. Ez főképp a gazdagon felszerelt EX kivitelre igaz, melynél egyebek mellett Supervision műszeregység (4,3 colos TFT-kijelző), bőrkormány és sebességváltó-szoknya, automata légkondi, sebességtartó/határoló automatika, elöl és hátul is fűthető ülések, középső könyöklők, valamint tolatókamera emelik a nívót. A navigációs rendszer a 8 colos, színes érintoképernyővel 450 000 forintba kerül, míg további extrákat kétféle csomagban lehet kérni – kényelem csomag és techno csomag.

A méretnövekedés (hosszúság és tengelytáv +20 mm, szélesség +15 mm) hozományaként valamivel szellősebb az utastér helykínálata, de azért tágasnak nem mondanám. A csomagtartó 340-ről 354 literre nőtt, a padló alatt jókora pakolórekeszeket találni, szükség esetén pedig a 60:40 osztású támlákkal a befogadóképesség 1367 literig (+127 l) bővíthető.

Az 1,6-os benzinest és dízelt felvonultató motorpalettáról mi utóbbit próbáltuk. Gond nélkül tarthatjuk a forgalom ritmusát akkor is, ha korán felkapcsolgatunk, de azért számítsunk rá, hogy a változó geometriájú turbóval lélegeztetett CRDi alul kissé bágyadt. Olyan 1800-as fordulatig tart a hatásszünet, ezután élénkebben pörög fel és derekasan húz a négyhengeres: a 128 lóerő és a 260 Nm kellő dinamikával mozgatja a Soult, és az előzési rugalmasság is rendben van. A 11,2 másodperces gyorsuláson és a 180 km/órás csúcssebességen nem is annyira, meredek emelkedőn viszont érezni, hogy a motor küzd az 1,4 tonnás tömeggel. Nagy sebességnél pedig ehhez jön még a csinos homlokfelület által gerjesztett légellenállás, úgyhogy sztrádatempóról komótosan lépked tovább a Soul.

Részterhelésnél csendesen és simán jár a dízel, egyedül hidegindításkor és erőteljes gyorsításnál nyersebb egy picit a kelleténél, de a hangja nem válik tolakodóvá. A hatfokozatú sebességváltó kissé hosszú utakon és átlagosan kapcsolható, az áttételezése viszont jól eltalált – 130 km/óránál hatodikban laza 2500-at forog a főtengely. 300 ezer forint ellenében automata váltó rendelhető az autóhoz,a 100 000 forintos Eco Dynamic csomagot (start-stop rendszer és alacsony gördülési ellenállású abroncsok) viszont csak a manuálishoz lehet konfigurálni. Tesztautónk utóbbi híján is elfogadható, 6,3 literes átlagfogyasztást produkált – többnyire városi használat mellett.

Csakhogy a tetemes felár a dízel ellen szól: az 1.6 GDI benzinmotorral és LX alapfelszereltséggel a Soul indulóára akciósan 3 899 000 forint, ennél az 1.6 CRDi 1 145 000 forinttal drágább, az LX felszereltségért pedig további 485 ezret kérnek.

Összegzés

Stílusosabb megjelenése, igényesebb berendezése és jobb minősége mellett a 7 év, vagy 150 ezer kilométeres Kia garancia is vonzóvá teszi a Soult. A dízelmotor felára viszont túlzás.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.