A világgazdasági válságból való kilábalás során az export volt a magyar gazdaság húzóereje, az utóbbi negyedévekben azonban már hozzá sem tud járulni a GDP növekedéséhez a külkereskedelem. Hiába viszik a Magyarországon gyártott Mercedeseket és az Audikat külföldön, mint a cukrot, az idei harmadik negyedévben már 1,7 százalékponttal húzta le a GDP-t a nettó export. Igaz, augusztusban egy időre leállították a termelést az autógyárak. Az export növekedéshez való hozzájárulása folyamatosan csökken, a mostaninál is kedvezőtlenebb adatot láthattunk 2013 második negyedévében, azt megelőzően azonban csak 2004-ben érkeztek hasonlóan gyenge számok.
A nettó export növekedéshez való hozzájárulásának csökkenése egyben a belső kereslet élénkülését is jelezheti. Az import bővülése részben a fogyasztás és a beruházások mélypontról megindult növekedésének köszönhető, ám azt sem szabad elfelejteni, hogy ezekben jelentős hatása van a kormányzati és jegybanki stimulusoknak. Az idei év eső kilenc hónapjában az export 7,7, az import volumene 8,8 százalékkal magasabb volt, mint egy évvel korábban. A legfrissebb adatok azt mutatják, hogy az autógyárak már nem tudják olyan gyorsan növelni az ipari termelést – ami meg fog látszani a külkereskedelemben is –, mint eddig, más ágazatok pedig képtelenek átvenni az ágazat helyét.
Nem csak Európa termelési, hanem a szolgáltatások központja sem leszünk, bár tavaly óta a szolgáltatások segítik a GDP növekedését. Az idei első három negyedéves 3,6 százalékos GDP-növekedésből 1,1 százalékpontot tettek ki a szolgáltatások. A szolgáltatások külkereskedelme is élénkül: az idei első három negyedévben forintban számolva a bevételek értéke 7,5, a kiadásoké 5,4 százalékkal nőtt a statisztikai hivatal adatai szerint. Ennél kisebb, 3,3, illetve 1,3 százalékos növekedést láthatunk euróban számolva, vagyis a forint esése sokat segített idén, ami már nem olyan gyors bővülés. A szolgáltatások külkereskedelmi többlete meghaladta az 1200 milliárd forintot, ez 136 milliárddal több a tavalyinál.
Legfontosabb külkereskedelmi partnerünk a szolgáltatások terén is Németország és az eurózóna – mondta a Világgazdaságnak Ürmössy Gergely. Az Erste Bank vezető közgazdásza kiemelte: nagyban függünk az európai unió gazdaságától, de az már tükröződik az adatokban, hogy a keleti nyitás gazdaságpolitikája kezd beérni. Az ázsiai országokkal folytatott szolgáltatások külkereskedelmi egyenlege évről évre növekszik – emelte ki a közgazdász. Az adatok alapján a trend nem ennyire egyértelmű a termékeknél.
A turizmus, a szállítási, valamint az információs szolgáltatások határozzák meg leginkább a külkereskedelmi szolgáltatásokat. A külföldi vendégek növekvő száma biztosítja azt, hogy a turizmus növelje a külkereskedelmet. A vasúti és közúti szállítás növekedése pozitívan járul hozzá a szállítási szolgáltatásokhoz, miközben az infokommunikációs szektor is növekszik – sorolta Ürmössy Gergely.
Exportnövekedést hozott az e-útdíj
A szállítási szolgáltatások exportja 1060, importja 622 milliárd forint volt az idei első három negyedévben, a bevételek forintban számított értéke 16, a kiadások 10 százalékkal bővültek – derül ki a Központi Statisztikai Hivatal adataiból. A közúti szállítási szolgáltatások exportja 17, importja 16 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakának értékét. Az export növekedéséhez jelentősen hozzájárult az e-útdíj tavaly júliusi bevezetése, amely az idei év első félévében okozott jelentős növekedést.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.