Váratlanul érte a piacot a Tesco Plc. kedd reggel kiadott profitfigyelmeztetése, ami miatt szabadesésbe kezdett a legnagyobb brit kiskereskedelmi hálózat részvényárfolyama. A cég közölte, hogy – az utóbbi időszakban végrehajtott minőségi fejlesztési beruházások következtében – várakozása szerint a csoportszintű üzemi eredmény a februárban záruló pénzügyi évben „nem fogja meghaladni” az 1,4 milliárd fontot.
A Tesco már október 23-án bejelentette, hogy előzetesen kalkulált nagy-britanniai eredményeit összesen 263 millió fonttal becsülte túl. Ez ráadásul felfelé korrigált adat, amikor ugyanis a téves eredményszámítás gyanúja a nyár végén először felmerült, még 250 millió fontos túlbecslésről volt szó. A Deloitte könyvvizsgáló cég által időközben elvégzett vizsgálat feltárta, hogy a Tesco az idei üzleti év első felére kiadott előzetes útmutatásában 118 millió fonttal, a 2013-2014-es pénzügyi év egészére 70 millió fonttal, az azt megelőző évre pedig 75 millió fonttal számolta túl eredményét. A kereskedelmi vállalat szeptember végén indított átfogó vizsgálatot a Deloitte bevonásával annak kiderítésére, hogy miként lehetett ilyen mértékben elnézni a láncolat által a piacnak kiadott eredménybecslést. A cég a vizsgálat elindításával egy időben bejelentette, hogy több más vezető munkatárs mellett felfüggesztett állásából négy igazgatót, köztük Chris Busht, a Tesco nagy-britanniai üzletágának vezérigazgatóját.
Október végén a súlyos csalási bűncselekmények felderítésére szakosodott brit nyomozóhatóság (Serious Fraud Office, SFO) közölte, hogy bűnügyi eljárás indult a Tesco negyedmilliárd fontot meghaladó eredménykalkulációs hibájának ügyében. A botrány kirobbanása miatt szeptemberről október végére halasztott részleges eredménybeszámolójában a Tesco közölte, hogy üzleti évének augusztussal zárult első felében az összes tételt tartalmazó adózás előtti eredménye 91,9 százalékkal 112 millió fontra zuhant változatlan területű eladótérre számolva. Amíg a nagy-britanniai értékesítés az idei pénzügyi év első felében 2,6 százalékkal 23,6 milliárd fontra csökkent, Magyarországon a Tesco forgalma ugyanebben az időszakban – a dohánytermékek forgalmazásának szabályozásában bekövetkezett változások hatásait kiszűrve – egy százalékkal emelkedett.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.