BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szárnyal a csomagforgalom

A webáruházak térnyeréséből a kézbesítők is profitálnak. A Magyar Posta 30–50 százalékos növekedést tapasztal a csomagok terén decemberben. A MédiaLog kiscsomag-forgalma megduplázódott.

Az ünnepek előtt idén is óriásit ugrott a webshopok forgalma, ezzel párhuzamosan pedig a futárszolgálatok, csomagszállítók forgalma is egyenes arányban növekszik. Egyre több a külföldről történő árurendelés is. A Magyar Posta Zrt. 2014-ben várhatóan minden eddigi rekordot megdöntve több mint 12 millió csomagot kezel, amivel a piac egyharmadát tudhatja a magáénak. „A karácsonyi időszak az év legforgalmasabb időszaka a posták számára is. A nemzetközi csomagforgalomban csaknem 50 százalékos, a belföldi csomagforgalomban pedig 30 százalék körüli növekedés tapasztalható az év többi időszakához képest” – közölte lapunkkal az állami vállalat. A NAV adatai szerint az idén több mint 42 ezer külföldről rendelt csomag után kellett áfát vagy vámot fizetnie a vásárlóknak. Ez a szám 60 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit, amely arra utal, hogy növekszik az internetes vásárlás részaránya. A legtöbb megrendelt áru pedig Kínából és az Egyesült Államokból érkezik. A karácsonyi forgalomban az interneten Kínából megrendelt áruk átfutási ideje 30-40 nap, az Unióból 2-9, míg a magyar webshopból megrendelt áru 1-2 nap alatt jut el a megrendelőhöz.

A GKI kutatásából ugyanakkor az derült ki, hogy a rendelések 46 százalékát a futárszolgálatok kézbesítik, a személyes, bolti átvétel aránya 33 százalék, a posta részesedése pedig mindössze 2 százalék. Az átadópontok 14 százalékkal részesednek a forgalomból. A legtöbb online áruház által biztosított kézbesítési mód a futárszolgálat, a lehetőség a kereskedők 88 százalékánál elérhető. A 250 online bolt megkérdezésével elvégzett felmérés szerint ezt a személyes, bolti átvétel követi 63 százalékkal. Az átadópontok szerepe is egyre nagyobb: a vizsgált webáruházak 56 százaléka kínál ilyen lehetőséget, ebből 22 százalék saját átadópontot üzemeltet, 34 százalékuknál pedig megoldható a csomagátvétel valamely külső szolgáltató országos lefedettségű hálózatán, például postán keresztül.

„A kiscsomagkézbesítési forgalmunk decemberben az első 11 hónap átlagának a duplája. Mi azt tapasztaljuk, hogy ha az egyik szerződött webáruház partnerünk forgalma megduplázódik, akkor a mi forgalmunk is ennek megfelelően növekszik” – mondta lapunknak Bertalan László. A Médialog Zrt. vezérigazgatója hozzátette: 2013-hoz képest idén megduplázódott a forgalmuk a kiscsomagok területén. Úgy látja, a kézbesítők között nagy az árverseny, de a szolgáltatások minősége között is jelentős különbségek vannak.

A szintén jelentős piaci szereplőnek számító DPD Hungária pedig az éves átlag másfélszeresének megfelelő növekedésről számolt be. A francia hátterű cég mintegy 20 ezer csomagot szállít naponta. Idén azt tapasztalták, hogy már november közepétől magas szintre ugrott a csomagok száma, míg tavaly inkább a folyamatos növekedés volt a jellemző. Úgy látják, jelenleg még nagy a különbség a nemzetközi és a magyar piac között, de a különbségeket gyorsan be lehet hozni.

A jelenleg 35 csomagautomatával rendelkező Magyar Posta és a 80 (40 Budapesten, 40 vidéken) terminált telepítő Webox árai talán a Vatera díjtáblázatában hasonlíthatók össze a legkönnyebben, hiszen az online piactérrel mindkét cég szerződést kötött. Akciós árakkal dolgoznak: az állami cég esetében 690-1280 forintot kell fizetni a csomagautomatás kézbesítésért, míg a Webox most 299 forinttól dolgozik.

„Még bőven van tér a piaci terjeszkedésre, jövőre már száznál is több webáruházzal szeretnék szerződést kötni. A karácsonyi szezonban nőtt a csomagforgalom, több ezren használnak minket rendszeresen” – mondta lapunknak a cég logisztikai vezetője. Szerinte a fővárosban inkább kényelemből, vidéken viszont a helyi áruhiány miatt választják az emberek a webáruházakat.

Rekordszámok a Fedexnél

A Fedex történetének legforgalmasabb napján van túl Európában, a Közel-Keleten, az indiai szubkontinensen és Afrikában. A legtöbb csomagot december 16-án szállították ki ezen a területen. A vállalat világszerte több mint 290 millió küldemény továbbítására számított az adventi időszakban. Ez 8,8 százalékos növekedést jelent az előző évek karácsonyi időszakaihoz képest. Az eMarketer előrejelzései szerint idén az online vásárlások 20,1 százalékos növekedésére lehet számítani, ami éves szinten 1500 milliárd dolláros forgalomnak felel meg.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.