BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Terjed a mobil a webboltoknál

Az e-kereskedelmi tranzakciók 30 százalékát már okostelefonon vagy táblagépen keresztül bonyolítják le világszerte a negyedik negyedévben – derül ki a Criteo marketing tanácsadó cég tanulmányából. A webáruházak adatainak elemzésével készült felmérés szerint Ázsiában használják legintenzívebben a mobileszközöket netes vásárlásra a fogyasztók.Japánban például a tranzakciók 49 százalékát már okostelefonról vagy táblagépről indítják, de Dél-Koreában is igen magas, 45 százalék az ilyen ügyletek aránya.

Európában az Egyesült Királyságban a legmagasabb az online vásárlásra mobileszközt használók aránya, 41 százalék. A szigetországban egyébként világszinten is igen fejlett az e-kereskedelem, becslések szerint a kiskereskedelmi forgalom 12,1 százalékát a múlt évben már az online platform adta, idén pedig részesedése elérheti a 13,5 százalékot.

A tanulmányban vizsgált többi piacon jóval kevesebbet használják a mobilkészülékeket online vásárlásokra. Az Egyesült Államokban az e-kereskedelmi tranzakciók 27 százaléka, Németországban pedig 26 százaléka valósul meg okostelefonon, illetve tableten keresztül.

A Criteo által összegyűjtött adatok szerint míg az elmúlt időszakban a táblagépek uralták a mobilos vásárlást, addig napjainkra az okostelefonok már nagyjából ugyanakkora szeletet hasítanak ki maguknak a piacból. Ez főként az ázsiai országokban tapasztalható trendeknek köszönhető, Dél-Koreában például szinte kizárólag csak telefonokat használnak. Annak fényében ez érthető is, hogy a távol-keleti felhasználók közül egyre többen választják a nagyméretű, 5,5-7 hüvelykes kijelzővel készült okosmobilok. Az európai országokban ugyanakkor még a tabletek a legnépszerűbbek, ha az e-kereskedelemről van szó, az Egyesült Királyságban például a mobilos tranzakciók közel kétharmada táblagépeken keresztül valósul meg.

Mivel a Criteo által közölt adatok a vásárlások számára vonatkoznak, azt nem lehet pontosan megállapítani, hogy a mobilkészülékek a teljes forgalom mekkora részét adják. A Retail Research nevű szervezet tanulmánya szerint a webáruházak bevételének valamivel több mint 13 százaléka jön majd idén az okostelefonos és tabletes felhasználóktól. A két adat összevetése arra utal, hogy egyelőre inkább a kisebb összegű tranzakciók esetében népszerűek a mobileszközök.

Magyarországon még korántsem ilyen elterjedt ezen készülékek használata az online vásárlásoknál. Az eNet júniusban közzétett felmérése szerint minden tizedik hazai netes vásárló szokta mobiltelefonját is használni az ügyletek lebonyolításához, 4 százalékuk pedig a táblagépet is igénybe veszi erre a célra. Online vásárlásra használt eszközként az asztali számítógépet említették a legtöbben, a megkérdezettek 63 százalék, a második legnépszerűbb készüléktípus pedig a laptop volt. Az eNet tanulmánya szerint a mobiltelefon és a táblagép használata főként olyan folyamatoknál gyakoribb, amelyek elsősorban ismeretbővítésre irányulnak, ilyen az információszerzés és a termékteszt olvasása.

Gyors növekedés

A múlt évben 217 milliárd forintos forgalmat értek el a kosaras rendszerben értékesítő hazai webáruházak az eNet adatai szerint, ez 40 milliárd forinttal haladta meg a 2012-es eredményt. Az idén további gyors bővülésre lehet számítani a magyar e-kereskedelmi szegmensben, ami az online vásárlók számának növekedése mellett az új piaci belépőknek köszönhető. De jótékony hatással vannak a forgalomra az Egyesült Államokból átvett jelentős év végi akciók, mint a Fekete Péntek, vagy a tegnap megrendezett Ingyenes Szállítás Napja.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.