Európában az Egyesült Királyságban a legmagasabb az online vásárlásra mobileszközt használók aránya, 41 százalék. A szigetországban egyébként világszinten is igen fejlett az e-kereskedelem, becslések szerint a kiskereskedelmi forgalom 12,1 százalékát a múlt évben már az online platform adta, idén pedig részesedése elérheti a 13,5 százalékot.
A tanulmányban vizsgált többi piacon jóval kevesebbet használják a mobilkészülékeket online vásárlásokra. Az Egyesült Államokban az e-kereskedelmi tranzakciók 27 százaléka, Németországban pedig 26 százaléka valósul meg okostelefonon, illetve tableten keresztül.
A Criteo által összegyűjtött adatok szerint míg az elmúlt időszakban a táblagépek uralták a mobilos vásárlást, addig napjainkra az okostelefonok már nagyjából ugyanakkora szeletet hasítanak ki maguknak a piacból. Ez főként az ázsiai országokban tapasztalható trendeknek köszönhető, Dél-Koreában például szinte kizárólag csak telefonokat használnak. Annak fényében ez érthető is, hogy a távol-keleti felhasználók közül egyre többen választják a nagyméretű, 5,5-7 hüvelykes kijelzővel készült okosmobilok. Az európai országokban ugyanakkor még a tabletek a legnépszerűbbek, ha az e-kereskedelemről van szó, az Egyesült Királyságban például a mobilos tranzakciók közel kétharmada táblagépeken keresztül valósul meg.
Mivel a Criteo által közölt adatok a vásárlások számára vonatkoznak, azt nem lehet pontosan megállapítani, hogy a mobilkészülékek a teljes forgalom mekkora részét adják. A Retail Research nevű szervezet tanulmánya szerint a webáruházak bevételének valamivel több mint 13 százaléka jön majd idén az okostelefonos és tabletes felhasználóktól. A két adat összevetése arra utal, hogy egyelőre inkább a kisebb összegű tranzakciók esetében népszerűek a mobileszközök.
Magyarországon még korántsem ilyen elterjedt ezen készülékek használata az online vásárlásoknál. Az eNet júniusban közzétett felmérése szerint minden tizedik hazai netes vásárló szokta mobiltelefonját is használni az ügyletek lebonyolításához, 4 százalékuk pedig a táblagépet is igénybe veszi erre a célra. Online vásárlásra használt eszközként az asztali számítógépet említették a legtöbben, a megkérdezettek 63 százalék, a második legnépszerűbb készüléktípus pedig a laptop volt. Az eNet tanulmánya szerint a mobiltelefon és a táblagép használata főként olyan folyamatoknál gyakoribb, amelyek elsősorban ismeretbővítésre irányulnak, ilyen az információszerzés és a termékteszt olvasása.
Gyors növekedés
A múlt évben 217 milliárd forintos forgalmat értek el a kosaras rendszerben értékesítő hazai webáruházak az eNet adatai szerint, ez 40 milliárd forinttal haladta meg a 2012-es eredményt. Az idén további gyors bővülésre lehet számítani a magyar e-kereskedelmi szegmensben, ami az online vásárlók számának növekedése mellett az új piaci belépőknek köszönhető. De jótékony hatással vannak a forgalomra az Egyesült Államokból átvett jelentős év végi akciók, mint a Fekete Péntek, vagy a tegnap megrendezett Ingyenes Szállítás Napja.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.