BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nyártól jobban figyelnek a repülőgépen utazókra

Jószerivel csak azt nem fogják tudni a repülőgépek utasairól, hogy ásványvizet vagy narancslevet kértek-e az utazás alatt. Nyártól aktivizálják a nemzeti utasadat-információs rendszert.

A Szervezett Bűnözés Elleni Koordinációs Központ (SZBEKK) főigazgatója felvételt hirdetett titkos ügykezelői munkakör betöltésére – derül ki a Belügyminisztérium felügyelete alá tartozó szerv weboldalán közzétett állásajánlatból. Egy érettségivel már eleget lehet tenni a képesítési követelménynek. Lesz is munka bőven a jövőben, ugyanis egy tegnapig még bárki által véleményezhető törvénymódosítás szerint a schengeni övezeten belül repülővel utazókról hat, az azon kívülre repülő, illetve onnan beutazó utasokról 16 adatot kell továbbítaniuk a légitársaságoknak az SZBEKK-nak, amely a nemzeti utasadat-információs rendszert működteti. „Tekintettel a tényre, hogy a korábbiakban hazánkban nem működött ilyen rendszer, ezért ez nem szigorítást, hanem új, a terrorizmussal és a szervezett bűnözéssel összefüggő bűncselekmények hatékony felderítését garantáló rendszer kialakítását jelenti” – közölte a Világgazdasággal a belügyi tárca. Hozzátették: jelenleg az adatszolgáltatás csak a Schengenen kívüli repülőjáratokat érinti. Az SZBEKK idén nyártól látja el az új feladatait, amelynek biztosítása érdekében „a szükséges intézkedések megtétele folyamatban van”.

Meglehetősen sok adatról van szó, hiszen a schengeni övezeten belül utazók nevét, állampolgárságát, úti okmányának számát, születési idejét, a másik schengeni államba érkezés helyét, továbbá az indulási, a tranzit- és a célállomást kell rögzítenie a légitársaságnak. A schengeni övezeten kívülre utazóknál, illetve az onnan érkezőknél pedig már rögzíteni kell a jegy kiállításának időpontját, a járat és az ülőhely számát, a poggyászra vonatkozó adatokat, továbbá az együtt utazók nevét és a fizetési, számlázási információkat kell átküldeni a Boda József vezérőrnagy által irányított szervnek. Elvileg nem automatikus, hanem egyedi adatigénylésekről van szó, ugyanakkor az adóhatósággal is együttműködnek, így mindent tudni fognak: ki, miből, kivel, mikor és hova utazott.

A budapesti repülőtér tavaly 9,1 millió utast szolgált ki (a Wizz Air a budapesti viszonylatban több mint 2 millió utast szállított), a nem-schengeni forgalom aránya pedig 36 százalékra nőtt. Ez közel 31 ezer járatot jelent a 55 ezres mértékű schengeni járatszám mellett. A nyár egyik slágerének ígérkezik a kanadai Air Transat Airbus A330-assal tervezett heti egyszeri járata, ami Toronto és Montreal érintésével érkezik Budapestre, de lesz járat Hurghadába is. A schengeni zónát pedig még Tel-Aviv, Kijev, Moszkva, Doha, Dubaj, Minszk és Baku irányába hagyják el gépek. „A Lufthansa csak azokat az adatokat adja át, amelyekre a törvény kötelezi. Ezen felül egy adatvédelmi megbízott figyel arra, hogy az utasok adataival történő eljárás rendeltetésszerű legyen és megfeleljen a törvényi előírásoknak” – válaszolta lapunknak a légitársaság.

A törvénymódosításhoz csatolt tájékoztatóból kiderült: a nemzeti utasadat-információs rendszer létrehozására az Európai Bizottságtól kapott Magyarország mintegy 1,5 milliárd forintot még 2013-ban (tehát nincs köze a párizsi vérengzéshez) és további 13 EU-tagállam nyert el ilyen támogatást. Az átvételt követően 5 évig tartják nyilván az adatokat, azonban a személyes jellegtől 30 nap után meg kell fosztani.

Kevesebb zavaró élmény

„Sikeres három hónapos próbaidőszakot követően a Budapest Airport hosszú-távú szerződés keretében veszi igénybe a terminálok közúti előterén a Hori-Zone Security szolgáltatását” – közölte a reptéri cég. Hozzátették: míg a Budapest Airport egyedül nem tudja megakadályozni a nem kívánatos incidenseket, a biztonsági szolgáltató fellépése sokkal jobb eredményeket hozhat, és lehetővé teheti, hogy a Budapestre érkező utasokat a jövőben ne érjék zavaró, kellemetlen élmények (illegális taxisok által felszámolt magasabb fuvardíj) a repülőtéren.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.