Az igazán nagy újítások ugyan már néhány éve elmaradnak az Apple-től, de a vállalat most csattanós választ adott azoknak, akik szerint már lejtőre került a cég. A cég 74,6 milliárd dolláros bevételt ért el a decemberben zárult negyedévben, ami 30 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit és hatalmas rekordnak számít a társaság életében. Még nagyobb meglepetést okozott a vállalat az adózott eredményével, ami 18 milliárd dollár (4932 milliárd forint) volt az október-decemberi időszakban, ez közel 40 százalékos bővülést jelentett éves összevetésben.
Bár az előzetes várakozások alapján már sejteni lehetett, hogy kivételesen jó karácsonyi időszakot tudhat maga mögött az almáslogójú cég, a végeredmény egyértelműen meglepte az elemzőket és a befektetőket egyaránt. Míg kedden a nyitóárhoz képest 3,5 százalékos mínusszal zárt a vállalat részvénye, addig szerdán tőzsdenyitáskor közel 8 százalékos emelkedést követően majdnem 118 dollárt értek a társaság papírjai, ami már megközelítette a történelmi csúcsot.
A kiugró eredményeket ugyan több tényezőnek köszönheti a cég, azonban a legfontosabb ezek közül kétségkívül az iPhone-ok megugró értékesítése. A 2014/2015-ös üzleti év első negyedévében összesen 74,5 millió okostelefont adott el az Apple, ami azt jelenti, hogy a társaság készülékeiből óránként mintegy 34 ezer darabot vásároltak az október-decemberi időszakban. Ez a forgalom 46 százalékos növekedést jelentett az egy évvel korábbihoz viszonyítva.
Az iPhone-ok rekordforgalma egyértelműen az új, szeptemberben bemutatott modelleknek köszönhető, illetve annak, hogy a társaság készülékeit a legnagyobb kínai – és a felhasználók számát vizsgálva világszinten is első – mobilcég, a China Mobile is forgalmazza. Ennek
jelentőségét jól érzékelteti, hogy Kínában megduplázta az iPhone-ok értékesítését a cég, a forgalma pedig 70 százalékkal nőtt a távol-keleti országban, és elérte a 16,1 milliárd dollárt.
Összehasonlításként, az amerikai kontinensen 23, míg Európában 20 százalékos bevételnövekedést tudott elérni a cég első üzleti negyedévében az egy évvel korábbihoz képest. Az iPhone 6 és 6 Plus egyébként nem csak Kínában, de Japánban és Dél-Koreában is elképesztően népszerű. A Counterpoint Research adatai szerint Japánban az okostelefon piac felét tudhatta magáénak az Apple főként a két új modellnek köszönhetően a múlt év végén, míg Dél-Koreában is sikerült 30 százalék körüli részesedést elérnie. A siker egyik fontos eleme lehet, hogy az új készülékek a korábbinál is nagyobb kijelzővel készültek (az iPhone 6 Plus például 5,5 hüvelykes), és az ázsiai
fogyasztók körében már évek óta megfigyelhető trend, hogy főként a nagyméretű, a phablet kategóriát (5,5-7 hüvelykes kijelzőjű eszközök) közelítő telefonok iránt nőtt meg a kereslet, amelyek alkalmasabbak a videótartalmak megjelenítésére.
Kérdés, hogy mire lesz elég az Apple látványos előretörése az okostelefon piacon, mennyire tudja majd megközelíteni a vállalat a szegmens legnagyobb gyártóját, a Samsungot. A két cég okosmobil eladásai között 2013 utolsó negyedévében még 30 milliós különbség volt, azonban figyelembe véve, hogy a dél-koreai gyártó értékesítése egyre lassabban bővül, szinte biztos, hogy ennél jóval kisebb volt az előnye a tavaly október-decemberi időszakban.
Az Apple közlése szerint nem csak az okostelefonok, de a számítógépeik forgalma is rekordot döntött az első üzleti negyedévben, illetve korábban nem tapasztalt mértékű volt a forgalom az App Store virtuális áruházban is. A vállalat tájékoztatása szerint a múlt évben összesen 10 milliárd dollárnyi bevételt termelt az online áruház az applikációk fejlesztőinek, míg 2008-as indulása óta 25 milliárd dollárt.
Tim Cook az eredmények bejelentésekor elmondta azt is, hogy várhatóan áprilisban kerül majd az üzletekbe a cég saját okosórája, az Apple Watch. Az ugyanakkor már kérdéses, hogy ez a készülék mennyire lesz majd sikeres. Egyrészt a nagy riválisok, mint a Samsung vagy a Sony már évek óta jelen vannak ebben a szegmensben, másrészt a hírek szerint meglepően rövid üzemidővel lehet csak számolni az új eszköz kapcsán.
iPad gondok
Míg az iPhone-ok minden korábbi rekordot megdöntöttek, az Apple táblagépei korántsem szerepelnek ilyen jól. Az október-decemberi időszakban a társaság 21,42 millió iPad-et tudott eladni, ami 18 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól. A tabletek forgalma annak ellenére zuhant, hogy októberben két új modellt is bemutattak, illetve néhány régebbi típus árát jelentős mértékben csökkentették. Az október-decemberi időszak egyébként sorban a negyedik negyedév volt, amelyben visszaesést mértek az iPad-ek forgalmában.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.