BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megdobná a lakásárakat, ha nem lenne Déli

A Déli kényszerű leállása nyomán a főváros kezd hozzászokni a pályaudvar nélküli közlekedéshez. Az alagút feletti rész helyreállítása még csak eztán kezdődik és hetekig tarthat. Vajon mi történne az ingatlanpiacon, ha nem lenne Déli? Egy óriás lakópark kínálatát a piac képtelen volna felszívni, egy bevásárlóközpont viszont valószínűleg növelné a környékbeli ingatlanok árát.

Nem sokkal azt követően, hogy 2007-ben felmerült a Nyugati pályaudvar mögé szánt kormányzati negyed ötlete, a környéken sok tulajdonos megemelte eladni kívánt lakása árát – 10 vagy akár 30 százalékkal –, és valamelyest nőtt a kereslet is. Voltak, akik kivártak az értékesítéssel, bízva a terület felértékelődésében. Az ingatlanszakemberek azonban azt tapasztalták, hogy az árak emelése indokolatlan volt, és legfeljebb akkor lehetett volna érvényesíteni a piacon, ha a negyed 2009-re valóban felépült volna.

Megnéztük, milyen hatása lehetne az I., XII. és XI. kerületi ingatlanok árára, ha a Déli pályaudvar végleg megszűnne. „A Déli bezárása önmagában azért nem hozna jelentős változást, mert az Alkotás út, BAH-csomópont környékének a pályaudvartól függetlenül is kiváló közlekedési kapcsolata van. Ingatlanpiaci szempontból az igazán lényeges kérdés az, hogy mi épülne a helyére. A telek kiváló elhelyezkedésű, és szinte biztosan nem maradna sokáig kihasználatlanul” – mondta lapunknak Déry Attila, az Otthon Centrum (OC) vezető elemzője.

Szerinte logikus és megtérülő beruházás volna új lakásokat építeni, de mivel a telek óriási, a területre nem lehet csupán lakófunkciót tervezni, ennyi új lakást ugyanis jelenleg a lakáspiac képtelen volna felszívni. Kérdéses az is, hogy a beruházó mennyiért tudná megvenni a telket, ez ugyanis jelentősen befolyásolná a lakások árát.

Egy esetleg felépülő bevásárlóközpont ugyanakkor az eddigi tapasztalatok szerint minden bizonnyal növelné a környékbeli ingatlanárakat – ezt történt például az Örs vezér téri Árkád vagy az Aréna Plaza esetében is. Az Allee megnyitása szintén pozitív hatással volt a környék lakáspiacára, de mivel az éppen a válság évei alatt történt, jelentős áremelkedést vagy keresletbővülést nem okozott.

A legcélravezetőbb valószínűleg egy vegyes funkciójú beruházás volna, amelyben lakóépületek, kiskereskedelmi és iroda funkciók is elérhetőek lennének – véli Déry Attila. A kiskereskedelmi funkció sikerét azonban igencsak befolyásolná a Mammut és a MOM Park bevásárlóközpont relatív közelsége.

A jelentős közlekedésfejlesztési, kiskereskedelmi beruházások mindig egyértelműen pozitívan hatnak a környék lakáspiacára, hívta fel a figyelmet a szakember. A 4-es metró átadása után a Rákóczi tér környékén például olyan vevők is megjelentek, akik korábban egyáltalán nem gondolkoztak a VIII. kerületben. A közlekedési kapcsolatok fejlődése mellett a kapcsolódó felszíni fejlesztéseknek is jó hatása voltak – tette hozzá.

Kelenföldön már most érződik a 4-es metró pozitív hatása, és ha az ottani pályaudvar állandósulna végállomásként, valószínűleg tovább emelkednének az ingatlanárak és az adásvételek már most is átlagosnál magasabb száma. Nem szabad azonban megfeledkezni arról, hogy ez a tendencia most elsősorban az általánosan pozitív lakáspiaci hangulatnak köszönhető, a metró hatása erre csak ráerősít. Ezen valószínűleg az sem változtatna, ha a kelenföldi pályaudvar átvenné a Déli szerepét – hívta fel a figyelmet az elemző. A vasútállomás utasforgalmának növekedése ugyanakkor csekély hatással lehet az ingatlanárakra, ha viszont ez újabb beruházásokat – például sportlétesítményeket, üzletközpontokat – vonz a környékre, akkor abból egyértelműen profitál a lakáspiac.

Három hétig tarthat a helyreállítás

Miután tegnap megkötötték a szerződést a Déli pályaudvar alagútja fölött lévő rézsű helyreállítási munkálatait pályázaton elnyerő kivitelezővel, a céget ma mutatta volna be a MÁV. Ez az esemény azonban elmarad.

Lőcsei Virág, az állami cég szóvivője szerint a szükséges hatósági engedélyek beszerzése folyik, a helyreállítás előreláthatólag három hétig tart majd. A MÁV korábbi közlése szerint az ideiglenes helyreállítás keretében az alagút feletti területet tehermentesítik, stabilizálják a rézsűt, megoldják a vízelvezetést, valamint eltávolítják a sérült falazati elemeket. Január 25-én támfalkövek hullottak a sínekre a Déli pályaudvari vasúti alagút kelenföldi oldalán, másnap pedig a támfal is megcsúszott. A MÁV Zrt. a támfal első megcsúszásakor lezárta az alagútnál lévő egyik vágányt és átszervezte a Déli pályaudvar közlekedését, január 31-én pedig teljesen lezárta a pályaudvart.

Lőcsei Virág, az állami cég szóvivője szerint a szükséges hatósági engedélyek beszerzése folyik, a helyreállítás előreláthatólag három hétig tart majd. A MÁV korábbi közlése szerint az ideiglenes helyreállítás keretében az alagút feletti területet tehermentesítik, stabilizálják a rézsűt, megoldják a vízelvezetést, valamint eltávolítják a sérült falazati elemeket. Január 25-én támfalkövek hullottak a sínekre a Déli pályaudvari vasúti alagút kelenföldi oldalán, másnap pedig a támfal is megcsúszott. A MÁV Zrt. a támfal első megcsúszásakor lezárta az alagútnál lévő egyik vágányt és átszervezte a Déli pályaudvar közlekedését, január 31-én pedig teljesen lezárta a pályaudvart. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.