Egymás után jelennek meg az online-műkereskedelemmel foglalkozó aukciósházak tavalyi évet értékelő beszámolói, de már az eddigi adatok alapján egyértelművé az Auctionata piacvezető szerepe. Az online aukciósházat két nagy német cégcsoport – a stuttgarti Georg von Holtzbrinck kiadó és médiavállalat, valamint a korábban csomagküldő áruházakat, mára webshopokat üzemeltető Otto-csoport – által biztosított kezdőtőkével hozta létre 2012-ben két alapító, Georg Untersalmberger és Alexander Zacke.
A napokban nyilvánosságra hozott 2014-es adatok szerint az Auctionata a tavalyi évben 31,5 millió eurós ( 41 millió dolláros) nettó forgalmat bonyolított le. Ez 163 százalékos árbevétel növekedést jelent a 2013-as év 12 millió eurós forgalmi adataihoz képest.
Az eredetileg berlini központú Auctionatának erős a jelenléte a globális piacokon. Árveréseket ugyan csak Berlinben és New Yorkban fenntartott stúdióikban rendeznek, de regionális fiókokat tartanak fent Londonban, Zürichben, Rómában, Madridban. További európai és észak amerikai terjeszkedés mellet egy ázsiai központ nyitását készítik elő Hongkongban, 2015 folyamán. A növekedés trendjének megőrzése érdekében szeretnének minden jelentős piaci központban jelen lenni.
Jelenleg több mint 300 alkalmazottat foglalkoztatnak világszerte. Az Auctionata szolgáltatásai hasonlóak a hagyományos házakéhoz, azzal a
különbséggel, hogy árveréseiket az interneten live stream csatornákon bonyolítják le, egyszerre akár több ezer beregisztrált résztvevővel. Heti rendszerességgel tartott online árveréseiken számítógépen vagy mobil eszközökön lehet licitálni, egy árverésvezető fogadja a liciteket az élő stúdióadás alatt. Vállalnak előzetes ingyenes értékbecslést és természetesen eredetiséggaranciát, emellett, ha valaki nem aukción szeretne eladni, webshopot is fenntartanak. Jutalékként 23,8 százalékot számolnak fel a vásárlóktól a leütési árra. A cégnek 130 ezer regisztrált ügyfele van szerte a világon, számuk 90 százalékkal nőtt az előző évi adatokhoz képest. Munkatársai 2014-ben 250 ezer tárgy értékbecslését végezték el, honlapjukat pedig 4 és fél millió látogató kereste fel.
Az elmúlt évi növekedés azt bizonyítja, hogy ügyfeleink ugyanúgy megbíznak bennünk, mint egy személyesen könnyen felkereshető lokális aukciósházban, de tisztában vannak azzal az előnyünkkel, miszerint eredményesebben ki tudjuk vinni az árut a globális piacra és az internet segítségével nemzetközi közönségnek értékesítünk – értékelte az eredményeket Alexander Zacke, az Auctionata alapítója és vezérigazgatója.
A nagy pénzeket elköltő, kiemelt műtárgyakat vásárló ügyfelek továbbra is igénylik a személyes törődést, egyéni konstrukciókat és kedvezményket, de a művészeti piac középső szegmensében bőven van keresnivalójuk az online aukciósházaknak. A gyűjtők előszeretettel böngésznek a globális kínálatban és bővítik kollekciójukat olyan műtárgyakkal vagy luxustárgyakkal, amelyekkel a lokális (azaz a saját hazai) művészeti piacukon nem találkoztak korábban.
Az Auctionata a 2014-es év folyamán összesen 113 élő aukciós közvetítést végzett, ezeken átlagosan 75 százalékos elkelési arányt regisztráltak. A közel 8 ezer licitáló száz országból tett ajánlatot, s a licitek összértéke elérte a 250 millió dollárt. Több mint 12 ezer tárgyat adtak el különböző kategóriákban, a művészeti árverések mellett kedveltek a bor- és óraaukciók, a nagy divatmárkák (mint a Chanel) luxustárgyaiból tartott árverések. Februárban második alkalommal árvereztek régi autókat a berlini stúdióban. Az árverési rekordot náluk is egyébként klasszikus tétel, egy Egon Schiele akvarell tartja, amelyet 2013 nyarán 1,8 millió euróért adtak el.
A hazai pálya még csak kiépülőben
A magyar piacon a külfölditől messze elmarad az online árverések térnyerése. Honlap korszerűsítésen mindegyik aukciósház átesett, de elvétve használnak online marketingeszközöket, mini videókat, többnyire nem üzemeltetnek webshopot, továbbra is jobbára személyes, fizikai kapcsolatokon alapul a piac. Az axioart.com független műkereskedelmi portál alapítója Gyenis László szerint azonban előbb-utóbb nálunk is bekövetkezik az online áttörés, ezért tavaly több újítást vezettek be, leütési árakat tartlamazó archívumukat fizetőssé tették és a katalógus prezentáció mellett online árverések lebonyolítását vállalják. Egyelőre kevesen élnek ez utóbbi lehetőséggel, a Pintér Aukciósház és a Darabanth Aukciósház mellett a BÁV tartott náluk egy online szőnyegaukciót decemberben. Leginkább a most egyébként lendületet kapott antikvár piaci szegmensben lát fantáziát, a nagyszámú tétellel dolgozó könyvárveréseknek ideális terep az internet. Létrehoztak egy új, ajánlójegyzék címet viselő felületet is, ami virtuális kirakatként működik, fel lehet tölteni több tételt, akár a teljes árukészletet, és ha egy látogatónak megtetszik a tétel, ajánlatot tehet rá. Bár az online aukciót kevesen rendeltek náluk, a rajtuk keresztül történő vételi megbízások megsokszorozódtak. Felhasználóiknak nem csak technikai hátteret tudnak adni, hanem online marketinget és információkat is, hiszen naponta több ezer konkrét keresés zajlik az oldalon, amit 40 ezer látogató keres fel, akár arról is tudnak információt adni partnereiknek, hányan töltenek le egy adott árverési tételt, vagy milyen keresőszavakat írnak be.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.