A PBT honlapján szereplő, március elejével megújított működési rend szerint ugyanis, ha az adós nem is tudja vitáját rendezni a bankjával, és végül a testülethez fordul – úgy, hogy emellett meghallgatást is kér –, a meghallgatás időpontját az eljárás megindulását követő 75 napon belüli időpontra ki kell tűzni. Ennek alapján, ha az adós végig is járja az utat a bankjától a PBT-ig, jó esélye van arra, hogy néhány hónapon belül döntés születik az ügyében.
A törvényi előírások szerint az az adós, aki vitatja a pénzügyi szolgáltató által kiküldött elszámolás tartalmát, és panaszát elutasítják, 30 napon belül fordulhat kérelemmel a testülethez. A PBT a beérkező kérelmeket háromtagú tanácsban és írásbeli eljárásban bírálja el, de a felek meghallgatás tartását is kérhetik. A meghallgatás időpontjának módosítását ugyanakkor nem lehet kérni, tehát az eljárás megindulásától számított két és fél hónapon belül mindenképp lezárulhat az ügy.
A kérelem benyújtására emellett nagyon szigorú feltételek vonatkoznak, ami szintén komoly szűrőt jelenthet a panaszok, kifogások benyújtásánál. Ha például a kérelmező nem megfelelő és e célra rendszeresített nyomtatványokon terjeszti elő kérelmét vagy a nyomtatványt hiányosan nyújtja be, az eljáró tanács a hiányok megjelölése mellett a kérelmezőnek visszaküldi és felhívja arra, hogy pótolja azokat. Ha pedig a PBT felhívása ellenére az adós nem nyújtja be a kért iratokat, akkor kérelmét elutasítják, és az eljárást megszüntetik. Fontos megkötés az is, hogy bár a testület eljárása ingyenes, az eljárással kapcsolatban esetlegesen felmerült fogyasztói költségek megtérítésére nincs mód.
A jól meghatározott feltételek ellenére számítani kell arra, hogy az ügyszám a következő hónapokban jelentősen megnő a PBT-nél. Erre – ahogy korábban beszámoltunk róla – fel is készült a testület: növelték a tárgyalók számát, a létszámot, és informatikai fejlesztéseket is végrehajtottak. Azt nehéz megbecsülni, hogy az érintett adósok mekkora hányada megy el végül az elszámolás miatt a szervezetig, ám a kiinduló mennyiség igen nagy: a Magyar Nemzeti Bank korábbi tájékoztatása szerint április végéig több mint 1,7 millió ügyfélszerződést érintően küldik ki a hitelintézetek a deviza alapú kölcsönök elszámolási értesítőit, a jelzáloghiteleknél pedig a forintosítási értesítőket.
A testület jelentése szerint tavaly is igen komoly igény mutatkozott a munkájuk iránt. Tavaly 4181, pénzügyi fogyasztói jogvita rendezésére irányuló kérelem érkezett belföldi ügyekben a PBT-hez, továbbá 33 határon átnyúló, így összesen 4214. A testület összesen 4358 ügyet zárt le december 31-ig, és 557 maradt folyamatban. A megelőző évihez viszonyítva a lezárt ügyek száma 9 százalékkal növekedett, az év végén folyamatban lévő ügyek aránya pedig 3 százalékponttal csökkent. Szintén figyelemre méltó adat, hogy a PBT a tavaly beérkezett és befogadott ügyeket a törvényben előírt 90 napos eljárási határidő helyett átlagosan 50 nap alatt zárta le.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.