BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megugrottak a kgfb-díjak az első negyedévben

A Netrisk.hu adatai szerint az évfordulós kötések átlagdíjának növekedése jóval elmarad az azonnali kötésekétől: míg az előbbi körben átlagosan 9, az utóbbiban közel 17 százalékkal lettek magasabbak az átlagdíjak az előző év hasonló periódusához képest.

A piacvezető online biztosításközvetítő cég statisztikái azt mutatják, hogy az idei negyedév végén átlagosan 25 100 forint volt a személygépkocsikra kötött kgfb-szerződések éves díja. Ez az érték az évközi díjhirdetés 2013 január elsejei bevezetéséhez képest 26 százalékkal magasabb. Tavaly ilyenkor ez az eltérés még mindössze 5 százalék volt.

„Az első negyedévben látványosan emelkedtek a kgfb-díjak: míg január elején még átlagosan 22 és fél ezer forintos éves díjon köthettünk kötelezőt a személyautónkra, volt olyan hét is, amikor 27 ezer forint fölé emelkedett ez az összeg – ismerteti az adatokat Sebestyén László, a Netrisk.hu vezérigazgatója. –  Az emelkedő trend várhatóan az év egészében kitart majd, mivel a romló káradatok alakulásának hatásait a biztosítók kénytelenek érvényesíteni tarifáikban.”

Az évfordulós díjak emelkedését jobban visszafogja a verseny

Év közben az ügyfelek alapvetően két okból kötnek kgfb-szerződést: vagy a jármű tulajdonjogának megszerzésekor (ezt nevezik azonnali kötésnek), vagy a már meglévő szerződés évfordulóját megelőzően elvégzett díjszámítás nyomán, (ezt nevezik évfordulós kötésnek). Míg az azonnali kötések esetében egy év alatt 17 százalékkal emelkedtek a díjak, az évközi évfordulós szerződések átlagdíja a nagyobb díjverseny miatt csupán 9 százalékkal emelkedett az egy évvel korábbi szinthez képest. Ennek hatására tovább nőtt az eltérés a kétfajta átlagdíj között: míg a tavalyi év elején egy azonnali szerződés átlagosan 49 százalékkal került többe, mint egy évfordulós, idén ez a különbség már csaknem 60 százalékos.

Bár az idei évben már több kgfb-szerződésnek van év közben az évfordulója, mint amennyinek az év végén, ez a számokban egyelőre nem látszik, mivel továbbra is csupán minden hatodik-hetedik arra jogoult autós cseréli le év közben a kötelezőjét. Gyakori probléma, hogy a váltani tervezők elmulasztják a meglévő szerződés felmondásának határidejét: aki az évforduló előtt legalább harminc nappal ezt nem teszi meg, további egy évig a meglévő szerződés szerint kell fizetnie az aktuális díjrészleteit.

Továbbra is érvényesül az a tendencia, hogy minél nagyobb kategóriájú egy autó, és minél rosszabb a bonusz-malusz fokozata, annál jelentősebb mértékű díjemelkedést kellett elszenvednie az elmúlt évek során: míg az évközi szabad díjhirdetés kezdete, 2013 januárja óta egy kiskategóriás, B10-es besorolású autó után csak átlagosan 13,6 százalékkal magasabb köteleződíjat kell kifizetni, egy A0 besorolású, 150 kW feletti teljesítménnyel rendelkező autó esetében az eltérés immár közel 40 százalékos.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.