Számítógépeik mögött mosolytalanul ülő, szinte automataként dolgozó kollégák, rutinszerű, kreativitás- és örömmentes munkavégzés, fásultság, ’minden mindegy’-hozzáállás. Veszélyes és a szervezet teljesítményét fokozatosan egyre alacsonyabb fordulatszámra kapcsoló jelek ezek. Abban, hogy a csapat kimásszon az agóniából, az első számú vezetőnek kulcsszerepet kell vállalnia. „A vezetők mind a kis- és közép-, mind a nagyvállalkozásoknál hajlamosak megfeledkezni arról, hogy operatív feladataik mellett motiválniuk, inspirálniuk is kell kollégáikat, ha eredményt akarnak elérni. Ettől vezető a vezető” – mondta lapunknak Dara Péter vezetőfejlesztő, változáskezelési coach, a Devise Hungary ügyvezető igazgatója. Bár a motivált munkatársak által termelt többletérték nehezen számszerűsíthető, egy demotivált csapat hátrányai könnyedén észlelhetőek: nem csupán a fluktuáció növekedhet meg, de a hatékonyság is egyre csökken, nem beszélve a kreativitásról.
"A fizetés olyan, mint a víz vagy a kenyér, azaz a túléléshez szükséges minimum. Tévedés azt várni, hogy önmagában a bér bárkit is motivál” – tette hozzá a szakember, aki szerint rossz az a céges gyakorlat is, ami az alacsony fizetést tulajdonképpen a cafeteriával húzza fel egy magasabb szintre, ráadásul az adott munkavállaló igényeire, élethelyzetére tekintet nélkül adja ezt a juttatást.
Egy minimálbérből élő alkalmazott, akinek az élelmiszerek beszerzése is gondot okoz, nem feltétlenül örül a kultúra utalványnak, egy sokgyermekes család esetében pedig a SZÉP-kártya felhasználáskor számolni kell a felmerülő pluszköltségekkel: az oda és a visszaút díjával, az étkezésre fordított összeggel, a belépőjegyek árával. Dara Péter úgy véli, egy jó vezetőnek tisztában kell lennie munkatársai élethelyzetével, személyiségével és annak megfelelően kialakítani a motivációs rendszert. „A legfontosabb tényezők nem anyagiak. Sokszor már az is motiváló, ha egy vezető kikéri a munkatársai véleményét. Nagyon fontos a kommunikáció, de mindennek az alapja a megfelelő vezetői önismeret” – mondta a szakember. Megdöbbenve tapasztalta, hogy az általa felmért vezetők 70 százaléka nem találta el a kutatók által azonosított 7 kulcsfontosságú motivációs faktor közül azt a kettőt, ami rá jellemző. Márpedig ha önmagukat nem ismerik, miként várható el, hogy képesek legyenek felmérni kollégáik személyiségjegyeit és az azokhoz igazodó motivációs technikákat? – tette fel a kérdést Dara Péter.
„A legtöbb cégvezető azt mondja, nincs pénze és ideje ilyen feladatokkal foglalkozni, a vállalat így is működik. Ez igaz, de vajon mennyi pénzbe kerül egy olyan munkatárs pótlása, aki azért állt fel, mert úgy érezte, nem törődtek vele, nem kérték ki a véleményét? Vajon a szervezet szempontjából az a hatékony, ha egyszeri bónuszokkal rövid távon próbálják motiválni a munkatársakat vagy az, ha olyan környezetet alakítanak ki, amiben a kollégák hosszú távon úgy érzik: cégüknél odafigyelnek a problémáikra, vágyaikra és egyéni céljaik is teljesülnek? A megoldás nem az, hogy a vezető még többet dolgozzon, hanem az, hogy eredményesebben. Ehhez arra van szükség, hogy tisztában legyen saját vezetési képességeivel, személyiségjegyeivel és ismerje a kollégáit” – magyarázza a szakember. Szerinte a nagyvállalatoknál kevés kivételtől eltekintve éppen a hr-osztályok gátolják a hatékony, személyre szabott motivációs technikák kidolgozását, a vezetők erre történő felkészítését, fejlesztését, nehogy a bevett gyakorlattól eltérő újdonságokat kelljen bevezetniük. Az ugyanis nem csak több feladattal, de nagyobb kockázattal is jár, hiszen ha nem működik megfelelően, ki kell javítani.
A válság óta sok helyütt érvelnek azzal a vezetők, hogy „örülj, hogy egyáltalán van munkád!” – ez Dara Péter szerint szintén egy ideig óráig működő technika, ami nem csupán kiélezi a munkáltató és a munkavállaló közti ellentétet, de szinte nullára csökkenti az alkalmazottak lojalitását. Ráadásul a tehetségesebbek, a jobbak az első adandó alkalommal távozni fognak.
Minadazonáltal természetesen a cafeteriának is van motivációs szerepe. A cafeteriatrend.hu weboldal 2010 óta évente készít felmérést arról, hogy a béren kívüli juttatások melyik eleme a legnépszerűbb a munkáltatók, munkavállalókat és szolgáltatók körében. Idén tavasszal a nem reprezentatív kutatás azt mutatta, hogy a néhány évvel ezelőtt az élre került egészségmegőrzés megtartotta első helyét az étkezési támogatások előtt. A felmérés arra is kitért, mely elemeket tennék adómentessé a felhasználók, és melyek esetében tudnának elfogadni kedvezményes – bár magasabb mértékű –adófeltételeket. Az eredmények azt mutatják, hogy a legnépszerűbb és a vágyott adómentességű elemek sorrendje megegyezik, azaz az egészségmegőrzés, az étkezési támogatások és a gyógyulás kategória a legfőbb prioritás.
Önmotiválatlanság
A Devise Hungary 2014-ben több mint ezer vezető részvételével készített Hogyan dönt a döntéshozó? című kutatása azt is vizsgálta, mennyire önmotiváltak vezetők. A válaszadók fele első számú, fele pedig közép vagy más beosztású vezető volt, átlagosan 13 év tapasztalattal. Az eredmények tanúsága szerint 53 százalékuk – miközben sikeresnek tartja magát – úgy érzi, nem tesz meg mindent a legjobb eredményekért. Százból 18 embert a kudarcok elkerülése, azaz a félelem motivál leginkább, tizedüket pedig önmaguk helyett mások. A vezetők húsz százaléka gondolta úgy, hogy egyértelműen fejlődnie kellene munkatársai motiválása terén.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.