Mobilitás, felhősödés és konzumerizáció – ezzel a három fogalommal válaszolt Papp István, a Microsoft Magyarország vezetője arra a kérdésre, hogy milyen irányba tart ma az infokommunikációs-technológiai (ikt) iparág. A szakember szerint ez a három iparági trend az, amely az ikt-cégek jövőjét a leginkább meghatározza.
A mobilitásról szólva elmondta, hogy a helyhez kötöttség gyakorlatilag teljes felszámolását hardver-oldalról az okos mobileszközök (telefonok, táblagépek) gyors és széles körben való elterjedése, míg a szolgáltatások oldaláról a nagysebességű, szélessávú internet-hozzáférés, valamint a mobilinternet-szolgáltatások érdemi javulása tette, illetve teszi lehetővé immár Magyarországon is.
„Az, hogy a mobilitás ma már nem csak szép elmélet, de elérhető gyakorlat akár a magyar kkv-k számára is, izgalmas következményekkel jár. Teljesen megváltoztatja például a munkahely és a munkaidő fogalmát. Produktív munkavégzés ezentúl akkor és ott van, amikor és ahol egy vállalkozás csak akarja” – érzékeltette a változás jelentőségét Papp István, aki szerint a felhősödés, vagyis a cloud-alapú megoldások egyre fontosabbá válása ugyancsak az infrastrukturális feltételek javulására vezethető vissza, a szélessávú-internethozzáférés fejlődésére. Az „infrastruktúra” kifejezést ebben a szövegösszefüggésben azonban idézőjelbe kell tenni Papp István szerint, hiszen a felhősödés folyamata épp az infrastrukturális feltételek enyhülésén, azaz az infrastruktúra virtualizációján alapul.
A felhőszolgáltatásoknak köszönhetően ma már méregdrága „vasak” beszerzése, vagyis kézzelfogható infrastruktúra-fejlesztés nélkül is igénybe lehet venni a legkorszerűbb megoldásokat. Ezért nem túlzás azt állítani, hogy egy jó cloud-szolgáltatás (például a Microsoft-felhő) a céges innováció, illetve az üzletmenet korszerűsítésének a leginkább fájdalommentes és legköltséghatékonyabb módja; legyen szó hazai kkv-król vagy egy óriás multiról.
A szakember a harmadik meghatározó iparági trend kapcsán kifejtette: a konzumerizáció jelentősége azzal szemléltethető a leginkább, hogy ma már nem az IT-sok uralta innovációs műhelyek mondják meg, mihez kell alkalmazkodnia a fogyasztóknak, hanem fordítva, a fogyasztók határozzák meg azt, milyen megoldások és szolgáltatások fejlesztésére van szükségük nekik és a vállalkozásaiknak a jövőben.
Papp István szerint ennek az iparági jelenségnek csak egyik, bár kétségkívül leglátványosabb része az, hogy a munkáltatók immár nemcsak elfogadják vagy eltűrik, de kifejezetten ösztönzik, hogy a munkatársaik a saját kütyüiken – laptopokon, táblagépeken, okostelefonon – céges adatokhoz, vállalati munkafelületekhez férjenek hozzá. (Ezt a jelenséget angolul Bring Your Own Device-jelenségnek hívják, ami magyarul nagyjából annyit tesz: „Hozd a saját kütyüdet!”) Papp István szerint ez ugyancsak abba az irányba tolja a magyar üzleti döntéshozókat, hogy a cégüknél használtban lévő, egyre több és több okoseszközből igyekezzenek üzleti szempontból is kihozni a legtöbbet. Erre pedig a felhőszolgáltatások használata a megoldás, mondta a szakember.
Papp István hozzátette: leginkább a konzumerizáció következménye az új Microsoft-stratégia is, amelynek eredményeképpen a szoftvereik és applikációik teljes értékűen futnak a versenytársak operációs rendszerein, IoS-en vagy Androidon, illetve linuxos környezetben is.
„A Satya Nadella vezette új Microsoft véget vet a digitális hidegháborúnak, vagyis annak, hogy a felhasználók állandóan döntésre voltak kényszerítve. Felszámoljuk a hatékony használat előtt tornyosuló akadályokatt. Produktivitás mindenekfelett, ez az új üzleti filozófiánk” – foglalta össze az új Microsoft stratégiáját a magyar leányvállalat első embere.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.