BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Feltűnően csendben formálódik az új dohányellátó

Olyan nagy a csend a formálódó dohány-kiskereskedelmi ellátó megalakulása körül, hogy maguk a gyártók sem ismerik a jogszabályon kívül a részleteket. Az viszont már most kiszámolható, hogy az ellátó mekkora profittal gazdálkodhat.

Nagyjából hét-nyolc milliárd forint profitot hozhat a dohány-kiskereskedelmi ellátó a működési költségek levonása után – elemzők szerint ez utóbbiak összege négy-öt milliárd forintot tehet ki –, feltételezve, hogy az ellátón keresztül folyik át az 530 milliárd forint kiskereskedelmi értékű teljes magyar dohányeladás. A gyártóknak a dohány-nagykereskedelmi ellátó létrejöttét és tevékenységét szabályozó, tavaly novemberben elfogadott, most módosított törvény szerint a jelenleginél nagyobb árrést kell biztosítaniuk.

Cigarettánál ez 13 százalék, az egyéb dohányterméknél 15 százalék, ebből az ellátó a cigaretta esetében 10-11,5 százalékot enged át, míg az egyéb dohánytermékek esetében 10-13-at. Így az 530 milliárd forintos forgalmat és a jelenlegi piaci részarányokat alapul véve (egyéb dohánytermék és a cigaretta eladási aránya) az ellátónál 9,2-9,5 milliárd forint marad. Az összeg jó esetben a 10 milliárdot is átlépheti, ugyanis a jogszabály úgy fogalmaz, hogy minél több terméket vásárol egy kereskedő, annál kisebb árrést kell biztosítani számára. Ezzel az ellátónál maradó árréstömeg nő.
Erre az elérhető haszonra tevődik rá az ellátón átfolyó és két hónapig parkoló forgalom kamata. (Az ellátónak a kiskereskedők 15 napra fizetnek, míg az ellátó a gyártónak vagy a nagykereskedőnek 60 napra fizet.) A piaci elemzők szerint átlagos cash flow gazdálkodással évente további bő kétmilliárd forint hozható össze.

Noha az ellátó nagy összeggel gazdálkodhat, a piacon nemigen hallani arról, hogyan szerveződik az új cég, amelynek a felállását a most módosított jogszabállyal októberről novemberre halasztották. Az is nyitott kérdés, hogy a gyártók hajlandóak lesznek-e beszállni az árrésátadás növekedése után a trafikok polckép-kialakításának finanszírozásába. (Ez ugyan polcpénzszerű marketingtámogatás, ám a gyártóknak ez az egy lehetőségük maradt az eladáshelyi kommunikációra, a legjobban menő trafikok az eddig megszerezhető 10 százalékos árrésüket ezzel egészíthették ki 1-2 százalékkal.) Ha a gyártók nem szállnak be a marketingbe, a nagyobb forgalmú trafikok veszítenek majd az új szabályokon, a kisebbeknek viszont nemigen számít, hogy egy-egy doboz cigarettán további egy–két forintot nyerhetnek.

Elhalasztott beszámoló

A jogszabály-módosítással enyhítették a készleten tartási kötelezettséget, az ellátónak és a kereskedőknek a heti forgalmuk felett további 10 százalék tartalékkal kell ebben részt venniük (jelenleg ez két hét plusz 15 százalék), ez arra ösztönöz, hogy az ellátás, vagyis a termék kiszállítása sűrűbb legyen. Azzal pedig, hogy nem a forgalom, hanem a kiskereskedő rendelése alapján számolják az elérhető árrést, megszűnik a trafikok jövedelmezőségének transzparenciája is, a kiskereskedő „játszhat” a rendelésével, feltéve ha több üzlete van.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.