Komoly mértékben ösztönzi a hazai haszonjármű piacot a Magyar Nemzeti Bank Növekedési Hitelprogramja (NHP), és jelentős szerepe lehet abban, hogy a kishaszon-járművek piaca 17,5, a teherautóké pedig 24,5 százalékkal növekedett az első öt hónapban.
A Magyar Lízingszövetség adatai szerint az első negyedévben a teherautókra és buszokra jutó, 32,03 milliárd forintos finanszírozásból 6,23 milliárdot az NHP keretén belül nyújtottak, ami19 százalékos részesedést jelent. Tavaly pedig az év egészében 16,68 milliárd forintnyi új kihelyezés volt köszönhető az NHP-nak, ez 15 százalékos részesedést jelentett a 113,4 milliárdos, teljes piacból. Ezen kívül a kishaszon-járműveknél is komoly ösztönzőt jelenthet idén a hitelprogram, hiszen a flották cseréje a piacinál jóval alacsonyabb áron valósulhat meg.
Azt a Magyar Gépjárműimportőrök egyesülete is megállapította legfrissebb, a májusi és első öthavi eladásokat értékelő közleményében, hogy a haszonjármű piacot továbbra is jelentősen motiválja az NHP, így az a válság előtti potenciál közelében van, ami pozitív folyamatnak tekinthető. „Mivel az NHP ebben az évben biztosan megmarad, optimisták vagyunk a teljes haszonjármű piac növekedési kilátásait illetően” – írta elemzésében az MGE.
A szervezet szerint az eddigi értékesítési adatok alapján az sem kizárt, hogy az idei eladások végül meghaladják az MGE előrejelzését. Ugyanakkor a nagyhaszon-járműveknél mutatkozó, majdnem 25 százalékos bővülés az első negyedévben zajlott nagyobb flottabeszerzéseknek köszönhető. Az MGE egyébként a kishaszon-járműveknél 17 ezer, a teherautóknál 4500, a buszoknál pedig 500 új jármű eladását várja 2015-re. Az időarányos eladási számokhoz képest egyedül a buszoknál mutatkozott jelentősebb elmaradás május végéig, de ezen a területen a kis darabszám miatt rövid idő alatt nagy kilengések is bekövetkezhetnek az eladásokban.
Bár az eddigi értékesítési számok alapján az idén szinte biztosan bővül a haszonjárművek piaca, a jövő évi kilátások jóval bizonytalanabbak. Az NHP a jelenlegi tervek szerint ugyanis csak az év végéig érhető el, így támogató hatásával jövőre már nem lehet számolni. Az NHP eltűnése ráadásul sok cégnél előrehozott beszerzésekhez vezethet az év második felében, amely jelentősen növeli a bázist, így rontja a 2016-os növekedési kilátásokat.
Lévai Gábor, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a májusi járműeladási adatok kapcsán szintén utalt a teljes járműpiac növekedésének várható lassulására. Véleménye szerint számítani lehetett arra, hogy a válság során nagyon mély gödörbe süllyedő járműpiac a kilábalás időszakában eleinte nagyon erős növekedést ér majd el, de a 20 százalékos éves bővülés hosszú távon azért nem tartható. Lévai szerint a járműpiacra a jövőben tartós, egészséges fejlődés vár, várhatóan a korábbinál kisebb ütemben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.