Ősztől már üzemel a svájci Stadler Rail szolnoki vasúti forgóvázgyára.
A lehetőség már két éve felmerült, amikor a Stadler négymilliárd forintból megduplázta alumínium kocsiszekrénygyártó üzemének kapacitását, és kialakította a csoport forgóvázjavító kompetencia-központját. A központban jelenleg évi 260 nagyjavítást végeznek el. „Ezt a központot tesszük most képessé egy további, körülbelül 500 millió forintos ráfordítással forgóváz gyártására is” – mondta a Világgazdaságnak Dunai Zoltán, a csoport magyarországi országigazgatója.
A forgóvázgyártás azon túl, hogy bővíti a társaság exportlehetőségeit, lehetővé teszi, hogy az eddigi körülbelül 35 százalékról nagyjából 38-40 százalékosra nőjön a magyarországi megbízásra készülő FLIRT villamos motorvonatok helyi beszállítási aránya. A Stadler eddig 133 FLIRT villamos motorvonat szállítására kapott itteni megrendelést, ebből 123-ra a MÁV-tól és a MÁV-Starttól, 10-re a GYSEV-től. Az utolsó 21 vonatról tíz napja írt alá két szerződést a MÁV-Starttal. Ebből hatot a megbízó az év végén záruló Közop forrásából finanszíroz, a fennmaradó 15-öt pedig majd az új IKOP-ból. Mindkét beszerzés kiemelt projekt az erről született kormányhatározat alapján. A határozat arról is rendelkezik, hogy amint megnyílik és pályázható lesz az IKOP, abból automatikusan, pótlólagos döntés nélkül a MÁV-Start rendelkezésére kell bocsátani a 15 vonat gyártásához szükséges pénzt. Erre a kormány várakozásai szerint augusztus 31-ig sor kerülhet.
Az első hat FLIRT forrása már rendelkezésre áll. E vonatokat a Stadlernek október végéig le kell szállítania, hogy a MÁV az év végéig rendelkezésre álló forrásokat le tudja hívni, és a végszámlát is be tudja nyújtani. Dunai Zoltán tájékoztatása szerint a kocsiszekrények gyártása gőzerővel folyik Szolnokon, az egységeket Svájcban szerelik majd össze. A Stadler a szerződésnek megfelelően, ez év októberben pedig a gyártó már fel is ajánlja a szerelvényeket átvételre a MÁV-Startnak. A viszonylag rövid határidő miatt ezekbe vonatokba még nem kerülhet magyarországi forgóváz, csak a további 15 vonatba. Ez utóbbiakhoz összesen 75 forgóvázra lesz szükség.
Egyes lapvélemények szerint a Stadler azért is nyerhetett könnyen a legutóbbi tenderen, mert rászabták a kiírást. „Attól, hogy bizonyos paraméterek adottak, például az alacsony padló vagy a minimális ülésszám, szerintem nem beszélhetünk testre szabásról. Ezeknek más vonatok is megfelelhetnek, és van is legalább három másik olyan gyártó, amelyek szintén pályázhattak volna a megadott műszaki specifikációk alapján. Tény viszont, hogy másokat talán nehezebb helyzetbe hozott volna az év végén lejáró Közop pályázatával járó határidő. Az is kétségtelen előny volt számunkra, hogy a FLIRT-jeinknek már van Magyarországon érvényes típusengedélye” – reagált a véleményre az országigazgató. A mostani rendelésre készülő motorvonatok műszaki tartalma egyébként azonos a korábbiakéval.
A Stadler legnagyobb új, idei feladata, hogy felkészüljön a MÁV-Start 2016-os közbeszerzési eljárására. Az előzetes közlései alapján a személyszállító társaság a mostaniaknál nagyobb befogadóképességű vonatokat vásárolna, mert egyes vonalain szűkek a rendelkezésre álló kapacitások. A most futó, négyrészes FLIRT-ök 200 ülőhelyesek, 11 további, lehajtható üléssel, az új vonatokon viszont legalább 300 utas számára kell ülőhelyet biztosítani.
Várhatóan 50 új vonatra szól a kiírás. Még nem dőlt el, hogy a MÁV emeletes vonatot vásárolna-e, vagy a meglévőhöz hasonló egyszintes kocsikból szerezne be hosszabb szerelvényeket. A jellemzően 250 méter hosszú peronokat akár 12 részes motorvonat-szerelvények is használhatják. „Bármi lesz is a választás, tudunk majd pályázni, vagy az emeletes KISS-szel, vagy a mostani FLIRT többkocsis változatával. A FLIRT-ök típusengedélye 2017-ben lejár, és már nem hosszabbítható meg. Reméljük, hogy még ebből is szállíthatunk 5-10 szerelvényt a MÁV-nak vagy a GYSEV-nek, a nagy befogadóképességű vonatbeszerzésen kívül” – mondta Dunai Zoltán.
Az esetleges további beszállításoknál 48 százaléknál is magasabb lehet a hazai beszállítási arány annak köszönhetően, hogy tavaly együttműködési megállapodást írt alá a Stadler Trains és a Dunakeszi Járműjavító. A két társaság együtt kíván indulni a nagy befogadóképességű vonatokra kiírandó tenderen, a gyártást pedig megosztanák Szolnok és Dunakeszi között. (A szállítási határidő rövidsége miatt a napokban megnyert megbízás teljesítésébe a dunakeszi gyár még nem vonható be, a szervizbe már igen.)
A svájci hátterű cég érdekelt egy másik, hazai járműipari együttműködésben is, amelyben viszont le kell tennie korábbi megbízásainak egy részéről.
Ugyanakkor Dunai Zoltán szerint nem volt újdonság cége számára, hogy a most megrendelt 21 vonat karbantartásának egy részét már nem a csoport pusztaszabolcsi műhelye végzi. Mint elmondta, már 2012 novemberében – amikor a MÁV-Start közbeszerzési eljárást írt ki 42 villamos motorvonat beszerzésére – tudott volt, hogy a kiíró maga is kiépítene karbantartó képességeket. Pusztaszabolcs azonban továbbra is tevékenyen részt vesz a munkában: épp zajlik MÁV-Start alacsonyabb szintű karbantartások felügyeletére kiírt, tárgyalásos közbeszerzési eljárása. A vasúttársaság az ötévente esedékes nagyjavításokat Pusztaszabolcsra szeretné vinni, Dunai Zoltán szerint tehát jó kompromisszum alakul.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.