Katonai pompával, munkaszüneti napot hirdetve adta át Abdel Fattah el-Sziszi egyiptomi elnök az új Szuezi-csatornát. A kairói vezetés az útvonalból származó bevétel jelentős növekedését – 2023-ra évi 13,23 milliárd dollárt a tavalyi 5,3 milliárd helyett –, illetve egymillió új munkahelyet remél a bővítéstől, amely becslések szerint 8,2 milliárd dolláros beruházással valósult meg mindössze egy év alatt. Ennek keretében egy 37 kilométeres szakaszon mélyítették és szélesítették a 145 éve működő első szakaszt, illetve kiástak egy 35 kilométer hosszú párhuzamos csatornát is. A fejlesztés el-Sziszi gazdaságélénkítési tervének része, ám – mint azt a The New York Times helyszíni riportjában megjegyzi – annak kihasználtságát épp azok a tényezők fogják befolyásolni, amelyek Egyiptom fellendülését: a korrupcióval és a közbiztonsággal kapcsolatos aggodalmak. A lap emlékeztet: el-Sziszi egy másik nagyszabású terve, az egyiptomi főváros áthelyezésére irányuló fejlesztés megvalósulása márciusi bejelentése után máris bizonytalanná vált. Ennél sokkal égetőbb probléma az országban például az energiaellátás biztosítása, vagy a politikai rendszer stabilizálása, márpedig ezek a legfontosabb akadályai a külföldi tőke beáramlásának.
Mindezek a tényezők visszavethetik a csatorna forgalmát is, nem beszélve arról, hogy a külső tényezők sem kedveznek az egyiptomi beruházóknak. Ahhoz, hogy a projekt kifizetődő legyen, arra lenne szükség, hogy a világkereskedelem éves szinten 9 százalékos növekedést tudjon produkálni 2023-ig, ám az elmúlt négy évben ez az arány mindössze 2,9 százalék volt – emeli ki egy a Reutersnak nyilatkozó elemző. A hírügynökség ugyanakkor arra is felhívja a figyelmet, hogy ugyanebben az időszakban a csatorna csak évi kétszázalékos bevételnövekedést tudott produkálni. A jelenleg a tengeri kereskedelem 7 százalékát bonyolító szuezi útvonalnak ugyanakkor komoly konkurenciát jelenthet a Panama-csatorna is, amelynek bővítése a tervek szerint jövőre zárul le.
Sűrűbb lehet a forgalom
Az 1869-ben átadott Szuezi-csatorna forradalmasította a világkereskedelmet azzal, hogy közvetlen kapcsolatot teremtett a Vörös-tenger és a Földközi-tenger között, vagyis Ázsiából Európába Afrika megkerülése nélkül juthattak el vízi úton áruk. Az útvonal azonban túl szűkösnek bizonyult: egyes szakaszain lehetetlen a kétirányú közlekedés, ezért 1955-ben és 1980-ban is három-három oldalcsatornával bővült az átjáró, miközben folyamatosan mélyítették a medret, hogy minél nagyobb hajók tudjanak áthaladni rajta. A mostani bővítésnek hála ötven kilométerrel nőtt meg a két irányban hajózható szakasz, és az is fontos, hogy a korábbiaknál hosszabb konvojok áthaladása is lehetségessé vált. Így a napi forgalom 49 hajóról 97-re növekedhet – legalábbis elméletben. A csatorna legnagyobb üzletfelének számító Maersk Line ugyanis már jelezte, hogy ebben az évben nem növeli az átkelő teherhajók számát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.