Féléves mélypontra esett az Apple részvényeinek árfolyama a keddi kereskedési napon, a záróár 114,6 dollár volt, ami több mint háromszázalékos csökkenést jelentett egy nap alatt. A társaság papírjainak értéke azt követően kezdett zuhanni, hogy nyilvánosságra hozták a júniusban zárult harmadik üzleti negyedévükre vonatkozó eredményeket. Míg július 21-én még több mint 740 milliárd dollárt ért a cég, addig a kedd esti záróár azt jelentette, hogy már „csak” 653 milliárd dollárt. Az alig több mint két hét alatt elszenvedett közel százmilliárd dolláros értékvesztésnek több oka is lehet, azonban korántsem jelenti azt, hogy a társaság komolyabb bajban lenne.
Az április–júniusi időszak a bevételt és a nyereséget tekintve egyaránt rekordot hozott a harmadik üzleti negyedéveket vizsgálva. Az Apple forgalma 49,6 milliárd dollár volt, 32,6 százalékkal több, mint egy évvel korábban, nyeresége pedig ennél is nagyobb mértékben, közel 40 százalékkal, 10,7 milliárd dollárra nőtt. A vállalat iPhone-értékesítése is megugrott, a társaság forgalmának túlnyomó részét adó okostelefonokból 47,5 milliót adtak el a júniusban zárult három hónapban, ami 35 százalékos fejlődést jelentett.
A mostani árfolyamzuhanás egyik magyarázatát éppen az iPhone-eladások jelenthetik, a piacon előzetesen ugyanis 48 és 50 millió közötti értékesítéssel számoltak, vagyis ebben a mutatóban elmaradt a várakozásoktól a cég. Emellett az okostelefonok egyre nagyobb részét adják a társaság teljes bevételének. Míg 2014-ben a júniusban zárult három hónapban alig valamivel több mint 50 százalék volt a szegmens részesedése a forgalomban, addig idén ugyanebben az időszakban már közel kétharmados. Vagyis az Apple teljesítménye fokozottabb mértékben függ attól, hogyan alakul a kereslet az iPhone-ok iránt, így ha egy-egy nagyobb piacon valamilyen ok miatt komolyabb visszaesés történik, akkor azonnal borulhatnak az előzetes tervek.
Talán még nagyobb hatással van az árfolyam és a befektetői hangulat alakulására, hogy továbbra sem lehet tudni, hogyan teljesít a cég legújabb terméke, az áprilisban piacra dobott Apple Watch. Sokan arra számítottak, hogy a vállalat a harmadik üzleti negyedéves adatok nyilvánosságra hozásakor beszámol arról is, mennyit adtak el ezekből a készülékekből, azonban ez elmaradt.
Tim Cook, az Apple vezérigazgatója mindössze annyit osztott meg a nyilvánossággal, hogy az értékesítés túlszárnyalta az előzetes várakozásaikat még úgy is, hogy a nagy kereslet miatt időnként készlethiánnyal küzdöttek. Több becslés is megjelent arról, hogy mekkora volt az Apple Watch forgalma, a Strategy Analytics elemzésében például négymillió eladott eszköz szerepel, azonban több szakértő szerint is túlzott lehet ez a szám. Az biztos, hogy minél tovább titkolózik a társaság arról, hogy milyen az okosóra fogadtatása, annál jobban elbizonytalanodnak a befektetők, és annál több találgatás jelenik meg arról a sajtóban, hogy talán mégsem olyan fényesek az értékesítési adatok.
Újabb rekordra készül az Apple
Minden eddiginél többet rendelt a gyártóktól az Apple az új iPhone okostelefonokból a The Wall Street Journal beszámolója szerint. A lap információi alapján az év végéig 85 és 90 millió közötti mennyiséget kell elkészíteniük az almás logójú cég partnereinek a hírek szerint iPhone 6S és 6S Plus néven piacra kerülő készülékekből. Az eddigi rekordot a tavaly ősszel forgalomba hozott, a korábbinál nagyobb kijelzővel ellátott 6 és 6 Plus jelzésű eszközök tartották, ezekből 2014 ősze és decembere között 70 és 80 millió darab közötti mennyiséget rendelt az Apple.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.