Nem sikeredett túlságogosan acélosra a nyári szezon sem a hazai motorkerékpár-piacon: a júniustól augusztusig tartó három hónap alatt mindössze 652, rendszámos járművet értékesítettek a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) adatai szerint, amely 5,5 százalékkal több az egy évvel korábbinál. Az eladásokban egyébként a június és a július jelentette a tetőpontot, 257, illetve 242 eladott járművel, ám ezek is csak néhány darabos növekedést jelentettek az egy évvel korábbi adatokhoz képest.
Az első nyolchavi adatok alapján ugyanakkor nem tűnik irreálisnak az MGE idei évre vonatkozó becslése: az egyesület összesen 2200 új motorkerékpár eladásával számol 2015-re, amely 16 százalékos növekedést jelentene a tavalyi évhez viszonyítva. Ehhez képest pedig a januártól augusztusig eladott, 1632 motor egyáltalán nem rossz eredmény.
Ezzel együtt a hazai új motorkerékpár-piac mérete igencsak messze áll az ideálistól, hiszen az idei, 2200-as célszám is havi bő 180 eladott motort jelent átlagosan, ami még csak lassítani is alig képes az állomány folyamatos öregedését.
A gyenge piaci teljesítményben persze komoly szerep jut a használt járművek magánimportjának. A német, olasz, osztrák piacokon a hazai kínálati ár töredékéért lehet jó, illetve feljavítható állapotú járműveket találni, amelyeket még a magas adóterhek mellett is megéri itthon forgalomba helyezni. Az MGE adatai szerint tavaly a 2013-asnál 10 százalékkal több, összesen 5800 használt motor érkezett az országba, és ezek kétharmada tízévesnél idősebb.
A használt import virágzását támasztják alá a hirdetési oldalak adatai is. A Használtautó.hu tegnap aktív, 7440 nagymotorhirdetéséből nagyjából 5300 volt olyan, amelynél érvényes magyar forgalmival rendelkezett a meghirdetett motorkerékpár, vagyis több mint 2100 olyan gép szerepelt az adatbázisban, amelynek vagy nincs műszaki vizsgája – illetve okmányok nélküli –, vagy külföldi papírokkal próbálnak túladni rajta.
Az MGE értékelése szerint pedig a piac továbbra is igen gyenge, de végre százalékosan jelentősebb növekedést mutat. A szervezet szerint létfontosságú lenne a robogók azonosításának megoldása, a regisztrációs adó kiigazítása a használati jellegű kétkerekűeknél, valamint a 125 köbcentis robogók B kategóriás jogosítvánnyal való vezethetőségével kapcsolatos procedúra könnyítése. Ez az MGE szerint annál is inkább fontos, mert a kétkerekűek nagyobb darabszámú használata jelentősen mérsékelheti a dugókat.
Virágzik a használt autók importja
Sosem látott mértékűvé vált idén nyáron a használtautó-import, júniusban és júliusban először lépte át a tízezres határt a havonta behozott használt személyautók mennyisége – közölte a Használtautó.hu autós szakportál az MTI-vel. Közleményük szerint idén összesen mintegy 125 ezer használt autó érkezik majd az országba, 60-70 százalékkal meghaladva az újautó-eladások volumenét. A három nyári hónapban átlagosan 19 százalékkal több külföldi használt autó kapott magyar rendszámot, mint az év korábbi hónapjaiban. Az adatok szerint júniusban 11 400, júliusban 11 300, augusztusban pedig 9900 használt autót hoztak be az országba. Az importált használt autók 80-90 százalékát magánszemélyek helyezik forgalomba, de az autókat kereskedők hozzák be, csak a hazai átírás legtöbbször már az új tulajdonos nevére szól.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.