Megbecsülni sem lehet, mekkora bevételt hoztak idén eddig a Magyarországra érkező turisták, hiszen az elmúlt hónapokban kezdett igazán pörögni Budapesten a közösségi szállásipar, élén az Airbnb-vel. A hivatalos statisztikák mindenesetre biztatók.
Az első hét hónapban a szállodák bruttó forgalma 11,2 százalékkal haladta meg a tavalyit, és csaknem 180 milliárd forintot tett ki. A szobaárbevétel 13,3 százalékkal mintegy 103 milliárd forintra nőtt – derül ki a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének (MSZÉSZ) legfrissebb elemzéséből. A legnagyobb beutazó piacok között kiugró növekedést produkált a brit 25 százalékos ugrással, az amerikai pedig több mint 15 százalékkal.
Kedvezően alakult a forgalom a szomszédos országok közül Szlovákiából (+13 százalék), Szerbiából (+6,7 százalék) és Horvátországból (+4,3 százalék) is. A legnagyobb német piacon viszont folytatódott az elmúlt években tapasztalt negatív tendencia: bár júliusban 9,8 százalékkal nőtt, január–júliusban összességében 3,6 százalékkal csökkent a vendégéjszakák száma.
„Az utazási irodáknál az amerikai és a brit bővülés nem vagy alig érzékelhető. A tengeren túlról főként hajóutakra fizetnek be, a britek zöme pedig magának foglal szállást. Köztük továbbra is sok a fiatal, akik főként a romkocsmák miatt – például legénybúcsúra – érkeznek a fővárosba” – mondta lapunknak Drégely Ágnes, a Magyar Utazási Irodák Szövetségének (MUISZ) alelnöke, a belföldi és beutaztató bizottságának vezetője. Szerinte egyáltalán nincs jele annak, hogy a menekültválság kapcsán a világsajtót bejáró képsorok visszavetették volna Budapest turizmusát, sőt. „A nagy nemzetközi konferenciák napjai alatt gyakorlatilag nem lehet szobát foglalni a három–öt csillagos szállodákban. Tény, hogy akadt iroda, amelyik az őszi rendezvényét inkább jövő januárra halasztotta a biztonság kedvéért, de nem ez a jellemző. A bizonytalankodókat könnyű megnyugtatni telefonon vagy e-mailben, a sok év alatt összegyűjtött bizalmi tőke most javunkra válik” – állítja Drégely Ágnes.
A német turisták száma évek óta csökken, ennek oka pedig elsősorban a gazdasági válság: az ottani háztartások közül ugyanis sok ma már a második vagy harmadik nyaralást – éppen azt, amely Budapestre vagy a Balatonhoz vezetett – költségtakarékossági okokból elhagyja. A skandinávok körében azonban töretlen a népszerűségünk. Kedveltek a néhány napos városlátogatások, de a körutazások és egyre inkább a tematikus (természetjáró, bor- vagy vízi-) túrák.
„Új piacok is nyíltak. Egyre élénkebb az érdeklődés Iránból, az Egyesült Arab Emírségekből és Délkelet-Ázsiából, például Szingapúrból” – mondta Drégely Ágnes, aki szerint a növekedés akadálya az, hogy a Perzsa-öböl országaiban a vízumkiadás körülményes, pedig a térségben rengeteg utazni vágyó indiai, Fülöp-szigeteki dolgozik.
Míg a fővárosban a külföldiek, vidéken a magyarok adják a kereslet döntő részét. Az ide utazó külföldiek többségének az a véleménye Budapest szépségéről és szolgáltatásairól, hogy többet kapott, mint amire számított. Ami a fejlesztéseket illeti, Drégely Ágnes úgy véli, mivel a fővárosban egyes időszakokban kevés a megfelelő minőségű szállodai szoba, valószínűleg nem téved nagyot, aki ilyen fejlesztésbe kezd. Kisebb butikszállodák az elmúlt hónapokban is nyíltak a belvárosban, és erre a következő időszakban is számítani lehet.
A szereplők a hátralévő hónapokkal kapcsolatban is bizakodók. „Erős év végére számítunk. Minden jel szerint megtelnek majd a szállodák az őszi iskolai szünetben és az október 23-i hosszú hétvégén” – mondta a Világgazdaságnak Szennay András, az Utazok.hu csoport ügyvezető igazgatója. Egyre több családban szerepel a karácsonyi kívánságlistán az utazás mint ajándék, az igazán jó árakat keresők és fixen tervezni tudók pedig már a november–decemberi időszakban lefoglalják a következő évi nyaralásukat.
Javul a jövedelmezőség
A budapesti szállodák bruttó forgalma 14,2 százalékkal, a szobaárbevétel pedig közel 16 százalékkal emelkedett január–júliusban. A belföldi vendégéjszakák száma 8,1, a külföldieké 5,4 százalékkal volt magasabb a tavalyinál. A mutató országosan 6,6 százalékkal, Budapesten 8 százalékkal nőtt, a Balatonon viszont majdnem 3 százalékkal csökkent. „Saját adatgyűjtésünk szerint Budapesten a foglaltság 90 százalék fölötti volt. Az Egyesült Királyságból érkezők mellett jelentősen nőtt az Izraelből, az USA-ból, Olaszországból, Csehországból és Franciaországból beutazók száma. Az orosz és az ukrán piacon elszenvedett visszaesés ugyanakkor jelentős: előbbi csaknem 30, utóbbi több mint 18 százalék” – kommentálta az adatokat Niklai Ákos, az MSZÉSZ elnöke. A balatoni régióban tapasztalt csökkenés oka a hévízi szállodák forgalmának több mint tízszázalékos visszaesése, ami az orosz és ukrán kereslet drasztikus elmaradásának következménye. A régió többi szállodáinak árbevétele 7,2 százalékkal volt magasabb a 2014-esnél. A szállodákban beváltott SZÉP-kártyák aránya a hotelek belföldi 35 milliárdos szállásdíjbevételének 24 százalékát tette ki.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.