Tavaly a háztartások fogyasztásának volumene a 2003-as szinttel egyezett meg – mondta Palócz Éva, a Kopint-Tárki vezérigazgatója lapunk konferenciáján. Szerinte ahhoz, hogy a válság előtti szintet elérjük, még évekig kellene 2-3 százalékkal növekednie a fogyasztásnak. Ugyan optimizmusra ad okot, hogy a kilátások javultak az elmúlt másfél évben, nemzetközi összehasonlításban azonban továbbra is lemaradunk a versenytársainktól.
„Lassacskán már Romániával kell foglalkozni, mint legfőbb versenytárssal, és a hátunk mögé kell nézni, nehogy az történjen, mint Szlovákiával vagy Lengyelországgal, mert most már mi nézzük az ő hátukat. Az elmúlt tíz évben és az elmúlt öt évben is gyengébben teljesítünk a régiónál” – hangsúlyozta Palócz Éva, rámutatva, hogy nemcsak a fogyasztásban, hanem a gazdasági növekedésben is egyre többen hagynak le bennünket. A kedvezőtlen teljesítmény az adójóváírás drasztikus kivezetésével is összefügg. Kiemelte: „Amit elvettek a szegényektől, azt a gazdagoknak adták oda, akik viszont nem növelték jelentősen fogyasztásukat.”
Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára pedig arra mutatott rá, hogy a mostani adatok sem olyan jók, mint ahogy látszanak. A kiskereskedelmi forgalom 6 százalékos idei bővülésének legalább felét az online kasszák bevezetése adja – mondta.
Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség helyettes államtitkára ezzel kapcsolatban azt mondta, hogy minden támogatást meg kell adni a kereskedelmi szektor hazai szereplőinek, amit más országokban is megkapnak az ottani honos vállalatok. Szerinte nem illegitim, hogy a hazai vállalatokat meg szeretné erősíteni a kormány. „Magyarország a rendszerváltás után elvesztette piacait az élelmiszeriparban, és olyan szereplők jelentek meg, amelyek magasabb tőkeellátottsággal rendelkeztek a magyaroknál” – mutatott rá, hangsúlyozva, hogy az uniós szabályok betartása mellett a falig elmegy a kormány azért, hogy a magyar szereplőket pozicionálni tudja.
Palócz Éva azonban a kormányzat eddigi lépéseit nem tartja helyes iránynak. „Nincs olyan, hogy a kormány ne venne el valakitől piacot, vagy ne osztaná újra azokat, és ne keverné újra a kártyákat. Felépített vállalati stratégiákat döntenek romba, ezért rengeteg a bizonytalanság” – vélekedett.
A kisboltok veszítettek
Egyedül a kisboltláncok forgalma csökkent a vasárnapi zárva tartás bevezetése óta – mondta Kozák Ákos, a GfK Hungária igazgatója. A kormányzati célok vonatkozásában bumeránghatásnak nevezte, hogy csak ezeknek a láncoknak a forgalma csökkent. Vámos György úgy véli, hogy a zárás miatt vesztesége van a kereskedelemnek, mivel hiába nő 3-ról 4-re a forgalom, ha nőhetett volna 5-re is. A boltzár mindenesetre marad, miután a Kúria tegnap elutasított öt olyan beadványt, amely az ezzel kapcsolatos népszavazás kezdeményezésére irányult.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.