BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lesz pénz az M3-as metróra

Meglesz a pénz az M3-as metró vágányainak teljes felújítására, és a kocsik rekonstrukciója is rövidesen megkezdődik. A menetidő viszont nem csökken.

Egy ideig kétséges volt, hogy lesz-e uniós forrás az M3-as metró vágányainak komplex felújítására. Most kiderült, meglesz a pénz. „Kihirdetés előtt áll az a kormányhatározat, amely az M3-as metróvonal infrastruktúrájának rekonstrukcióját 125 milliárd forinttal szerepelteti az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program 2015. évi fejlesztési keretében” – közölte a Világgazdasággal a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM).

A 15 százalékos hazai társfinanszírozást tartalmazó tétel a projektre folyósítható maximális támogatás, a kedvezményezett a tényleges bekerülési értéktől függetlenül legfeljebb ekkora összeggel számolhat támogatásként. A tényleges költségekre jelenleg még pontos becslés sem adható, a valós kiadások legkorábban a kivitelezési közbeszerzési eljárások eredményes lezárulta után lesznek megalapozottan felmérhetőek. A teljes költségvetést befolyásolja az úgynevezett megtérülő rész mértéke is (az üzemeltető BKV Zrt. számára a működtetésből származó, előre kimutatható bevételek), amelyre uniós forrásokat nem lehet igénybe venni – közölte az NFM.

A felújítás a tervek szerint három szakaszban és két ütemben valósulna meg. Az első ütemben az északi és déli szakaszt, a második ütemben a középső – a Lehel tér és a Nagyvárad tér közötti – szakaszt építik át. A felújítandó szakasz munkálatait teljes zárás mellett végzik, az utazóközönséget pótlóbuszok szállítják. Az első időszakban a vágányzár az északi és déli szakaszt érinti, ezzel egy időben a középső szakaszon a metrószerelvények üzemszerűen közlekednek. Vizsgálatok folynak annak lehetőségéről is, hogy az északi és déli szakaszok lezárásával párhuzamosan a középső szakaszon, az éjszakai üzemszünet növelése mellett elkezdődhetnek-e bizonyos munkafolyamatok. Ez azzal járna, hogy csúcsidőn kívül a metró teljes vonalán buszok közlekednének.

A metróalagút, a pálya és az egyéb infrastrukturális elemek felújításának során a pályára engedélyezett sebesség nem fog változni. A korábbi években a pályaállapotok romlása miatt nagyszámú sebességkorlátozást rendeltek el, ezeknek jelentős részét a 2014–2015. évi síncsereprogram eredményeként átmenetileg sikerült feloldani – közölte a BKV. „A tervezett vonali rekonstrukcióban a vasúti pályát komplexen felújítják, ami várhatóan hosszabb időtávra biztosítja a vonal teljes hosszában a tervezési sebesség korlátozások nélküli alkalmazását.

Ennek eredményeként tervezetten a vonali menettartamokat is kismértékben – körülbelül egy perccel – csökkenteni lehet majd, a sebességkorlátozások bevezetése előtti időszakban érvényes mértékig” – tette hozzá a BKV. Mindeközben rövidesen megkezdődik az M3-as járműparkjának a felújítása. Ezt engedélyezési eljárás előzi meg, az első szerelvényt várhatóan jövő év elején veszi munkába a vállalkozó. Az ütemezésnél elsődleges szempont, hogy lehetőség szerint azokat a szerelvényeket adják munkába, amelyeknek a műhelyi felújítása már amúgy is esedékes.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.