Egy ideig kétséges volt, hogy lesz-e uniós forrás az M3-as metró vágányainak komplex felújítására. Most kiderült, meglesz a pénz. „Kihirdetés előtt áll az a kormányhatározat, amely az M3-as metróvonal infrastruktúrájának rekonstrukcióját 125 milliárd forinttal szerepelteti az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program 2015. évi fejlesztési keretében” – közölte a Világgazdasággal a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM).
A 15 százalékos hazai társfinanszírozást tartalmazó tétel a projektre folyósítható maximális támogatás, a kedvezményezett a tényleges bekerülési értéktől függetlenül legfeljebb ekkora összeggel számolhat támogatásként. A tényleges költségekre jelenleg még pontos becslés sem adható, a valós kiadások legkorábban a kivitelezési közbeszerzési eljárások eredményes lezárulta után lesznek megalapozottan felmérhetőek. A teljes költségvetést befolyásolja az úgynevezett megtérülő rész mértéke is (az üzemeltető BKV Zrt. számára a működtetésből származó, előre kimutatható bevételek), amelyre uniós forrásokat nem lehet igénybe venni – közölte az NFM.
A felújítás a tervek szerint három szakaszban és két ütemben valósulna meg. Az első ütemben az északi és déli szakaszt, a második ütemben a középső – a Lehel tér és a Nagyvárad tér közötti – szakaszt építik át. A felújítandó szakasz munkálatait teljes zárás mellett végzik, az utazóközönséget pótlóbuszok szállítják. Az első időszakban a vágányzár az északi és déli szakaszt érinti, ezzel egy időben a középső szakaszon a metrószerelvények üzemszerűen közlekednek. Vizsgálatok folynak annak lehetőségéről is, hogy az északi és déli szakaszok lezárásával párhuzamosan a középső szakaszon, az éjszakai üzemszünet növelése mellett elkezdődhetnek-e bizonyos munkafolyamatok. Ez azzal járna, hogy csúcsidőn kívül a metró teljes vonalán buszok közlekednének.
A metróalagút, a pálya és az egyéb infrastrukturális elemek felújításának során a pályára engedélyezett sebesség nem fog változni. A korábbi években a pályaállapotok romlása miatt nagyszámú sebességkorlátozást rendeltek el, ezeknek jelentős részét a 2014–2015. évi síncsereprogram eredményeként átmenetileg sikerült feloldani – közölte a BKV. „A tervezett vonali rekonstrukcióban a vasúti pályát komplexen felújítják, ami várhatóan hosszabb időtávra biztosítja a vonal teljes hosszában a tervezési sebesség korlátozások nélküli alkalmazását.
Ennek eredményeként tervezetten a vonali menettartamokat is kismértékben – körülbelül egy perccel – csökkenteni lehet majd, a sebességkorlátozások bevezetése előtti időszakban érvényes mértékig” – tette hozzá a BKV. Mindeközben rövidesen megkezdődik az M3-as járműparkjának a felújítása. Ezt engedélyezési eljárás előzi meg, az első szerelvényt várhatóan jövő év elején veszi munkába a vállalkozó. Az ütemezésnél elsődleges szempont, hogy lehetőség szerint azokat a szerelvényeket adják munkába, amelyeknek a műhelyi felújítása már amúgy is esedékes.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.