Mi történt volna, ha az utóbbi években nem változott volna meg ilyen erősen a szabályozási környezet? – szólt a konferencia egyik panelbeszélgetésének résztvevőihez intézett kérdés. Pálinkás Zsolt, a Tesco-Global Áruházak Zrt. ügyvezető igazgatója szerint ebben az esetben mintegy 80-90 milliárdos beruházást valósított volna meg a Tesco az elmúlt években, ami mintegy kétezer munkahelyet teremtett volna. Heiszler Gabriella, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. ügyvezető igazgatója szerint a bizonytalan üzleti környezet megnehezíti a beruházásokat. „Negyedannyi, harmadannyi beruházást valósítottunk meg az elmúlt években, ez több tízmilliárdos tételt jelent. A korábbi évek bővítéséhez képest most stagnál a foglalkoztatottak létszáma” – tette hozzá. A Magyar Bevásárlóközpontok Szövetségének elnöke, Gyalay-Korpos Gyula pedig több olyan tervezett bevásárlóközpont-beruházást említett, amelyet jegelni kellett a szabályozási környezet változása miatt.
Egy másik, a beszállítók lehetőségeiről szóló panelbeszélgetésen Pirint János, a Tesco-Global Áruházak Zrt. beszerzési igazgatója azt emelte ki, hogy „nincsen exportpiac hazai piac nélkül”. Szerinte azzal, hogy a Tescónál a régiós országokat közös közép-európai vezetés alá vonták össze, komoly lehetőség nyílt a hazai beszállítók számára, mert így egyszerűbben ki lehet jutni a külpiacokra. A különböző típusú szereplők közötti versenyről elmondta: a diszkontok hipermarketek akarnak lenni, de ez fordítva is igaz, néha tudathasadásos helyzetek jönnek létre.
A Fornetti kereskedelmi és marketingigazgatója, Bánhidi Attila szerint a kereskedelmi láncok régiós piacán Magyarországon a legkisebb mértékű a lokálpatriotizmus.
A konferencia harmadik panelbeszélgetésén Antalffy Gábor, a Kereskedők és Vendéglátók Országos Érdekképviseleti Szövetségének elnöke arról beszélt, hogy a kereskedők megítélése mindig negatív volt. Az egymást követő kormányzatok mindig ezt a szektort akarták kifehéríteni, úgy tekintettek az ágazatra, mint ahonnan ki lehet venni a pénzt. „Az igazi feketekereskedelmet, az áfacsalásokat azonban az online kassza nem kezeli.”
Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke szerint a pénztárgép bevezetése segítette fehéredni a szektort, de ezzel egyben tovább nőtt a tisztességes szereplők versenyhátránya a feketegazdasággal szemben, ahol még adószámmal sem rendelkeznek. Kiemelte: a használt autókereskedelemben jelentős a feketegazdaság aránya. Gablini Gábor azt is kiemelte, hogy a válság mellett kapott egy másik nagy sebet a hazai gépjármű-kereskedelem, ami a válságadó kivetése volt. „Ez mélyütés volt a szakmának” – mondta. A válság során a szektor szereplőinek több mint 60 százaléka ment tönkre, de szerinte lehet, hogy csak 40 százalék jutott volna erre a sorsa, ha csupán a piaci hatások érték volna az ágazatot, és a különadó nem.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.